SV: Vem minns Clock.....

Startat av virtual1, 08 april 2009, 21:39:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Muk skrivet 08 april 2009, 21:29:31 PM
Trevlig bild! Clock är saknat. Jag vägrade äta på andra snabbmatsställen än Clock när jag var in till Uppsala.  :)

Men snälla =) - sämre hamburgerkedja än Clock fick man väl leta efter, varför tror du de gick i konkurs? =) -
enda anlednigen att äta på Clock var att de inhyste Pizza Hut express de sista åren så man kunde få i sig
en Hot & Spicy-slice istället *mums*

Niklas Bygdestam

Citat från: virtual1 skrivet 08 april 2009, 21:39:00 PM
Men snälla =) - sämre hamburgerkedja än Clock fick man väl leta efter, varför tror du de gick i konkurs? =) -
enda anlednigen att äta på Clock var att de inhyste Pizza Hut express de sista åren så man kunde få i sig
en Hot & Spicy-slice istället *mums*

Jag håller inte med. Tyckte Clock hade godare hamburgare än McDonald's. En Big Clock tyckte jag var mycket godare än Big Mac
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 april 2009, 21:47:22 PM
Jag håller inte med. Tyckte Clock hade godare hamburgare än McDonald's. En Big Clock tyckte jag var mycket godare än Big Mac

*burr* - *ryser* - Om McD's burgare smakar kokta (enl. vissa) så var både brödet svampigt på Clock o själva burgaren smaklös,
det som de hade bra var deras dressingar som ofta var lite roligare än vad McD kunde erbjuda på den tiden, men åt man nån
av deras burgare var det enbart för att man tröttnat på McD för stunden o vile ha variation, men
speciellt GOTT var det banne mig inte! - om folk hade tyckt det i allmänhet hade de garanterat överlevt som kedja!

Muk

Citat från: virtual1 skrivet 08 april 2009, 21:56:24 PM
*burr* - *ryser* - Om McD's burgare smakar kokta (enl. vissa) så var både brödet svampigt på Clock o själva burgaren smaklös,
det som de hade bra var deras dressingar som ofta var lite roligare än vad McD kunde erbjuda på den tiden, men åt man nån
av deras burgare var det enbart för att man tröttnat på McD för stunden o vile ha variation, men
speciellt GOTT var det banne mig inte! - om folk hade tyckt det i allmänhet hade de garanterat överlevt som kedja!


Du har nog bara varit på fel clock restauranger. I Stockholm hade Big Burger bäst hamburgare, men de finns inte heller kvar.  :)

virtual1

Citat från: Muk skrivet 08 april 2009, 22:06:16 PM
Du har nog bara varit på fel clock restauranger. I Stockholm hade Big Burger bäst hamburgare, men de finns inte heller kvar.  :)

Nu börjar det spåra ur här ;-) - men med tanke på att det var gemensamma recept man använde (som alla andra kedjor) så tror jag inte det spelade
så stor roll vilken restaurang man vart på - tror f.ö. att jag testat de flesta Clock i Sthlm som fanns, på rak arm kan jag säga att jag vart på
Hötorgets båda, Sergels Torg, Fridhemsplan (numera där ÖB huserar), Sundbyberg, Årstafältet, Huddinge, Kista - jag kan också meddela att Big Burger
o deras burgare finns kvar i allra högsta grad, fast under namnet Burger King! - Big Burger var ett dotterbolag till Burger King i Sverige o man körde
i stort sett samma meny som övriga Burger King i Malmö/Göteborg, största skillnaden var väl att man hade den trippla motsvarigheten till Whoppern på menyn
som stadigvarande :-) - men nu kanske det börjar bli dags att flytta det här till Ordet Är Fritt ;-)

Staffan Sävenfjord

Den här delen av tråden har flyttats från Busshistoriskt forum
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23327.0
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jocke

Clock tyckte jag hade fina burgare :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nupski

Clock var ju pappa statens försök att mota imperalistiska Mc Donalds i grind. Maten var hyffsad men det som tog knäcken var priserna, Mc Donalds och Burger King har ju haft koncern bidrag för att kunna pressa priserna. Tycker att det är starkt av MAX att de håller sig vid liv. De sista clock restaurangerna var väl ett samarbete med Rasta.

Niklas Bygdestam

Citat från: Tomas skrivet 13 april 2009, 01:47:05 AM
Clock var ju pappa statens försök att mota imperalistiska Mc Donalds i grind. Maten var hyffsad men det som tog knäcken var priserna, Mc Donalds och Burger King har ju haft koncern bidrag för att kunna pressa priserna. Tycker att det är starkt av MAX att de håller sig vid liv. De sista clock restaurangerna var väl ett samarbete med Rasta.

