Svenskar älskar rondeller

Startat av Johan Hansson, 29 oktober 2008, 09:36:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS


ch

Citat från: JDS skrivet 30 oktober 2008, 08:51:29 AM
Hur menar du då?

Googla på "eu-bidrag" och "rondell" alternativt "cirkulationsplats" i kombination ;)

EU-bidrag har getts för att bygga trafiksäkerhetsförbättringar, däribland rondeller. Det gjorde att det fullkomligt exploderade i antalet rondeller i Sverige....

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 30 oktober 2008, 10:29:20 AM
Googla på "eu-bidrag" och "rondell" alternativt "cirkulationsplats" i kombination ;)

EU-bidrag har getts för att bygga trafiksäkerhetsförbättringar, däribland rondeller. Det gjorde att det fullkomligt exploderade i antalet rondeller i Sverige....


Det är naturligtvis riktigt att EU-bidrag utgått för byggande av rondeller. Men om det är orsaken till att så många rondeller byggts är väl därmed inte självklart. Man gör ju inte något bara för att man får bidrag till det. Däremot kan bidrag påskynda färdigsställandet. Rondeller byggs av trafiksäkerhetsskäl och visst har de förhindrat många olyckor samt vanligtvis bidragit till ett bättre flöde i trafiken.
Att det sedan finns rondeller som är mindre bra utformade är en annan sak.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andy

Citat från: JDS skrivet 29 oktober 2008, 23:53:55 PM
Vadå tyvärr, det är ju det som är poängen. Du vill köra fort rakt fram, men rondellen ÄR där för att du inte SKA kunna köra fort rakt fram. Väghållarna i härvarande konungarike har nu äntligen kommit på ett sätt att få sina undersåtar att köra lite lugnare och orsaka mindre svåra olyckor.

När du säger befogade, så menar du uppenbarligen ur trafikflödessynpunkt, men då glömmer du bort trafiksäkerhetssynpunkten; cirkulationsplatser har ju fördelar ur trafiksäkerhetssynpunkt genom att eventuella kollisioner sker i sned vinkel och dessutom gärna i lägre hastighet, vilket alltså kan sägas vara en av fördelarna med cirkulationsplatsen.

Jovisst måste man se till att trafiken håller rätt hastighet, men jag är övertygad om att det går att få folk att köra långsamt nog utan en massa hinder. Gupp, chikaner, blomlådor och rondeller tar uppmärksamheten bort från den verkliga faran, barn, fotgängare, cyklister och andra bilar. Många av rondellerna som byggts i Sverige är befogade ur framkomlighetssynpunkt, det finns dock många korsningar som byggts om till rondell där trafiken på den mindre vägen är så ringa, att rondellen blir inget mer än ett hinder.

Magnus

Här där jag bor har dom byggt om två ganska hårt trafikerade trafikljuskorsningar till rondeller. Det har aldrig varit så långa köer som det är nu när dom är färdiga. I teorin så är rondellerna bra för flödet i trafiken, men eftersom inte folk vet hur dom ska blinka m.m. så blir det bara sämre i praktiken. Att rondeller är trafiksäkra vill jag inte heller påstå just av samma anledning. Samt att det ofta är övergångsställen i samband med rondellerna också, det är väl många som glömmer bort att kolla efter gående/cyklister. Jag var själv nära att bli påkörd bakifrån här om dagen när jag stannade för en gående.

Muk

I Karlskrona finns en rondell med ett blått fält i stället för markerat övergångsställe för fotgängare och cyklister. Det blå fältet ska tydligen innebära att fotgängare och cyklister skall lämna företräde för fordonstrafik. Synd bara att inga trafikanter vet om detta.  :D

Mr G

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 oktober 2008, 23:08:15 PM
En rolig sak med mindre tvåfiliga rondeller, är personbilister som lägger sig i innerfilen medan man ligger med lastbil i ytterfilen. Har fått bromsa för sådana några gånger. Annars hade de klämts rätt bra...

Mindre roligt förstås för dig om du inte skulle bromsa. Skulle bli förfärligt dyrt för dig misstänker jag, för inte kan du köra över till intilliggande körfält (=byta fil) utan att ta hänsyn till om det finns fordon där. Kanske är det t o m heldragna linjer mellan körfälten, och isåfall blir det saftiga räkningar att betala.
吉先生

JDS

Citat från: Mr G skrivet 30 oktober 2008, 12:51:38 PM
Mindre roligt förstås för dig om du inte skulle bromsa. Skulle bli förfärligt dyrt för dig misstänker jag, för inte kan du köra över till intilliggande körfält (=byta fil) utan att ta hänsyn till om det finns fordon där. Kanske är det t o m heldragna linjer mellan körfälten, och isåfall blir det saftiga räkningar att betala.

Nu syftar väl Simon på det faktum att man med långa fordon/fordonståg ibland måste inkräkta på intilliggande körfält för att överhuvudtaget få plats; i den situationen får spärrlinjerna överskridas. Naturligtvis måste detta göras under största uppmärksamhet på trafikanter i det körfältet, men även om det inte är förbjudet för en personbilist att försöka tränga sig fram så är det väldigt klantigt och definitivt befogat att hacka på!

