Föråldrade bilar i Sverige som borde bytas ut

Startat av Niklas Bygdestam, 21 februari 2009, 18:29:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Sverige är ett av de länder i Europa som har Europas sämsta bilar i genomsnitt. Inom EU är Sverige ett av de länder som har de allra äldsta bilarna. Inte nog med det, bilarna är hårt väderbitna i jämförelse med vad de kan vara i andra länder. De utsätts för ett tuffare klimat än vad många andra länder har och de utsätts ofta för vägsalt vilket inte är bra för bilarna

När jag är ute och åker i andra länder märker jag direkt skillnaden på bilarna i snitt. I Tyskland har de betydligt finare bilar. Även länder som Tjeckien och Slovakien har bättre bilar än Sverige. Det är ovanligt i dessa länder att se en bil som är 20-25 år gammal där. I Sverige ser man däremot ofta t ex Volvo 740 från t ex 1986 eller liknande och ofta är hårt nedsliten. Jag märker faktiskt skillnaden som mest när jag varit ute i andra länder och återvänder till Sverige igen. I Danmark har de mer genomsnittlig europeisk genomsnittsstandard på sina bilar. Så fort jag åker över Öresundsbron så märker jag direkt vilka vrak som plötsligt dyker upp på vägarna. Det är nästan så man skäms. Är jag ute och reser i andra länder och plötsligt mitt bland alla ganska snygga bilar som finns där ser en risig Volvo 740 så kan man ge sig den på att den är svenskregistrerad. Jag blir förvånad om jag åker i Tyskland och ser en risig Volvo 740 med tyska regskyltar, även om det trots allt händer

I Tyskland har man en generös skrotpremie. De får motsvarande ca 27000 för att lämna in en bil som uppnått en ålder på ca 10 år eller mer. I Sverige har vi bilar som är minst dubbelt så gamla eller mer. En alldeles för stor procent har inte ens katalysator. Men här finns heller ingen skrotpremie. Vissa måste istället snarare betala för att bli av med sina vrak, så då kör de med vraken istället för att skrota och skaffa bättre bil

Jag tycker att det vore på tiden att an gjorde något åt det här med Sverige dåliga bilar och såg till att rensa ut eländet från Sveriges vägar. När vi nu pratar om klimathot och miljö vore nya bilar något som verkligen skulle vara nödvändigt. Därför ser jag det som nödvändigt att sätta en hög skrotpremie i Sverige. Dessutom bör det föras kampanjer och förmånliga villkor så att folk köper nya bilar förmånligt så vi blir av med dessa eländiga vrak på vägarna och får åtminstone en normal europeisk nivå på Sveriges bilar. Det vore verkligen på tiden att något hände för situationen är idag snart ohållbar. Sverige har större behov än de flesta andra länder att rensa ut de gamla bilarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jo

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 februari 2009, 18:29:51 PM

I Tyskland har man en generös skrotpremie. De får motsvarande ca 27000 för att lämna in en bil som uppnått en ålder på ca 10 år eller mer. I Sverige har vi bilar som är minst dubbelt så gamla eller mer. En alldeles för stor procent har inte ens katalysator. Men här finns heller ingen skrotpremie. Vissa måste istället snarare betala för att bli av med sina vrak, så då kör de med vraken istället för att skrota och skaffa bättre bil
Jag tycker att det vore på tiden att an gjorde något åt det här med Sverige dåliga bilar och såg till att rensa ut eländet från Sveriges vägar. När vi nu pratar om klimathot och miljö vore nya bilar något som verkligen skulle vara nödvändigt. Därför ser jag det som nödvändigt att sätta en hög skrotpremie i Sverige. Dessutom bör det föras kampanjer och förmånliga villkor så att folk köper nya bilar förmånligt så vi blir av med dessa eländiga vrak på vägarna och får åtminstone en normal europeisk nivå på Sveriges bilar. Det vore verkligen på tiden att något hände för situationen är idag snart ohållbar. Sverige har större behov än de flesta andra länder att rensa ut de gamla bilarna

