Huvudmeny

En bild...

Startat av Patrik, 07 mars 2009, 18:07:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mathias Rickman skrivet 07 mars 2009, 21:10:42 PM
Jag sitter & funderar på en grej angånde detta tjat om om reglerna det gäller denna regel

"I Bussnack uppför man sig korrekt med ett vårdat språk. Kolla gärna vad du skrivit innan du postar. Onödiga stavfel och felskrivningar kan leda till missförstånd."

Har ni någe i mot att man har handikapet  Läs & Skrivsårigheter??????

om nu ni inte har det så kan ni väll skriva om den regeln för jag har nämligen det och jag har word men det är inte det är helt änkelt att skriva det & det inte är alltid alla ord finns med i det. så med denna regel tycker jag som har läs & skrivsvårigheter & jag vet att det är många mer här på BS som har det är väldigt kränkande så ni behöver värkligen se över den regeln.

:'( Mathias



Men snälla, snälla Mathias! Det står onödiga stavfel och felskrivningar. Det är absolut inte riktat mot dem med läs- och skrivsvårigheter. Det finns ett antal skribenter här som har det och vi  har aldrig av den anledningen kvastat några sådana inlägg. Detta trots att vi ibland får propåer att vi skall göra det.
Denna regel har för övrigt funnits i huvudsak samma form sedan Bussnack startades. Vilket för övrigt gjordes av en person som själv har berättat att han lider av dyslexi.
Till en kommande regeländring skall vi titta över om vi skall ha en formulering om att det inte skall klagas på den som har läs- och skrivsvårigheter.
Du är mycket välkommen att fortsätta att skriva här!
För övrigt instämmer jag helt i det Jonas skriver. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mathias Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2009, 21:47:29 PM
Men snälla, snälla Mathias! Det står onödiga stavfel och felskrivningar. Det är absolut inte riktat mot dem med läs- och skrivsvårigheter. Det finns ett antal skribenter här som har det och vi  har aldrig av den anledningen kvastat några sådana inlägg. Detta trots att vi ibland får propåer att vi skall göra det.
Denna regel har för övrigt funnits i huvudsak samma form sedan Bussnack startades. Vilket för övrigt gjordes av en person som själv har berättat att han lider av dyslexi.
Till en kommande regeländring skall vi titta över om vi skall ha en formulering om att det inte skall klagas på den som har läs- och skrivsvårigheter.
Du är mycket välkommen att fortsätta att skriva här!
För övrigt instämmer jag helt i det Jonas skriver. 



Okey då vet jag staffan & jag tänker inte ge mig i första taget

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mathias Rickman skrivet 07 mars 2009, 21:53:12 PM

Okey då vet jag staffan & jag tänker inte ge mig i första taget

Nej, det skall du inte göra Mathias.  ;)
Och även om ett och annat ord är lite felstavat så förstår i alla fall jag vanligtvis precis vad du menar. Det finns i så fall skribenter som stavar helt rätt som jag har svårare att förstå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mathias Rickman


Möllers

#19
Annas kan man ha goggle med där om man skulle skiva fel o så brykade sidan rätta till orden o så rätt bra sida tycker jag  :)

Bergenga

Denne negative utviklingen som jeg opplever at har skjedd her på Bussnack omtrent fra i høst er ikke noe som bare gjelder her. Jeg opplever det som at på mange forskjellige forum relatert til hobbier og entusiaster sånn som dette har stemningen blitt generelt dårligere og dårligere. Mens man tidligere måtte hate en person eller hva en person skriver ganske mye før man sa noe negativt, er det mange som kaster dritt bare de er det minste uenig. Ofte virker det som om de bruker langt mer negative orde enn de egentlig mener. Hvorfor det plutselig har blitt sånn kan jeg egentlig ikke forstå. Har verden endret seg sånn at alle disse menneskene er sure hele tiden? Man kan jo tenke seg at enkelte kan ha fått en vanskeligere hverdag på grunn av denne "finanskrisen", men at det skal gå så ut av proporsjoner kan jeg ikke forstå. Faktisk så er det jo bare en brøkdel av befolkningen som direkte er påvirket av den. Resten blir bare påvirket av media. Nei, jeg har ingen aning om hva dette skyldes, men jeg kan si ganske sikkert at dette ikke bare gjelder Bussnack, det går langt utover det. Og jeg håper det snart blir bedre ... det går jo snart mot sommer igjen. :)

