Föråldrade bilar i Sverige som borde bytas ut

Startat av Niklas Bygdestam, 21 februari 2009, 18:29:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Ja, så är det. Jag har en nyare bil också, en Durango SUV. Den törs man ju inte ställa ifrån sig. Så jag måste ha en gammal Volvo också, som man kan lämna vid stationen.
Minns när jag hade en Range Rover, och satt i bilen o vantade på min sambo. En tjock kvinna öppnade dörren i bilen bredvid och slog den mycket hårt i sidan på min, hon såg inte att det satt någon i...Jag kontrade med att öppna Range-Roverns tunga långa dörr (två dörrars) och släppa den i sidan på kärringens bil, med en rejäl smäll. Gubben som satt bakom ratten vågade inte ens titta...

JDS

Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 13:48:44 PM
Uppsala?

Det är ju bara att titta på bilarna runt omkring. Alla bilar har minst fyra dörruppslag per sida och ett dussin repor.

Jag ska snart ta en liten promenad här i utkanten av Stockholms innerstad. Då åtar jag mig att titta på 50 bilar efter dörruppslag och repor. Visserligen parkerar man sällan i bredd här, men det är väl ingen större skillnad mot Uppsala? Jag tittar in i kväll och skriver hur många jag hittade. Under tiden kan ni väl gissa  :D

RoTe

Citat från: JDS skrivet 22 februari 2009, 14:16:21 PM
Jag ska snart ta en liten promenad här i utkanten av Stockholms innerstad. Då åtar jag mig att titta på 50 bilar efter dörruppslag och repor. Visserligen parkerar man sällan i bredd här, men det är väl ingen större skillnad mot Uppsala? Jag tittar in i kväll och skriver hur många jag hittade. Under tiden kan ni väl gissa  :D

Du kan ju även kika på hur många bilar som har färgskiftning pga omlackering. Finns väl inte en enda bil i stockholm som inte är omlackad efter en krock?

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 13:48:44 PM
Uppsala?

Det är ju bara att titta på bilarna runt omkring. Alla bilar har minst fyra dörruppslag per sida och ett dussin repor.

Då ska jag se till att åka kollektivt nästa gång jag ska till Uppsala. Har aldrig varit där, och nu känns det nästan som att jag står över.  8)

Björn Forslund

Åk kollektivt till Stockholm också. Kolla hur folk fickparkerar i stan ....man backar in BONK! kör framåt BONK! En sådan person hade BONKAT in i min GMC-van en gång, och fastnat med regplåten över min dragkrok. Försökte lyfta av bilen, men det gick inte, så regplåten rök när jag körde.

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 februari 2009, 16:09:22 PM
Åk kollektivt till Stockholm också. Kolla hur folk fickparkerar i stan ....man backar in BONK! kör framåt BONK! En sådan person hade BONKAT in i min GMC-van en gång, och fastnat med regplåten över min dragkrok. Försökte lyfta av bilen, men det gick inte, så regplåten rök när jag körde.

Hon från Värnamo i Sveriges värsta bilförare, försvarade ju sin parkeringsteknik med att "Så gör de i Köpenhamn". Uppenbarligen finns det fler nordiska huvudstäder som anammat detta. ;)

Uffe D

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 februari 2009, 14:04:28 PM

Minns när jag hade en Range Rover, och satt i bilen o vantade på min sambo. En tjock kvinna öppnade dörren i bilen bredvid och slog den mycket hårt i sidan på min, hon såg inte att det satt någon i...Jag kontrade med att öppna Range-Roverns tunga långa dörr (två dörrars) och släppa den i sidan på kärringens bil, med en rejäl smäll. Gubben som satt bakom ratten vågade inte ens titta...

Jag råkade ut för samma sak, dock hade jag ingen Range Rover utan en Sierra i fint skick. En kärring smällde upprepade gånger sin bildörr i sidan på min bil, jag svarade genom att veva ned rutan och göra ett fint spår i lacken med en nyckel.