Om man vill ta bort gamla bilar av miljöskäl vore det effektivaste att istället höja vägskatten markant för dessa. Att bara höja skrotningspremien lär inte hjälpa så mycket om detta inte görs under bara en kort period. Möjligtvis skulle man då slippa vraken som står ute i naturen och läcker miljögifter vilket i och för sig är en tillräckligt positiv åtgärd. Dock betalade man ju den skrotningspremie som förut fanns vid registreringen så nya bilar kommer ju att bli dyrare i motsvarande omfattning som man inför/höjer skrotningspremien. Anledningen till de många "vraken" är väl istället den jämfört med många andra länder i Europa låga fasta kostnaden att behålla den gamla bilen som andra bil i familjen. Höjer man istället denna markant kommer säkert genomsnittsåldern för bilparken att sjunka. Din lösning kommer inte att vara särskilt klimatanpassad då den bara innebär fler nya bilar på vägarna, inte färre gamla.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jo skrivet 21 februari 2009, 18:41:19 PM
Om man vill ta bort gamla bilar av miljöskäl vore det effektivaste att istället höja vägskatten markant för dessa. Att bara höja skrotningspremien lär inte hjälpa så mycket om detta inte görs under bara en kort period. Möjligtvis skulle man då slippa vraken som står ute i naturen och läcker miljögifter vilket i och för sig är en tillräckligt positiv åtgärd. Dock betalade man ju den skrotningspremie som förut fanns vid registreringen så nya bilar kommer ju att bli dyrare i motsvarande omfattning som man inför/höjer skrotningspremien. Anledningen till de många "vraken" är väl istället den jämfört med många andra länder i Europa låga fasta kostnaden att behålla den gamla bilen som andra bil i familjen. Höjer man istället denna markant kommer säkert genomsnittsåldern för bilparken att sjunka. Din lösning kommer inte att vara särskilt klimatanpassad då den bara innebär fler nya bilar på vägarna, inte färre gamla.

En kombination av båda lösningarna kanske? Att både höja skrotpremien och samtidigt på olika sätt göra det dyrbart för folk att behålla de gamla vraken som rullar på vägarna här? Det jag efterlyser är åtgärder som gör det gynnsamt för folk att bli av med dessa eländen som rullar på vägarna. Nog borde det finnas möjligheter att se till att rensa ut allt gammalt junk som rullar på Sveriges vägar och få en mer genomsnittlig europeisk standard på bilarna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kristof

På dig låter det som att Sverige kryllar av fallfärdiga gamla bilar, så många lik tycker jag mig trots allt inte se.

Skrotningspremien i Tyskland hade väl så som jag förstår det ingeting med miljö natt göra, inte heller är det en permanent lösning. Den höga skrotningpremien skapades väl för att bilförsäljningen inte skulle minska så drastiskt i och med finanskrisen.
Sen glömmer du att de mesta sålda bilarna i sverige är Volvo V70 och Saab 9-5/9-3, bilar i klassen 250 000+ kr, o sedan länge har den typen av bilar dominerat försäljningen. Jag tror det finns ganska få länder där dom mest sålda bilarna är i den prisklassen, således finns en skillnad i att skrota en 10 år gammal Renault jmfr med en 10 år gammal V70 som ändå är värd ganska mycket.

När det gäller länder som Tjeckien, Slovakien etc har du funderat närmare på varför du inte ser många 20-25 år gamla bilar?
Under drygt 50 år hade befolkningen i dessa länder begränsade möjligheter att köpa bil och dom som hade möjlighet att köpa bil kunde välja bland ett fåtal öststatsmärken (Skoda, Lada, Trabant etc) Det har alltså sedan 90-talet skett en rusning på att köpa nya bilar i dessa länder o därav den unga bilparken.
Anmärk dock att bilarna i dessa länder och till viss del kanske även Danmark inte är i samma klass som i Sverige, ofta är det små bilar med små motorer, flertalet bilar är kanske i klassen 100-150 000 om ens det.