Når det gjelder regelen om skriving, så sier den vel mer at man ikke burde skrive her når man har 2,0 i promille ... da blir det mange unødvendige skrivefeil da. ;D
Som dere ser så skriver jeg på norsk, og det gjør jeg rett og slett fordi det ville blitt veldig mange skrivefeil og mye feilkommunikasjon om jeg skulle skrevet på svensk. Derfor håper jeg dere aksepterer at jeg skriver på det språket jeg behersker best. Det er selvfølgelig alltid lov å spørre meg om det er noe dere ikke forstår.
Mvh.
Øyvind Berg

Jonas Strömblad

Citat från: Øyvind Berg skrivet 07 mars 2009, 22:41:03 PM
Når det gjelder regelen om skriving, så sier den vel mer at man ikke burde skrive her når man har 2,0 i promille ...

Vaf-n, då skulle jag ju aldrig få skriva här...
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 07 mars 2009, 22:41:03 PM

Som dere ser så skriver jeg på norsk, og det gjør jeg rett og slett fordi det ville blitt veldig mange skrivefeil og mye feilkommunikasjon om jeg skulle skrevet på svensk. Derfor håper jeg dere aksepterer at jeg skriver på det språket jeg behersker best. Det er selvfølgelig alltid lov å spørre meg om det er noe dere ikke forstår.

Det är självklart att var och en skall skriva på sitt eget språk. Att norrmän skriver på norska är helt i sin ordning liksom att danskar skriver på danska. Vi har ju också några medlemmar som inte behärskar något skandinaviskt språk utan skriver på engelska. Det är naturligtvis också i sin ordning.
När jag skriver på Busspraten så skriver jag på svenska. På samma sätt när jag skriver tjänstemeddelanden till mina kollegor i Norge. Jag skulle kunna skriva på norska men då blir det många stavfel och det skulle bli mindre begripligt än när jag skriver på svenska.

Det där med nykterheten när man skriver är förstås viktigt men jag tycker vi har haft väldigt få problem med det. I det andra forumet som jag modererar - Postvagnen - har problemet varit betydligt större.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Karsten

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 mars 2009, 22:46:03 PM
Vaf-n, då skulle jag ju aldrig få skriva här...
/J

Du får se till att skriva när du kör buss, jag är övertygad om att du är nykter då. :D

Jonas Strömblad

Men det är ju så himla sällan!  8)
/J

Karsten

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 mars 2009, 23:32:10 PM
Men det är ju så himla sällan!  8)
/J

Men idag fick du i alla fall åka lite riktig buss... Den gick bättre och bättre ju varmare den blev, vid 110 grader och hemlängtan gick den som ett skållat troll till slut. Bye bye Börje! ;D

jocke

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 mars 2009, 20:43:14 PM
Igen???
Hur lång tid tar det innan du å Uffe kommer tillbaka?  ;D
/J

Håller med.

Tycker fjanteriet har gått lite långt nu. Och varför ska man göra en tråd om att man ska lämna forumet? Attentionwhore säger jag. Fånigt.

Alla på detta forum verkar inte veta om att detta är internet. Internet funkar så här i dagens läge. Folk är råa och elaka. Säger ofta saker de inte skulle säga. Därför är de lätt att få attitydsproblem riktade mot sig på internet.

Det man gör då är i regel att INTE bry sig. Bryr man sig, då blir de så här.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Krille

Citat från: jocke skrivet 08 mars 2009, 07:58:32 AM
Håller med.