Ingwar Åfeldt

Citat från: JDS skrivet 30 oktober 2008, 18:46:55 PM
Nu syftar väl Simon på det faktum att man med långa fordon/fordonståg ibland måste inkräkta på intilliggande körfält för att överhuvudtaget få plats; i den situationen får spärrlinjerna överskridas. Naturligtvis måste detta göras under största uppmärksamhet på trafikanter i det körfältet, men även om det inte är förbjudet för en personbilist att försöka tränga sig fram så är det väldigt klantigt och definitivt befogat att hacka på!

Vilket visar att cirkulationsplatser är fel lösning. Att bygga en trafikplats med inbyggda fällor är inte vettigt.

M v h
Ingwar

JDS

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 30 oktober 2008, 18:55:46 PM
Vilket visar att cirkulationsplatser är fel lösning. Att bygga en trafikplats med inbyggda fällor är inte vettigt.

Det finns å andra sidan inbyggda fällor i en vanlig korsning som inte finns i cirkulationsplatser. Det allra bästa ur säkerhetssynpunkt vore att ha planskilda fullklöverkorsningar överallt, men det är ju inte realistiskt och inte heller önskvärt av andra skäl.

Visst går det lite mode i cirkulationsplatser, och det finns nog en och annan onödig sådan, men i största allmänhet är nog det faktum att de irriterar bilförarna så mycket något som säger mer om bilförarna än om cirkulationsplatserna...

Richard1250

på tal om rondeller den som finns på stadsdelen kärleken det är en oval rondell den är inte rund utan oval bussarna som ska köra där måste verkligen svänga snävt för att komma runt.
Hur Halmstad Kommun har tänkt där er en stor gåta för mig:

Simon Bertilsson

Citat från: Mr G skrivet 30 oktober 2008, 12:51:38 PM
Mindre roligt förstås för dig om du inte skulle bromsa. Skulle bli förfärligt dyrt för dig misstänker jag, för inte kan du köra över till intilliggande körfält (=byta fil) utan att ta hänsyn till om det finns fordon där. Kanske är det t o m heldragna linjer mellan körfälten, och isåfall blir det saftiga räkningar att betala.

Nu har jag aldrig sett en fullfjädrad rondell med spärrlinjer. Däremot finns det ju en del hybrider/halvrondellskonstellationer där det finns spärrlinje. Exempelvis vid trafikplats Jägersro i Malmö (som jag ofta kör av på, eftersom mejeriet ligger där).
Och som sagt rör det sig inte om ett filbyte, det rör sig om att låna på en annan fil för att över huvud taget kunna passera.

Ersa

När utsocknes bilister kommer till rondelltäta Umeå och suckar över rondellerna med kommentarer likt "jag hatar rondeller", brukar jag ifrågasätta om de istället föredrar att sitta still på tomgång i långa köer i plankorsning efter plankorsning. Ty så såg det ut i stan innan rondellerna byggdes...

JB

Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2008, 19:27:31 PM
När utsocknes bilister kommer till rondelltäta Umeå och suckar över rondellerna med kommentarer likt "jag hatar rondeller", brukar jag ifrågasätta om de istället föredrar att sitta still på tomgång i långa köer i plankorsning efter plankorsning. Ty så såg det ut i stan innan rondellerna byggdes...

Håller med, cirkulationsplatser är oftast bättre än hur det såg ut innan. Utanför min bostad finns en cirkulationsplats. Trafiken flyter väldigt bra i den (förutom när det är bandyfinal i staden, men det är en annan historia). När jag flyttade in var det en vanlig korsning där ena gatan var huvudled, det var betydligt värre.

Sen ska jag kanske nämna att jag någonstans läst att när man bygger cirkulationsplats i korsningar så ökar oftast antalet olyckor. Dock är de olyckor som sker i "vanliga" korsningar betydligt allvarligare än de som sker i cirkulationsplatser. Kommer dock inte ihåg var jag läst det.

/Jonas

Ersa

Citat från: JB skrivet 04 november 2008, 10:37:55 AM
Sen ska jag kanske nämna att jag någonstans läst att när man bygger cirkulationsplats i korsningar så ökar oftast antalet olyckor. Dock är de olyckor som sker i "vanliga" korsningar betydligt allvarligare än de som sker i cirkulationsplatser. Kommer dock inte ihåg var jag läst det.

Det låter logiskt. Olyckorna i rondeller är nog mindre allvarliga pga att alla kör i lägre hastigheter där jämfört med korsningar. I en korsning kan man bli påkörd rakt från sidan, medan man i rondeller stöter samman "sida mot sida" i samma vinkel, eller snett i uppåt 45 graders vinkel. De rondeller där det händer flest olyckor är de mindre konstruktionerna med dubbla filer som har tungt flöde med fordon, och där ständiga köer och otydliga regler (t.ex med filkörning) skapar irritation. Själv blev jag utskälld av en taxiförare förra månaden som hävdade att jag vårdslöst kört ut bussen mitt framför honom, trots att han var två billängder från sin "väjningspliktlinje" vid det tillfälle då jag passerat min linje. Men har man alltför hög fart in rondellen då man kör på vägen som förr var huvudled så...

-"Bara för att du kör buss ska du inte tro att du har företräde!"
-"Jo tack! I den här staden har väl alla personbilar företräde framför kollektivtrafiken i alla situationer?"