Sen ur ren miljösynpunkt tror jag det är en droppe i havet vad svenskarna åker i för bilar. I Sverige har vi 0,5 % (!) av den globala fordonsparken vilket innebär att isen på antarktis kommer smälta vare sig alla svenskar kör Volvo 240 från -82 eller Toyota Prius från -09.

Björn Forslund

Vad är detta för snack?
Gamla vrak? Alla bilar besiktigas varje år, så vraken sållas ut. Jag har själv en gammal 740 som passerar besiktningen u a varje år. Finns ingen anledning att köpa en annan (dyr) bil att ha till stationen. Eftersom jag åker tåg till jobbet tycker jag att jag gör mitt för miljön.

Greger Larsson

Helt riktigt, Björn. Vi ska nog snarare vara stolta i Sverige för att vi tar hand om våra fordon så att vi kan behålla dom längre. Inte heller Naturvårdsverket anser att en kraftigt höjd skrotningspremie skulle gynna miljön. Snarare en skattefinansiering av bilindustrins överkapacitet. De äldre bilar vi har går ju oftast endast kortare sträckor och nytillverkningen av bilar frestar på miljön även den.

/GL

Mr G

Man får väl isåfall försöka påverka Volvo att tillverka sämre bilar som inte håller så länge som t ex 240- och 740-modellerna har gjort. Att Sveriges fordonspark är äldre än andra länders kan till stor del skyllas på Volvo som i många decennier nu har producerat bilar som i vissa fall tycks vara nästan outslitliga.
吉先生

Johan B

740 i all ära men nog skulle miljön må bättre om dessa byttes ut mot snålare och renare bilar. Nya bilar är som regel dessutom säkrare med ESP och bättre krockskydd vilket skulle få en positiv inverkan på olycksstatistiken. Generös skrotningspremie om man skrotar in en gammal bil, införande av miljözon för personbilar, förbud mot bilar utan katalysator (veteranbilar och hobbyfordon undantagna naturligtvis) och sänkt moms på miljöbilar tycker jag man borde införa snarast.

Simon Bertilsson

Jag kan hålla med till viss del. Det är tråkigt att behöva se bensinslukande giftutsläppande stridsvagnar som 240, 740, gamla japanare osv. Samtidigt kan man fundera över vad det kostar för miljön att skrota bilen och bygga upp en ny. Återvinningsprocessen och byggprocessen går inte på luft.
Värre tycker jag det är med den tunga trafiken. Senast idag såg jag en F7a, eller vad de nu heter ute på vägen och själv tvingades jag köra en FL7 årsm 96 (de luktar inte fint de gaserna som kommer ur det avgasröret kan jag tala om). Där har vi ett verkligt problem.
Jag skulle önska att man införde bestämmelser liknande miljözonerna även utanför städerna. Kanske inte fullt så hårda, men iaf så att lastbilar och bussar äldre än tio år måste bytas ut för att slippa en riktigt rejäl skattesumma.
Det måste löna sig att köra miljövänligt. Dessutom är det inte särskilt trevligt för oss förare att köra gamla åbäken.

Björn Forslund

Det nog också så att ett välskött äldre fordon kan vara bättre än ett misskött yngre dito. Vet man att grejerna bara får rulla säg 8 år, då bryr man sig inte om att underhålla dem heller. Titta bara på dagens bussar....

Jo

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 00:49:43 AM
Jag kan hålla med till viss del. Det är tråkigt att behöva se bensinslukande giftutsläppande stridsvagnar som 240, 740, gamla japanare osv. Samtidigt kan man fundera över vad det kostar för miljön att skrota bilen och bygga upp en ny. Återvinningsprocessen och byggprocessen går inte på luft.
Värre tycker jag det är med den tunga trafiken. Senast idag såg jag en F7a, eller vad de nu heter ute på vägen och själv tvingades jag köra en FL7 årsm 96 (de luktar inte fint de gaserna som kommer ur det avgasröret kan jag tala om). Där har vi ett verkligt problem.
Jag skulle önska att man införde bestämmelser liknande miljözonerna även utanför städerna. Kanske inte fullt så hårda, men iaf så att lastbilar och bussar äldre än tio år måste bytas ut för att slippa en riktigt rejäl skattesumma.
Det måste löna sig att köra miljövänligt. Dessutom är det inte särskilt trevligt för oss förare att köra gamla åbäken.

