Vill du köra buss i Norge?

Startat av JohnnyStavanger, 13 november 2008, 14:54:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Burger King har billigt kaffe i Sverige om man jämför med andra cafekedjor såsom Waynes m.fl  Priset i paritet med "Gyllene Måsen" etc..
8)
"Norskt personnummer" är väl det som kallas för "D-nummer" ?  Om jag nu inte missminner mig så har man väl en gång skaffat sig detta (på skattekontoret) så behåller man detta livet ut även om man bara bor och arbetar i Norge en kortare period.

Norge känns för mig lite mer "långsammare", lite mera byråkratiskt

/B

michael k

vanlig mat är inte så mycket dyrare i norge
men sprit är ju det vilket undertecknad har tjänat en del kosing på
undertecknad har också fått betala gebyr till norska staten för dessa bedrifter >:(

JohnnyStavanger

Vad tror ni skulle behövas för att en svensk busschaufför skulle åka till Norge och arbeta?

Mvh/Johnny

peterbuilt

En återupprättning av unionen kanske. ;D

michael k

har polackerna tagit slut?
jag har jobbat två år i norge
och jag tycker inte det är lönt
om man inte får ett bra turnus samt får jobba lite extra
och så behöver man bo billigt
en vanlig norsk lön är inte så upphätsande om man ska dras med norska utgifter

fast du kanske kan erbjuda bägge jonny

JohnnyStavanger

Haha næe polackerna har inte tagit slut ;D Vi erbjuder boende med møjlighet att dela med andra svenskar før att få ned kostnaderna, om man vill jobba extra så ær inte det några problem.

Citat från: peterbuilt skrivet 26 november 2008, 19:35:11 PM
En återupprättning av unionen kanske. ;D
Dem jag har snackat/jobbat med hær under mina två år har inte visat något intresse før det, men jag ska høra mig før om inte det kunde vara något.

mvh/Johnny

michael k

nej för hellskotta union då fär vi bara en massa gebyr :-[

AL

Hmm, idén är inte alls dum!  Tror ett Norge/Sverige skulle bli ett mycket starkt och trevligt land ihop!   ;D

Ersa

Hur ska den svenska toppstyrda centraliseringpolitiken kunna samsas med den norska decentraliceringen? I Sverige är allt enhetligt och toppstyrt, och vi har t.o.m ett "rätt" riksspråk medan alla dialekter är "fel". I Norge är har man både bokmål och nynorsk, samt en hel mängd mål och dialekter som snarare uppmuntras, istället för att tryckas ner som här i Sverige.

JohnnyStavanger

Ja snacka om att det är dialekter här, dem kan ha ord som folk 3mil ifrån varandra aldrig har hört  ;D

Clabbe

En fd arbetskamrat är i Norge och kör för minst fjärde omgången på sex år. Första resan var han på Sporveiernes busser, Jag har för mej att De var mellan 35 och 40 olika nationaliteter.

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 30 november 2008, 12:52:16 PM
Hur ska den sögon minstvenska toppstyrda centraliseringpolitiken kunna samsas med den norska decentraliceringen? I Sverige är allt enhetligt och toppstyrt, och vi har t.o.m ett "rätt" riksspråk medan alla dialekter är "fel". I Norge är har man både bokmål och nynorsk, samt en hel mängd mål och dialekter som snarare uppmuntras, istället för att tryckas ner som här i Sverige.


Vilket inte minst "påtalades" av Niklas Ekdal, ledarskribent i DN som för någon månad sedan uttryckte sig i mina  öron och ögon minst sagt nedlåtande om olika svenska "landsortsdialketer".
Men lugn!  Jag vet att det finns många 08:or som inte är så drygt nedlåtande utan riktigt hyggliga med just sin dialekt!

/Bengt

Tommy E

Citat från: AL skrivet 30 november 2008, 01:33:42 AM
Hmm, idén är inte alls dum!  Tror ett Norge/Sverige skulle bli ett mycket starkt och trevligt land ihop!   ;D

Vi skulle iaf få en massa fina fjäll :P Sylarna, Galdhöpiggen, Glittertind, Sölen osv... :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Men en norsk decentraliceringspolitik, och förbud/böter på en lagom svensk nivå... ja tack! :)

JohnnyStavanger

Tænkte bara uppdatera lite, en normal løn hos oss ligger på ca 30 000 - 35 000 nok i månaden och jag har en ny mail adress sverige@fleksi.no

Mvh/Johnny