Går det att överklaga en påskriven trafikbot?

Startat av Simon Bertilsson, 10 december 2008, 22:31:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

#15
Varför flytta tråden? Den handlade i högsta grad om lastbilföraryrket, och var allt annat än off topic. Dessutom ligger det nu kvar en tom länk i lastbilsforum. Om den ändå ska ligga där, så kan den ju faktiskt få leda dit den ska leda.

Citat från: robbes skrivet 11 december 2008, 00:19:09 AM
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1831/88126_kor_och_vilotider_utg_15.pdf


Sidan 12 där står det om fyrkanten att den kvalificerar till rast i de FLESTA eu länderna inte att den automatiskt gör det.

Detta gäller vid multibemanning annars så är du ju tillgänglig och inte har rast ju

Jag är tillgänglig dygnet runt, året runt.
Min arbetsgivare har mitt privata telefonnummer, och det är fritt fram att knacka på min lägenhetsdörr. Hur skulle man möjligen kunna vara otillgänglig? Var drar vi gränsen? Ska man isolera sig i en grotta och inte berätta för någon var man är? Det är inte vila i mina ögon...
Resonemanget är enormt bristfälligt!

Simon Bertilsson

Citat från: peterbuilt skrivet 11 december 2008, 16:02:01 PM
Pojkar, pojkar, ni ska aldrig erkänna ett skit invid vägkanten. Och ni har lagen på er sida genom att åberopa "rådrum". Nu är det inget som polisen behöver ge er, men alternativen som finns, utöver erkännande och rådrum, är jobbigare för sheriffen. Och i det läget har ni varken erkänt eller nekat utan nu har förhandlat er till tid. Tid att kolla om det ni anklagas för är korrekt och om polisen vet vad dom gör. Och vill dom inte höra på det örat är det bara säga att man vill att tinget avgör, och då blir det jobbigt för lille blå. Och det är inte sällan att farbror blå är ute och seglar. Tunga gruppen brukar dock veta någorlunda vad dom gör med resten, ja jisses.

Ja, jag bannar mig själv för detta nu. Troligen försattes jag i något slags omdömeslöst chocktillstånd när de kom fram, även om jag tyckte mig tänka tämligen klart.
Försökte först med metoden att verka så trevlig som möjligt, dvs ögontjäneri. Först verkade det funka, men de "trevliga" poliserna skrev till slut ut boten ändå...  :P

Nico

#17

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 december 2008, 16:28:12 PM
Varför flytta tråden? Den handlade i högsta grad om lastbilföraryrket, och var allt annat än off topic. Dessutom ligger det nu kvar en tom länk i lastbilsforum. Om den ändå ska ligga där, så kan den ju faktiskt få leda dit den ska leda.

För att börja bakifrån... Länken är inte tom utan går man in via tråden i Lastbilsforum så finns det där en länk som leder en vidare hit.

Orsaken till att jag sedan flyttade tråden var att även om det visserligen var du som stod för exemplet och det rörde lastbilar så var sakfrågan mera generell och kunde lika gärna ha rört bussar och vad gäller att erkänna, skriva på, överklaga etc. så kunde det lika gärna ha handlat om personbilar, cyklar etc. Då det alltså inte hade så mycket att göra med de reguljära forumens ämnesområden så flyttade jag det hit till denna tavla.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon Bertilsson

Citat från: Nico skrivet 11 december 2008, 17:02:53 PM
För att börja bakifrån... Länken är inte tom utan går man in via tråden i Lastbilsforum så finns det där en länk som leder en vidare hit.

Orsaken till att jag sedan flyttade tråden var att även om det visserligen var du som stod för exemplet och det rörde lastbilar så var sakfrågan mera generell och kunde lika gärna ha rört bussar och vad gäller att erkänna, skriva på, överklaga etc. så kunde det lika gärna ha handlat om personbilar, cyklar etc. Då det alltså inte hade så mycket att göra med de reguljära forumens ämnesområden så flyttade jag det hit till denna tavla.