Fast det finns ju samtidgt verksamheter som är beroende av tunga fordon fast de under ett år rullar väldigt få mil och det vore ju orimligt om dessa för väldigt lågt nyttjande tvingades skaffa nya fordon väldigt ofta. Visst skulle en rejäl skattesumma på äldre fordon kanske hjälpa men då ser jag helst att denna blir kilometerberoende och dessutom gäller även utländska fordon.  Rent allmänt tycker jag lastbilsparkens ålder verkar rätt OK överlag i Sverige, i alla fall de fordon som kör regelbundna transporter. De lite äldre fordonen verkar ju mer användas av cirkusar, mindre flyttfirmor, fiskhandlare, reservfordon och i liknande verksamheter.

JDS

Citat från: Johan B skrivet 22 februari 2009, 00:29:05 AM
740 i all ära men nog skulle miljön må bättre om dessa byttes ut mot snålare och renare bilar. Nya bilar är som regel dessutom säkrare med ESP och bättre krockskydd vilket skulle få en positiv inverkan på olycksstatistiken. Generös skrotningspremie om man skrotar in en gammal bil, införande av miljözon för personbilar, förbud mot bilar utan katalysator (veteranbilar och hobbyfordon undantagna naturligtvis) och sänkt moms på miljöbilar tycker jag man borde införa snarast.

Hur långt måste man köra en nytillverkad bil för att köra in den miljöbelastning som tillverkningen innebär? Det är ju inte förrän bilen producerat denna körsträcka som miljön faktiskt blir "bättre" av att köra den nya bilen i stället för den gamla. (Blanda inte in återvinning i det här, jag talar om den kortsiktiga miljövinsten och inte den långsiktiga!)

RoTe

Med tanke på att man i Sverige får alla bilar förstörda oavsett hur rädd man är om dom så åker jag aldrig en fin bil till vardags. Så fort man ska handla mat så kommer valfri idiot och slår upp dörren i sidan på bilen. Parkerar man i valfri stad får man bilen repad eller så springer någon idiot rätt över huv och tak. Sedan har vi ju vädret och saltet. En bil i Sverige klarar sig inte speciellt länge. För att sköta bilarna på vintern måste de tvättas ofta och noga och lackskydd är nästan ett krav. Detta kostar stora pengar och tid. Sedan har vi de förbannade rådjuren och numera vildsvinen som härjar fritt. Det är nästan garanterat att man plockar ett par stycken per år när man som jag kör 3000 mil och oftast i mörker.

Så nej, jag vägrar köra bilar dyrare än 10 000kr på vintern. Det är ekonomiskt självmord att ha dyrare än så.

På sommaren däremot kör jag en Ford Mustang GT från 2005, den står och myser i varmgaraget nu.

JDS

Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 13:29:35 PM
Med tanke på att man i Sverige får alla bilar förstörda oavsett hur rädd man är om dom så åker jag aldrig en fin bil till vardags. Så fort man ska handla mat så kommer valfri idiot och slår upp dörren i sidan på bilen. Parkerar man i valfri stad får man bilen repad eller så springer någon idiot rätt över huv och tak.

Nej då, den sannolikheten är mycket liten. (Vad hänger du i för städer egentligen?)

RoTe

Citat från: JDS skrivet 22 februari 2009, 13:37:40 PM
Nej då, den sannolikheten är mycket liten. (Vad hänger du i för städer egentligen?)

Uppsala?

Det är ju bara att titta på bilarna runt omkring. Alla bilar har minst fyra dörruppslag per sida och ett dussin repor.