RoTe

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 16:03:47 PM
Då ska jag se till att åka kollektivt nästa gång jag ska till Uppsala. Har aldrig varit där, och nu känns det nästan som att jag står över.  8)


Du ska bara veta hur vi har det... Djugelns lag gäller vilket oftast betyder störst går först men även fulast går först. De med skabbigast bilar är de som tar för sig. Finns ingen i denna stad som är snäll i trafiken och försöker underlätta för andra.

Jo

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 16:11:17 PM
Hon från Värnamo i Sveriges värsta bilförare, försvarade ju sin parkeringsteknik med att "Så gör de i Köpenhamn". Uppenbarligen finns det fler nordiska huvudstäder som anammat detta. ;)

Även om parkeringsmetoden i sig inte är att föredra kan man ju också tycka att trenden med tunna lackerade plaststötfångare som blir buckliga/spruckna för minsta lilla påbackning eller närkontakt med snövall är tio steg i fel riktning. På den i tråden förut diskuterade 740-volvon kanske en påbackning inte alls märktes där en ny bil idag behöver repareras och/eller lackeras för tusentals kronor. Och på vissa bilmodeller tar ju numera plåten på längre upp på bilen i innan stötfångaren når fram.

yngrot

Ja och dessa bilar kostar ju skjortan i försäkring pga.. av detta.. :P :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Taunusch

Uppsala är faktiskt en riktigt vidrig trafikstad. Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....

RoTe

Citat från: Stefan skrivet 22 februari 2009, 18:35:59 PM
Uppsala är faktiskt en riktigt vidrig trafikstad. Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....

Dessa cyklister har på senaste tiden diskuterat väldigt i lokalpressen ang dåligt plogade cykelbanor. Jag undrar ju vem fan är så korkad att man cyklar i snö och is? Måste fasen bara va svenskar som är så korkade?

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan skrivet 22 februari 2009, 18:35:59 PM
Uppsala är faktiskt en riktigt vidrig trafikstad. Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....

Uppsala är som trafikstad väldigt ostrukturerad. På många sätt upplever jag Stockholm som lättare att köra i. Orsaken att det går bra för mig att köra i Uppsala är väl att jag är så van vid min hemstad. Men för utomstående vet jag inte om jag rekommenderar att köra här. Cyklisterna är en del i problemet. En annan del är den ostrukturerade körstilen som finns här. För att jämföra med Stockholm eller Malmö så håller de t ex på blixtlåsprincipen när två köer går ihop till en. Här i Uppsala är man tyvärr dåliga på det. Uppsala är också den stad som är svårast för de som tar körkort att göra en uppkörning i. Det är statistiskt fastställt, Stockholm anses lättare. För folk som inte är härifrån så är det en rörig stad att köra i. För er som håller er på motorvägsavsnitten här eller de övriga stora vägarna som matar till detta är det inga problem att köra i Uppsala. Men det jobbiga kommer om ni ska köra in i själva bebyggelsen eller i stadskärnan. Det är då det röriga kommer och ni även träffar på cyklisterna. På många sätt är det faktiskt en dålig trafikkultur här med dåliga körvanor. Är ni vana vid strukturerad körning så är nog inte Uppsala att rekommendera
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Drängen

Rusningstrafik,(den tid på dygnet när trafiken står still) i Uppsala med ett 24 m ekipage tär på nerverna. Har vid ett flertal tillfällen kommit olika vägar österifrån in i Uppsala. Vid 17-tiden en torsd. med gamla genomfarten kunde det ta precis hur lång tid som helst, detta p.g.a alla arbetspendlare från Stockholm som skulle hem. Sen detta med cyklisters krav på plogade cykelvägar. Ska det anläggas skidspår på sommaren också?.

Simon Bertilsson

Citat från: Stefan skrivet 22 februari 2009, 18:35:59 PM
Uppsala är faktiskt en riktigt vidrig trafikstad. Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....

Jag säger bara en sak:
Lund!