Huvudmeny

Mörkrädd bilist!

Startat av Ersa, 20 maj 2009, 10:28:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

De vill ju bara skrämma bort vampyrer med allt ljus! Har man sett Blade filmerna så vet man ju att det är så det är :P

avenue

Själv så ser jag extraljus som en säkerhetsdetalj jag inte vill vara utan. Det handlar om att öka marginalerna på samma sätt som att öka marginalerna genom att ha exempelvis abs-bromsar och antisladdsystem. Vissa använder säkert abs, antisladd och extraljus till att tänja på gränserna, och det får stå för dom. Själv så tycker jag att mörkerkörningen blir mer vilsam och bekväm genom extraljusen, med rejäla extraljus så kan man ha blicken lika långt fram som vid dagskörning och inte dom ca 200 meter som orginal helljus ofta ger.

Nu har jag precis bytt bil och inte hunnit montera strålkastarna än, men på min förra bil så hade jag 4 stycken Bosch Big Knicks. Två med lång smal ljusbild (pencilbeams) och två stycken flodljus med bred ljusbild. Med detta arrangemanget så hade jag en ljusmatta där vägen och ca 20-30 meter åt vardera sida var kraftigt belysta i ca 350-400 meter. Dessutom så stack ljuskäglan i mitten iväg ytterliggare ca 200 meter. Innifrån bilen så upplevdes ljuset som väldigt homogent även om man körde på skogsvägar med träd nära en i varje kurva. Dom två pencilbeamstrålkastarna var monterade längst ut istället för i mitten som brukligt. Anledningen till detta var att dom var ställda  i kors och ljuskäglorna möttes ca 400 meter framför bilen, en punkt där dom i vanliga fall börjar att tyna bort. Detta var ett knep som en rallyförare på ett annat forum tipsade mig om. Det funkar faktiskt, ljuset blir kraftigare på sikt. Nackdelen är att det är svårt att justera in optimalt. Men efter nån vecka var jag helt nöjd.

Ett motargument som man ofta hör mot extraljus är att det blir så mörkt när man bländar av. Detta beror på typ av extraljus och hur bra halvljus man har på bilen. Bosch Big Knick är en strålkastare som inte lyser mycket i början utan istället börjar lysa på sikt. Detta gör att man inte får det kraftiga nedslaget nära bilen som många har. Även placeringshöjden är kritisk. Ju högre desto bättre. På en bil hade jag strålkastarna på ett nummerplåtsfäste, sedan bytte jag till orginalfäste och lamporna kom upp nästan 20 cm. Detta gjorde faktiskt underverk för ljusbilden, var nästan som att ha en helt annan strålkastare. Vissa extraljus börjar lysa omedelbart för att sedan tyna bort efter 200-300 meter. Då får man väldigt mycket ljus när bilen som ögat dessutom omedevetet ställer in sig efter, även om man har lika mycket ljus 300 meter bort som med en annan modell så ser man sämre där eftersom ögats känslighet anpassas till det ljusstarka området nära bilen.

När man sedan bländar av till halvljus så gäller det att ha bra glödlampor i. I dag finns det t.o.m. glödlampor som ger 90% mer ljusflöde än en standardlampa och ändå är godkända, inte alstrar mer värme, eller drar mera ström. Nackdelen är att dessa lampor är dyra och har en kortare livslängd. Olika bilars strålkastare kan dessutom tillgodogöra sig detta ljuset olika bra. Kompisens Audi 100 -94, en bil som från början har rätt så dåligt ljus fick ett något bättre ljusflöde med Osram Silverstar, en glödlampa som ger 50% mer ljus än en standardlampa. Medans min gamla Volvo 240 -90 som redan i orginal har ett bra ljus fick ett fantastiskt bra ljus med samma glödlampa. Enligt en undersökning i tidningen Vi Bilägare så kan dessutom dessa glödlampor ge längre ljusbild än bilar med xenonljus. Dom testade på en Volvo S40, först med Xenon, vill minnas att den räckte ca 100 meter, medans halogenlampan Silverstar räckte ca 115 meter. Dock är ljusflödet nära bilen givetvis kraftigare med xenon.