Tycker fjanteriet har gått lite långt nu. Och varför ska man göra en tråd om att man ska lämna forumet? Attentionwhore säger jag. Fånigt.

Alla på detta forum verkar inte veta om att detta är internet. Internet funkar så här i dagens läge. Folk är råa och elaka. Säger ofta saker de inte skulle säga. Därför är de lätt att få attitydsproblem riktade mot sig på internet.

Det man gör då är i regel att INTE bry sig. Bryr man sig, då blir de så här.

Klokaste inlägget hittils.
(över)reagerar man på inlägg skrivna på ett debattforum på nätet har man nog tagit det hela liiite för allvarligt.
Bussnack är ju inte på liv/död.

/K (Som mest ströläser BS nuförtiden)

virtual1

Citat från: jocke skrivet 08 mars 2009, 07:58:32 AM
Håller med.

Tycker fjanteriet har gått lite långt nu. Och varför ska man göra en tråd om att man ska lämna forumet? Attentionwhore säger jag. Fånigt.

Alla på detta forum verkar inte veta om att detta är internet. Internet funkar så här i dagens läge. Folk är råa och elaka. Säger ofta saker de inte skulle säga. Därför är de lätt att få attitydsproblem riktade mot sig på internet.

Det man gör då är i regel att INTE bry sig. Bryr man sig, då blir de så här.

Men vad är anledningen till att det blivit såhär då???? - kanske pga att folk just _inte_ bryr sig längre, men om man vågar säga ifrån så kanske vi slipper åtminstone en del av attitydproblemen i förlängningen! Att vägra ta ansvar o bara släppa saker o ting är sånt som i slutändan leder till anarki! Jag har surfat på nätet sen '93 ungefär o 'uppförandekoder' har ALLTID varit en stor del av internet-kulturen (undvik att skriva med STORA BOKSTÄVER - det ser ut som du skriker, tänk på att ironi inte alltid kan uppfattas i skrift etc. etc.) - och tills alldeles nyligen har det funkat ganska bra att respektera dessa regler, men om du bara 'går med på' att folk numer är råa och elaka på Internet, ja då kommer det bli så fullt ut också, och 'vanliga' människor kommer i större utsträckning att undvika just forum som detta pga. det! Hur vill vi ha vårt 'internetsamhälle' egentligen?

jocke

Citat från: virtual1 skrivet 08 mars 2009, 15:04:21 PM
Men vad är anledningen till att det blivit såhär då???? - kanske pga att folk just _inte_ bryr sig längre, men om man vågar säga ifrån så kanske vi slipper åtminstone en del av attitydproblemen i förlängningen! Att vägra ta ansvar o bara släppa saker o ting är sånt som i slutändan leder till anarki! Jag har surfat på nätet sen '93 ungefär o 'uppförandekoder' har ALLTID varit en stor del av internet-kulturen (undvik att skriva med STORA BOKSTÄVER - det ser ut som du skriker, tänk på att ironi inte alltid kan uppfattas i skrift etc. etc.) - och tills alldeles nyligen har det funkat ganska bra att respektera dessa regler, men om du bara 'går med på' att folk numer är råa och elaka på Internet, ja då kommer det bli så fullt ut också, och 'vanliga' människor kommer i större utsträckning att undvika just forum som detta pga. det! Hur vill vi ha vårt 'internetsamhälle' egentligen?

Det är nog så att det är försent att ändra på. Som du ser funkar de inte att med regler försöka tvinga folk att uppföra sig bra på internet. Det är inte som i verkligheten. De går till en viss mån, sen äre slut.

Jag tycker att en som skriver här är idioter, men jag blir inte sur och går o grinar i ett hörn om de händer. Det är bara att strunta i o läsa de inlägget eller svara i den tråden. DEt är sånt som folk borde lägga ner sin tid på istället för o börja grina.
Jag förändrar era liv med detta inlägg