Om vi ser det från det andra hållet, så passar den ju inte alls in i Off topic. Det begreppet utesluter ju allt som har med bussar, lastbilar eller vägar att göra...

robbes

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 december 2008, 16:28:12 PM

Jag är tillgänglig dygnet runt, året runt.
Min arbetsgivare har mitt privata telefonnummer, och det är fritt fram att knacka på min lägenhetsdörr. Hur skulle man möjligen kunna vara otillgänglig? Var drar vi gränsen? Ska man isolera sig i en grotta och inte berätta för någon var man är? Det är inte vila i mina ögon...
Resonemanget är enormt bristfälligt!

Det är inte alls bristfälligt för du är tillgänglig under din ARBETSTID. Kollade med en på en trafik skola här på orten i dag om detta han berättade att det är vid tvåförar system som den berättigar till att det klassas som vila, andra föraren som ej kör är då tillgänglig men om han ej jobbar så vilar han ju.

Peter Elmheden

Citat från: Nico skrivet 11 december 2008, 17:02:53 PM
.............. tavla...........

Detta har jag funderat över länge. Vad då för tavla?
Är det någon brorduktig översättning på vadå?

Simon Bertilsson

Citat från: robbes skrivet 11 december 2008, 17:56:20 PM
Det är inte alls bristfälligt för du är tillgänglig under din ARBETSTID. Kollade med en på en trafik skola här på orten i dag om detta han berättade att det är vid tvåförar system som den berättigar till att det klassas som vila, andra föraren som ej kör är då tillgänglig men om han ej jobbar så vilar han ju.

Tja, även om jag håller rast under min arbetstid, så är jag tillgänglig.
Fyrkanten fyller ju förresten ingen funktion idag, när den i praktiken har samma innebörd som hammaren.

robbes

Fyrkanten fyller funktion vid två förar system hammaren visar annat arbete och dens kall man ej ha vid två förar system utan det är fyrkanten som gäller då vbid transport för förare två

Simon Bertilsson

Citat från: robbes skrivet 11 december 2008, 23:58:32 PM
Fyrkanten fyller funktion vid två förar system hammaren visar annat arbete och dens kall man ej ha vid två förar system utan det är fyrkanten som gäller då vbid transport för förare två

Nej. Fyrkanten kvalar inte in som rast, om man ska tro poliserna jag stötte på igår. Du kan alltså inte längre åberopa rast i ett rullande fordon.

robbes

imon LÄser du vad man skirver VID TVÅ förar system så gör den det enligt vägverket men inte vid enförar stysem misstänker ni inte är två chaufförer på mejeribilen som turas om o kör

Simon Bertilsson

Citat från: robbes skrivet 12 december 2008, 11:06:01 AM
imon LÄser du vad man skirver VID TVÅ förar system så gör den det enligt vägverket men inte vid enförar stysem misstänker ni inte är två chaufförer på mejeribilen som turas om o kör

Det är ju omöjligt att för en polis bevisa att jag åkt med i ett tvåförarsystem. För övrigt är det ju märkligt att detta skulle kvala in som rast, medan väntetid inte gör det.

robbes

Det är inte alls omöjligt för vid tvåörar system är man två förare med i fordonet o de skall vara med från start till stopp hela tiden

jane

Hur gick det med böterna, lyckades du komma undan eller? ???

Simon Bertilsson

Citat från: jane skrivet 21 januari 2009, 20:57:11 PM
Hur gick det med böterna, lyckades du komma undan eller? ???

Nej, jag insåg att mina chanser var tämligen knappa och besparade mig besväret.

Skalman

> tycker det vore bättre de tog hand om alla dårar som ska köra om när det är dålig sikt
> ...de som ska om en buss eller lastbil till varje pris...

Sånt är för jobbigt, då måste de först TÄNKA och sedan göra en BEDÖMNING och
då har det redan gått överstyr två gånger.

Mycket lättare att göra sånt som bara innebär att läsa av nånting, typ en färdskrivare
eller displayen på en lasermätare eller alkometer. Blir ett fint avtryck i statistiken
(=patrullen har ett bevis på att man varit produktiv), plus att minimal arbetsinsats
krävs. Att sedan trafikbeteendet är oändligt mycket viktigare för trafiksäkerheten
är det ingen som bryr sig om.

Är det nån som undrar varför nollvisionen inte går så bra? :-)