Leif D

Detta var ju tydligen ett kännsligt ämne och många öma tår att trampa på.....    Kanske gjorde jag det med flit ??

Citat från: Jobergg skrivet 21 maj 2009, 00:10:50 AM
1,0 - 0,9 och perfekt mörkerseende.
Jag vet inte var du kör men kör man på dom vägarna där jag är finns hur mycket vildsvin, råddjur, hjort och älg som helst man får sitta och passa på och tack vare att man ser en bit framåt och åt sidorna hinner man sakta ner om det står nåt vilt nära vägen och slipper göra en panikbroms 30 meter innan i bästa fall.
Är det 90 väg vill jag gärna hålla det utan problem vilket går utmärkt med lite extraljus, med original ljus är man kanske tvungen att gå ner i fart för man inte är säker på vad som dyker upp längre fram längs vägen pga sämre ljus.

Rätt balanserat svar tycker jag. Var jag kör, de framgick ju rätt tydligt av mina tidigare inlägg, tycker jag, men nog finns där massor med vildsvin, rådjur, hjort och älg. Tyvärr en och annan människa också, men det har inte drabbat mej ännu. Till saken hör ju att det är tämligen svårt att styra undan och bromssträckan från maxfart med alla bromsar, hamnar väl på ca 900-1000 meter. Så de kan ju kvitta om man ser så bra kanske, smäller de så smäller de....   Bara hoppas skiten håller.
På den lilla personbilen, har vi dock en liten tre-enhters ljusramp, för att förlänga helljuset då man händelsevis kan slå på det. Åker väl mest mellan Norrköping och Linköping med bilen, så trafikmängden tillåter ju oftast bara halvljus.

Det jag egentligen ville säga, var väl att det ibland sätts väl mycket tilltro till ljuset, allså en viss rimlighet borde krävas, dock svårt att detaljstyra, de inser jag.
;-)

Leif D

Citat från: Stefan Zavarko skrivet 21 maj 2009, 11:50:30 AM
Själv så ser jag extraljus som en säkerhetsdetalj jag inte vill vara utan. Det handlar om att öka marginalerna på samma sätt som att öka marginalerna genom att ha exempelvis abs-bromsar och antisladdsystem. Vissa använder säkert abs, antisladd och extraljus till att tänja på gränserna, och det får stå för dom. Själv så tycker jag att mörkerkörningen blir mer vilsam och bekväm genom extraljusen, med rejäla extraljus så kan man ha blicken lika långt fram som vid dagskörning och inte dom ca 200 meter som orginal helljus ofta ger.

Nu har jag precis bytt bil och inte hunnit montera strålkastarna än, men på min förra bil så hade jag 4 stycken Bosch Big Knicks. Två med lång smal ljusbild (pencilbeams) och två stycken flodljus med bred ljusbild. Med detta arrangemanget så hade jag en ljusmatta där vägen och ca 20-30 meter åt vardera sida var kraftigt belysta i ca 350-400 meter. Dessutom så stack ljuskäglan i mitten iväg ytterliggare ca 200 meter. Innifrån bilen så upplevdes ljuset som väldigt homogent även om man körde på skogsvägar med träd nära en i varje kurva. Dom två pencilbeamstrålkastarna var monterade längst ut istället för i mitten som brukligt. Anledningen till detta var att dom var ställda  i kors och ljuskäglorna möttes ca 400 meter framför bilen, en punkt där dom i vanliga fall börjar att tyna bort. Detta var ett knep som en rallyförare på ett annat forum tipsade mig om. Det funkar faktiskt, ljuset blir kraftigare på sikt. Nackdelen är att det är svårt att justera in optimalt. Men efter nån vecka var jag helt nöjd.

