Expressens T-banetest !!

Startat av at1981, 27 november 2008, 15:44:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Lyckades även jag få 12 av 12, men jag chansade på frågan vad gäller antalet sittplatser. Annars har man väl plöjt tillräckligt med litteratur på området antar jag...  ::)  :-X

Sen blir jag som vanligt fascinerad av detta med med hur frågor formuleras. Fråga 2 var här lite kul med tanke på att fråga 1 tog upp Kymlinge.

2:an löd ju  - Hur många stationer finns längs tunnelbanan?
1. 84       
X. 95       
2. 100

Längs med eller omkring finns det nog flera, men inom t-banenätet borde väl det korrekta egentligen vara 101 stycken?

Lika skoj är detta med linjer. Fråga 7 var då - Vilken tunnelbanelinje har högsta maxhastigheten (90 km/h)?
1. Gröna       
X. Röda       
2. Blåa

Har alltid undrat varför man klumpar ihop 7 linjenummer till att kallas för gröna, röda respektive blå linjen alternativt tub 1, tub 2 samt tub 3 vilket väl egentligen är interna namn på de olika linjesystemen? Har man någon gång funderat på att definiera de olika separata linjerna?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Gustafsson

Måste ju skryta med att jag som göteborgare lyckades få 10 av 12 utan att fuska, men jag chansade på en del frågor. Missade längsta sträckan och antal sittplatser.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

JDS

Citat från: Nico skrivet 27 november 2008, 22:22:51 PM
Längs med eller omkring finns det nog flera, men inom t-banenätet borde väl det korrekta egentligen vara 101 stycken?

Nej, Kymlinge är inte en station enligt regelverket, även om den kan se ut som en station! Eftersom det inte heller s a s går att köpa en biljett dit så föreslår jag att vi helt bortser från passagerarperspektivet i detta fall.

Citat från: Nico skrivet 27 november 2008, 22:22:51 PM
Har alltid undrat varför man klumpar ihop 7 linjenummer till att kallas för gröna, röda respektive blå linjen alternativt tub 1, tub 2 samt tub 3 vilket väl egentligen är interna namn på de olika linjesystemen? Har man någon gång funderat på att definiera de olika separata linjerna?

Det förekommer internt även benämningar som "Farstabanan", "södra grenen" och liknande, men dessa är inofficiella och saknar skarpa gränser. "Linje 18" och liknande är inte heller så bra benämningar när man talar om infrastrukturen. Ofta är det ändamålsenligt att tala om "tunnelbana 1", som annonseras som "Gröna linjen" osv. I och för sig hade typ "Gröna linjenätet" eller något sådant låtit bättre, men du vet ju hur marknadsnissarna är...

MrX

Trodde inte jag hade sån koll på tunnelbanenätet. En vecka på Veolias internutbildning för tunneltågförare verkar ha givit avkastning ändå ^^ Fel hade jag på antalet stationer, men men

"Du fick 11 rätt av 12 möjliga

Bor du i tunnelbanan? Du har verkligen koll!

3183 personer har gjort testet."

Mange_buss

Citat från: Stefan P skrivet 27 november 2008, 18:19:39 PM
Hej

Jag fick tio rätt av tolv möjliga. Men då har jag läst jubileumsboken om tunnelbanan 50 år.

mvh Stefan P

Har också läst denna bok. Annars hade man nog inte vetat att västra skogen har den längsta rulltrappan och att johannelund har minst antal passagerare ::)

Cero

Citat från: Nico skrivet 27 november 2008, 22:22:51 PM
Lika skoj är detta med linjer. Fråga 7 var då - Vilken tunnelbanelinje har högsta maxhastigheten (90 km/h)?


Tub3 är byggd för 90km/h men såvitt jag vet tillåter signalsystemet bara 80km/h. Om detta fortfarande stämmer (vilket någon med djupare känningar i "gruvan" antagligen kan verifiera) blir ursprungsfrågan lite av en slamkrypare. Räknar man konstruerad hastighet är blå rätt svar men räknar man tillåten blir svaret röd och blå. Frågan är vad frågeställaren avsåg?


HJP

#21
Citat från: Fredde_J skrivet 27 november 2008, 16:55:37 PM
7 rätt, jag ska nog hålla mig till bussar... :P


****
Du hade säkert minst 8 rätt. Expressen har fel på antalet sittplatser. En T-banevagn har 48 sittplatser.

Dåligt av Expressen, att göra en sådan miss. Själv hade jag 9 rätt+1 för sittplatserna, som jag visste.
Missade på rulltrappan, och chansade på Fridhemsplan, som förr hade den längsta rulltrappan.
Missade också på den äldsta linjen, som jag trodde gick till Stureby - "grannlinjen".