Var Clock verkligen statligt? McDonald's kom till Sverige 1973 då den första hamburgerbaren öppnades i Stockholm. Då hade det funnits ett par år i Tyskland så Sverige var inte först i Europa. Clock kom visst 1975 eller 1976. Så om staten med hjälp av Clock hade intresse att hålla tillbaks McDonald's så var det i form av att bygga hamburgerbarer på olika ställen så att inte McDonald's såg någon marknad i de olika orterna. I Uppsala hade Clock mer eller mindre monopol till 1988 då den första McDonald's öppnades i Uppsala

Det har funnits i åtminstone Stockholm en hamburgerkedja som hette Carol's som var amerikansk. Enligt Clock själva skulle Clock ha tagit över Carol's och omvandlat dessa till Clock. Senare har alltså Clock blivit utkonkurrerade av McDonald's, Burger King och Max

Här i Uppsala minns jag att Clock hade fullsatt i princip jämt så länge de hade monopol här. Men sedan kom McDonald's och då blev det genast mer populärt än Clock. Förmodligen för att det dels var nyare men också mer internationellt och välkänt. I mitten på 1990-talet, om jag inte minns fel 1995 öppnades Burger King i Uppsala. De sista åren när Clock då fanns kvar här var det en sorglig syn. Hamburgerbaren var nästan alltid tom. I slutet hade de monterat upp en del dataspel och annat för att locka kunder men det hjälpte inte. Det var alltid öde på Clock. Konkurrensen med de båda multinationella jättarna McDonald's och Burger King på en gång blev tydligen för mycket. Till slut revs Clock i Uppsala och lokalerna togs över av den biograf som låg vägg i vägg. De utnyttjade Clocks gamla lokaler till utbyggnad. Clock hade också en drive in i Uppsala vid gamla E4. Den är sedan ett antal år Max istället. Men den finns i alla fall kvar, fast sedan flera år alltså med ny ägare

Ironiskt nog är även Uppsalas första McDonald's som en gång i tiden blev hård konkurrent till Clock också nedlagt. Det låt mitt emot Burger King. Vi hade under flera år två McDonald's i innerstan. Det äldre av dessa är idag nedlagt. Antagligen stod det inte emot konkurrensen från Burger King som ligger mitt emot och för att det dessutom numera ligger ett Max vid Stora torget. Vi får se om det dyker upp något nytt McDonald's i innerstan eller inte

Jag vet inte om Carol's existerar alls. Kanske finns de kvar någonstans i USA? Men här i Europa har jag inte sett att de skulle finnas och verkar inte heller funnits här på flera år. Som lite kuriosa kan jag nämna att Carol's nämns i P.C. Jersilds bok Barnens ö. Den boken ska utspela sig i mitten på 1970-talet och då borde de i alla fall funnits kvar i Stockholm
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan Norin

Tror inte det fanns något Carol's i Stockholm. Däremot fanns Wendy's vid Sergels torg i lokaler där Burger King idag huserar. innan Burger King tog över lokalen tror jag att Clock fanns där. För att komma ännu mer från ämnet kan väl nämnas att Stockholm även hade ett Kentucky Fried Chicken på Sveavägen....

M224

Jag minns bara en enda Clock, den låg i Huddinge centrum och det var det äckligaste hamburgerhaket jag någonsin ätit på. Jämt skitigt med pommes på golvet etc. Jag var för liten för att minnas hur hamburgarna smakade men inte åt jag där ofta. Nej Clock saknar jag inte!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 april 2009, 21:11:29 PM
Var Clock verkligen statligt? McDonald's kom till Sverige 1973 då den första hamburgerbaren öppnades i Stockholm. Då hade det funnits ett par år i Tyskland så Sverige var inte först i Europa. Clock kom visst 1975 eller 1976. Så om staten med hjälp av Clock hade intresse att hålla tillbaks McDonald's så var det i form av att bygga hamburgerbarer på olika ställen så att inte McDonald's såg någon marknad i de olika orterna. I Uppsala hade Clock mer eller mindre monopol till 1988 då den första McDonald's öppnades i Uppsala


Ja, Clock liksom Pizza Hut ägdes av SARA Restauranger och dessa ägdes i sin tur av staten.
Att staten (vad nu det är i sammanhanget men jag antar att det skulle vara liktydigt med regeringen) skulle ha gett något direktiv till SARA att konkurrera ut McDonald's är föga troligt. Konkurrera med javisst, men inte konkurrera ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

I Uppsala hade Clock även konkurrens om snabbmatskunderna från Saffets icke att förglömma. Finns Saffets kvar? Clock var mitt val så länge de fanns kvar. Jag tycker att McDonalds mat är lite smaklös och fungerar bäst som fyllemat innan man går hem för natten.  :D

Oskar A

Citat från: Muk skrivet 13 april 2009, 22:09:11 PM
I Uppsala hade Clock även konkurrens om snabbmatskunderna från Saffets icke att förglömma. Finns Saffets kvar? Clock var mitt val så länge de fanns kvar.

Namnet är borta och restaurangen heter nu Jalla sedan de nuvarande ägarna tog över verksamheten för två-tre år sedan.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Anders Noren

Citat från: Muk skrivet 13 april 2009, 22:09:11 PM
I Uppsala hade Clock även konkurrens om snabbmatskunderna från Saffets icke att förglömma. Finns Saffets kvar? Clock var mitt val så länge de fanns kvar. Jag tycker att McDonalds mat är lite smaklös och fungerar bäst som fyllemat innan man går hem för natten.  :D

Nix, men lokalen där Saffets låg huserar fortfarande en kebabrestaurang. Saffets i Gävle försvann dock för många år sedan.

Det jag minns av Clock är i stort sett bara att alla gnällde på det. Jag prövade det någon gång - visst var det Clock som låg nedanför trappan på Stockholm C där det är Burger King idag? - men hade inget att anmärka på.

Anders