Ett motargument som man ofta hör mot extraljus är att det blir så mörkt när man bländar av. Detta beror på typ av extraljus och hur bra halvljus man har på bilen. Bosch Big Knick är en strålkastare som inte lyser mycket i början utan istället börjar lysa på sikt. Detta gör att man inte får det kraftiga nedslaget nära bilen som många har. Även placeringshöjden är kritisk. Ju högre desto bättre. På en bil hade jag strålkastarna på ett nummerplåtsfäste, sedan bytte jag till orginalfäste och lamporna kom upp nästan 20 cm. Detta gjorde faktiskt underverk för ljusbilden, var nästan som att ha en helt annan strålkastare. Vissa extraljus börjar lysa omedelbart för att sedan tyna bort efter 200-300 meter. Då får man väldigt mycket ljus när bilen som ögat dessutom omedevetet ställer in sig efter, även om man har lika mycket ljus 300 meter bort som med en annan modell så ser man sämre där eftersom ögats känslighet anpassas till det ljusstarka området nära bilen.

När man sedan bländar av till halvljus så gäller det att ha bra glödlampor i. I dag finns det t.o.m. glödlampor som ger 90% mer ljusflöde än en standardlampa och ändå är godkända, inte alstrar mer värme, eller drar mera ström. Nackdelen är att dessa lampor är dyra och har en kortare livslängd. Olika bilars strålkastare kan dessutom tillgodogöra sig detta ljuset olika bra. Kompisens Audi 100 -94, en bil som från början har rätt så dåligt ljus fick ett något bättre ljusflöde med Osram Silverstar, en glödlampa som ger 50% mer ljus än en standardlampa. Medans min gamla Volvo 240 -90 som redan i orginal har ett bra ljus fick ett fantastiskt bra ljus med samma glödlampa. Enligt en undersökning i tidningen Vi Bilägare så kan dessutom dessa glödlampor ge längre ljusbild än bilar med xenonljus. Dom testade på en Volvo S40, först med Xenon, vill minnas att den räckte ca 100 meter, medans halogenlampan Silverstar räckte ca 115 meter. Dock är ljusflödet nära bilen givetvis kraftigare med xenon.


Håller nog med dej i mycket av de du säger, tror du med inser att ett balanserat ljusanvändande är det bästa.
Dock sätts allt för mycket ljus i händerna på folk som inte klarar detta ibland, då är det mindre bra.
;-)

Henasa

Det sägs också att om du förlorar 10% av spänningen (dvs 1,2-1,4V) förlorar du 50% av ljuset. Så ibland kan det vara bättre att ha färre x-ljus fast med "rätt" grejor för att få ut allt ljus ur lampan.

/Henrik

Jobergg

Citat från: Henasa skrivet 22 maj 2009, 13:33:45 PM
Det sägs också att om du förlorar 10% av spänningen (dvs 1,2-1,4V) förlorar du 50% av ljuset. Så ibland kan det vara bättre att ha färre x-ljus fast med "rätt" grejor för att få ut allt ljus ur lampan.

/Henrik

Ett gott råd är att alltid mäta framme vid hel/halvljuslampan hur mycket power som finns där, jag hade en bil som bara gav 9,5 volt framme vid lamporna men med en ljusförstärkningssats monterad så blev det en väldans skillnad i ljus.

Även extraljus kablage ska man inte snåla med, har nog själv lite överdimensionerat på min bil med 6m² kabel och separat relä till varje 100W extraljuslampa samt dubbla 75 Ah batterier och en kraftigare generator men så lyser det också. 8)

JB

Citat från: Jobergg skrivet 22 maj 2009, 21:53:41 PM
...lite överdimensionerat på min bil med 6m² kabel...

Överdimensionerat var nog rätt ord. Låter som väldigt grov kabel  ;D

/Jonas

Leif D

Citat från: Jobergg skrivet 22 maj 2009, 21:53:41 PM
Ett gott råd är att alltid mäta framme vid hel/halvljuslampan hur mycket power som finns där, jag hade en bil som bara gav 9,5 volt framme vid lamporna men med en ljusförstärkningssats monterad så blev det en väldans skillnad i ljus.

