Föråldrade bilar i Sverige som borde bytas ut

Startat av Niklas Bygdestam, 21 februari 2009, 18:29:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

Citat från: Stefan skrivet 22 februari 2009, 18:35:59 PM
Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....

Undrar hur det skulle se ut om alla dessa cyklister körde varsin bil... :-X

/K

Jonas Gustafsson

Den här tråden började ganska snabbt lämna trådskaparens ämne och bli allmänt gnäll om andra trafikanters trafikkultur. (Speciellt det tröttsamma gnället på cyklister. Jag cyklar gärna själv, i o f s inte så gärna i snö och is.) Och om Uppsala är som RoTe påstår vill jag aldrig ta min bil dit, för jämfört med min egen erfarenhet verkar det vara sådär 100 gånger farligare att vara bilägare i Uppsala än i Storgöteborg.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

JB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 16:03:47 PM
Då ska jag se till att åka kollektivt nästa gång jag ska till Uppsala. Har aldrig varit där, och nu känns det nästan som att jag står över.  8)


Du behöver inte oroa dig Simon. Vet inte vilka områden andra skribenter rör sig i men även jag är Uppsalabo och tycker inte man ser repiga bilar överallt. Såg en tidigare idag (eller igår blir det väl nu) parkerad på Riddartorget med en repa. Reagerade på det eftersom det är något man inte ser så ofta.

Däremot finns det andra skäl till att inte ta bilen i Uppsala, det sägs vara en svår stad att köra i. Det har visserligen blivit bättre på senare år. Men staden är full av enkelriktade gator. Det finns många cyklister överallt. De möter man ofta på enkelriktade gator då dessa oftast är dubbelriktade för cyklister. Det finns överlag många ad hoc-lösningar i trafiken. Det finns även korsningar som är väldigt enkla att köra i men som många trots allt har problem med (korsningen utanför Carolina Rediviva är ett bra exempel). Varje sommar är staden full att turister som inte kan köra i staden. Det gäller båda vanliga människor och turistbusschaufförer. Jag har mött ett flertal bilar (däribland en stor husbil) på Östra och Västra Ågatan (enkelriktad). Jag har sett en turistbuss som fastnat i Gillbergska genomfarten.

Men i övrigt kan jag rekommendera ett besök i Uppsala.

/Jonas

Simon Bertilsson

Citat från: JB skrivet 23 februari 2009, 00:53:03 AM
Du behöver inte oroa dig Simon. Vet inte vilka områden andra skribenter rör sig i men även jag är Uppsalabo och tycker inte man ser repiga bilar överallt. Såg en tidigare idag (eller igår blir det väl nu) parkerad på Riddartorget med en repa. Reagerade på det eftersom det är något man inte ser så ofta.

Däremot finns det andra skäl till att inte ta bilen i Uppsala, det sägs vara en svår stad att köra i. Det har visserligen blivit bättre på senare år. Men staden är full av enkelriktade gator. Det finns många cyklister överallt. De möter man ofta på enkelriktade gator då dessa oftast är dubbelriktade för cyklister. Det finns överlag många ad hoc-lösningar i trafiken. Det finns även korsningar som är väldigt enkla att köra i men som många trots allt har problem med (korsningen utanför Carolina Rediviva är ett bra exempel). Varje sommar är staden full att turister som inte kan köra i staden. Det gäller båda vanliga människor och turistbusschaufförer. Jag har mött ett flertal bilar (däribland en stor husbil) på Östra och Västra Ågatan (enkelriktad). Jag har sett en turistbuss som fastnat i Gillbergska genomfarten.

Men i övrigt kan jag rekommendera ett besök i Uppsala.

/Jonas

Är du säker på att det inte är Lund du beskriver? Samtliga Uppsala i texten skulle nämligen enkelt kunna bytas ut mot Lund utan att några större faktafel skulle uppstå.  ;) ::)

JB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 februari 2009, 01:19:49 AM
Är du säker på att det inte är Lund du beskriver? Samtliga Uppsala i texten skulle nämligen enkelt kunna bytas ut mot Lund utan att några större faktafel skulle uppstå.  ;) ::)

Absolut, det finns inga Ågator i Lund vad jag vet  ;) Skämt åsido så har jag noterat vissa likheter mellan Uppsala och Lund. Har bara varit i Lund två gånger och inte kört bil någon gång i staden. Gissningsvis kan det ha något samband med att båda städernas befolkning består av väldigt många studenter som förflyttar sig med hjälp av cykel.

/Jonas

Nico


Har även jag, av diverse diffusa skäl, tillbringat en hel del tid i Uppsala och överlag så är det väl inte så särdeles tungkört som jag uppfattade det. Däremot så finns det diverse dåliga och udda lösningar, bussarna verkar sakna prioritet osv. Vidare så gäller det, som alltid, att hålla viss koll och tänka efter men det är då fenomen som Uppsala knappast är ensamt om.

Tror snarare att många av 'problemen' kan relateras till att folk som inte är riktigt vana vid att ens köra bil/buss/lastbil till vardags råkar hamna på lite avvägar. Har man ett visst besvär med att ens framföra sitt fordon så är det klart att även trafiken i övrigt ställer till det för en. Kryddar man sedan med enkelriktningar och liknande så blir det ju självklart tuffare.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 00:49:43 AM
Jag kan hålla med till viss del. Det är tråkigt att behöva se bensinslukande giftutsläppande stridsvagnar som 240, 740, gamla japanare osv. Samtidigt kan man fundera över vad det kostar för miljön att skrota bilen och bygga upp en ny. Återvinningsprocessen och byggprocessen går inte på luft.

Man brukar väl räkna med att tillverkningen av en bil orsakar lika hög miljöbelastning som körningen av den motsvarar under hela dess livslängd. Kan man då skjuta upp bilbytet ytterligare några år genom att ta väl hand om bilen gör man alltså en stor miljövinst, framför allt om det handlar om en bil som inte rullar särskilt mycket. Motsatsen gäller förstås om man exempelvis diskuterar turistbussar som rullar många mil om året där man kan räkna hem ett utbyte rent företagsekonomiskt i form av lägre bränsleförbrukning.

Billobbyns propaganda att det skulle vara en miljövinst att ge högre skrotningsbidrag är alltså en ren bluff, precis som så mycket annat dumt de säger.

Niklas Bygdestam

Citat från: JB skrivet 23 februari 2009, 08:53:22 AM
Absolut, det finns inga Ågator i Lund vad jag vet  ;) Skämt åsido så har jag noterat vissa likheter mellan Uppsala och Lund. Har bara varit i Lund två gånger och inte kört bil någon gång i staden. Gissningsvis kan det ha något samband med att båda städernas befolkning består av väldigt många studenter som förflyttar sig med hjälp av cykel.

/Jonas

Jag har jämfört Uppsala med Lund och trots att det är i Uppsala som jag bor i så måste jag säga att vi har ett värre kaos här i Uppsala än de har i Lund. Kanske kan det ha lite att göra med att vi har en större stad med mer trafik. Men det kan också bero på trafiklösningarna på en del ställen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.