Ingen kan alltså ha 12 rätt i detta test, eftersom minst en fråga saknar rätt svarsalternativ.

HJP

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Stefan Lindberg

Här kommer då det absolut sämsta resultatet.
Jag fick 1 Rätt  :o

Hade ingen som helst aning om någon av frågorna.
Det märks att man sällan besöker huvudstaden  ;)

Ersa

Västerbottningen som mestadels åkt röda linjen norr om Slussen fick hela 8 rätt av 12 möjliga. :)

HJP

Citat från: Snacke skrivet 28 november 2008, 19:43:27 PM
Nja, de nya C20-vagnarna har 126 sittplatser. Se http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?id=295.
****
OKEJ! Jag borde ha tänkt på C20-vagnarna. Å andra sidan, borde Expressen preciserat frågan till t.ex. "De nya T-banevagnarna". De gamla går ju fortfarande i trafik.
Som gammal stofil, så var jag helt inne i de gamla vagnarna. Men kanske borde modernisera sig  ::)

HJP

JDS

Citat från: Cero skrivet 28 november 2008, 17:38:07 PM
Tub3 är byggd för 90km/h men såvitt jag vet tillåter signalsystemet bara 80km/h. Om detta fortfarande stämmer (vilket någon med djupare känningar i "gruvan" antagligen kan verifiera) blir ursprungsfrågan lite av en slamkrypare. Räknar man konstruerad hastighet är blå rätt svar men räknar man tillåten blir svaret röd och blå. Frågan är vad frågeställaren avsåg?

Så här är det: Signalsystemet (liksom spåranläggningen i övrigt) tillåter 90 km/h, men dess fordonsutrustning är av praktiska skäl inställd för max 80 km/h (bl a därför att vagnarna inte kan veta vilken bana de är på). Det är därför inte rätt att påstå att banans sth är 80 km/h, men däremot är det rätt att påstå att sth för ett visst tåg är 80 km/h när hyttsignalsystemet anger denna sth, vilket den gör för alla vagnar (utom enstaka äldre vagnar som är inställda för max 70 km/h).

Jonas Gustafsson

Citat från: HJP skrivet 28 november 2008, 18:10:23 PM
****

Missade på rulltrappan, och chansade på Fridhemsplan, som förr hade den längsta rulltrappan.
HJP

Att jag hade rätt på rulltrappan var en chansning som bygger på ett minne från när jag var barn i slutet av 70-talet och vi besökte min mammas kusin, som vid den tiden bodde nära Västra Skogen. Jag har väldigt starka minnen av att jag aldrig sett en så lång rulltrappa, och det är frågan om jag gjort det senare heller. Därför tänkte jag att det nog kunde vara där...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nico


Citat från: HJP skrivet 28 november 2008, 22:25:16 PM
****
OKEJ! Jag borde ha tänkt på C20-vagnarna. Å andra sidan, borde Expressen preciserat frågan till t.ex. "De nya T-banevagnarna". De gamla går ju fortfarande i trafik.
Som gammal stofil, så var jag helt inne i de gamla vagnarna. Men kanske borde modernisera sig  ::)

Nääh, varför det?! De gamla vagnarna var ju de riktiga medan de nya är, tja... något helt annat.  ;)  :P

I övrigt var det där med språket lite av min poäng (apropå detta med stationer längs med, dessas antal, hastighet på linjer osv.) det med då jag tyckte att många av frågorna kunde tolkas på flera vis. Får en känsla av att den som snickrat ihop frågorna inte själv är så insatt direkt, utan snarare att vederbörande bara har plockat ihop information från lite olika håll. Har man inte riktig överblick eller kunskap om området man skriver om så är det nog lätt att det blir lite galet och att det kan uppstå [för skribenten] okända valmöjligheter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 29 november 2008, 09:34:48 AM
Nääh, varför det?! De gamla vagnarna var ju de riktiga medan de nya är, tja... något helt annat.  ;)  :P

****
Ja de gamla vagnarna, med 48 sittplatser, är ju just en vagn. C20 är något mer än en vagn, tycker jag.

Nåja, det gällde inte så mycket, så ett fel mer eller mindre, kan jag leva med  ;)

HJP