Även extraljus kablage ska man inte snåla med, har nog själv lite överdimensionerat på min bil med 6m² kabel och separat relä till varje 100W extraljuslampa samt dubbla 75 Ah batterier och en kraftigare generator men så lyser det också. 8)

Visst visst, men det här är ju bara vanlig elementär ellära, att dimensionera rätt är ju en självklarhet för att få ett väl fungerande system, det gäller alla elektriska system.
Nu vet jag ju av erfarenhet att vägfordon framförallt äldre nog inte direkt är speciellt välbyggda i detta avseende.
Har man nu ett 12v-system och bara har 9,5v vid lampan, då är det nog läge att fundera på bättre kablar ! Fast hela systemet måste ju orka, alltså även laddning och buffert (batteri).
Är lite fascinerad över det där uttrycket, "ljusförstärkningssats", de låter som något som militären använder för mörkerseende. Nåja, de handlar väl innerst inne bara om en svindyr förpackning med lite kablar av kraftigare dimensioner än 1,5 mm2.
Men men, snart slipper vi detta med dimensionering, ledstrålkastare är ju på väg in i fordon på allvar nu, fast kanske främst på spårfordon ännu.  
;-)

Leif D

Citat från: JB skrivet 22 maj 2009, 23:08:27 PM
Överdimensionerat var nog rätt ord. Låter som väldigt grov kabel  ;D

/Jonas

jasså, varför det, tycker de låter rätt lagom istället !!
;-)

JB

Citat från: Leif D skrivet 22 maj 2009, 23:24:36 PM
jasså, varför det, tycker de låter rätt lagom istället !!

En kabel med tvärsnittsarea 6 kvadratmeter är nog mer än vad som behövs för att driva extraljusen. Anar att du avser 6 kvadratmillimeter?

/Jonas

Jobergg

Citat från: Leif D skrivet 22 maj 2009, 23:23:57 PM

Är lite fascinerad över det där uttrycket, "ljusförstärkningssats", de låter som något som militären använder för mörkerseende. Nåja, de handlar väl innerst inne bara om en svindyr förpackning med lite kablar av kraftigare dimensioner än 1,5 mm2.

I satsen är 2 relän och 4mm² kablar (tror jag) och lite kontakter och ringkabelskor, kostar inte många kronor, det är liksom inget hi-tech i den förpackningen.
Den är så billig så det lönar sig inte att köpa sakerna separat och bygga en egen sats.
Sen när den sitter på plats har man direktström från batteriet ut till lamporna.



Jobergg

Citat från: JB skrivet 22 maj 2009, 23:08:27 PM
Överdimensionerat var nog rätt ord. Låter som väldigt grov kabel  ;D

/Jonas

En sån kabel vill jag ha i bilen :) Hm, undrar vart det andra m:et tog vägen ???

JB

Citat från: Jobergg skrivet 23 maj 2009, 08:41:47 AM
En sån kabel vill jag ha i bilen :)

Då är det nog dags att skaffa en kraftigare motor, en meter kopparkabel med tvärsnittsarea 6m2 väger drygt 50 ton, och kosta mer än skjortan...

Leif D

Citat från: JB skrivet 23 maj 2009, 00:18:44 AM
En kabel med tvärsnittsarea 6 kvadratmeter är nog mer än vad som behövs för att driva extraljusen. Anar att du avser 6 kvadratmillimeter?

/Jonas

Självklart.....  ;)
;-)

Leif D

#29
Citat från: Jobergg skrivet 23 maj 2009, 08:38:47 AM
I satsen är 2 relän och 4mm² kablar (tror jag) och lite kontakter och ringkabelskor, kostar inte många kronor, det är liksom inget hi-tech i den förpackningen.
Den är så billig så det lönar sig inte att köpa sakerna separat och bygga en egen sats.
Sen när den sitter på plats har man direktström från batteriet ut till lamporna.

Var glad för det i så fall, min erfarenhet är väl annars den motsatta....
Kabel köper man ju annars på rulle/kartong och är ju bra till mycke annat också, om man nu inte har i sina gömmor förstås.



;-)