Huvudmeny

Mobil fartkamera

Startat av Christer K, 15 oktober 2008, 19:50:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stinsen

Citat från: OSkar000 skrivet 16 oktober 2008, 22:58:15 PM
Fartkameror är i många fall enbart av ondo. Kan bara titta på mig själv och mitt eget beteende i trafiken, andelen fula omkörningar har ökat ganska rejält sen de "förstörde" många bra och säkra omkörningssträckor genom att sätta en kamera mitt i dem.

Nu ska de plantera ännu fler kameror, så nu är det nog dags att lära sig att köra om på spärrområde och över heldragen mittlinje också...

Det är inget problem. Det är bara att köra om vid kameran. En bild som visar två bilar blir automatiskt ogiltig då det ej går att bevisa vilken av de två bilarna som kört för fort. Teoretiskt skulle det ju kunna vara bilen i vänster fil som kör laglig hastighet och den i höger fil som kör för fort och gör en omkörning på "fel sida", bilden håller då ej som bevis = inga böter.

Men allra bäst är förståss att följa uppsatta regler och lagar.

RoTe

Kameravarnare och solskydd fungerar utmärkt. Har blivit fotad så många gånger att jag slutat räkna. Har inte ens fått ett brev hem...

henrik_l

Citat från: OSkar000 skrivet 17 oktober 2008, 19:49:58 PM
Normalt sett så behöver jag sällan köra om någon och jag blir sällan omkörd själv, sätter man farthållaren på nånstans mellan 90 och 95 (dvs straxt under 90 i verkligheten) så är man sällan en bromskloss och man kommer sällan ifatt något annat än riktiga bromsklossar.

Tyvärr är det så att bromsklossarna dyker upp då och då. Det kan vara att jag hamnar bakom bilar eller lastbilar som jag helst inte vill ligga bakom i flera mil. Det kan finnas flera anledningar, personligen ogillar jag att ligga bakom bilar som kör väldigt ojämnt och pendlar mellan 60 och 100 på 90-väg. Att plåga sig om 24 meter lastbil eller en jojo-körande pensionär utan att överskrida 90, det är inget man gör om det inte finns gott om plats, och knappt ens då. Dessutom får man ha i åtanke att det ofta samlar ihop sig 3-4 bilar bakom dessa eller bakom en själv om man råkar vara först att komma ifatt, så anser i alla fall jag att det är rent oförskämt att sega sig om så att ingen av de bakomvarande kan hinna om på samma gång. Man behöver inte köra 140 för att komma om på en sån sträcka, men 100-105 mätarfart under en knapp kilometer (eftersom man inte ställer sig på bromsen efter omkörningen för att komma ner i "laglig" hastighet), gör att man kommer om ganska fort, utan att vara någon större trafikfara eller fartdåre.

Men nu när det ploppar upp fartkameror som svampar ur jorden där de som minst behövs så får man istället dra nytta av de korta raksträckor med god sikt där det går att ta sig om en eller ett par bilar. Men då får man förstås ställa sig rejält på gasen och fullständigt skita i vad det står på skyltarna.

Att köra om en bil som kör 85 i 90km/h tar cirka 36 sekunder.. total omkörningssträcka nästan en kilometer. Skulle man däremot hålla fullständigt lagvidriga (mätarfart!) 105km/h under omkörningen, så är det hela avklarat på knappt 10 sekunder och under 300 meter.

Vilket som är trafikfarligast, det får ni själva avgöra.


Dessutom kan man undra hur de tänkt sig att man ska vara uppmärksam på trafiken när det växlar från 90 till 50 på en kort sträcka, och mitt däri står en fartkamera. Det är många som enbart tänker på vad hastighetsmätaren visar på en sån sträcka.

Håller med dej,bättre att göra en lagom snabb omkörning så man hinner in fortare igen,och även de som följer efter hinner in.. Är jag först att köra om och ser att flera följer med mig i omkörningen där det är mittstängsel,så brukar jag öka till ca 120 så är det större chans att alla kommer in utan att behöva tränga den man körde om så han behöver minska farten 10-20 km för att den sista bilen ska få plats.

Sen finns det ju de som drar på som bara den i onödan vid omkörning och gör snäva omkörningar och bromsar in o resultatet blir ibland att de hindrar den de kör om.. helt meningslöst..

Jag retar mig på dem som kör ojämt o håller tex 75-80 km/h på en 90-väg och bildar kö,men när hastigheten sjunker vid tex ett samhälle till 50 så ligger de oftast kvar på 70 km.. Tror de att de har den hastigheten de körde för sakta innan till godo nu ??? Ska man nu nödvändigtvis köra för fort så kan man ju göra det på riksvägarna och inte i samhället.. Hur lätt är det inte att det springer ut ett litet barn från en trädgård i ett samhälle..hade man då hållt 50 istället för att döna in i samhället 20 km för fort och råkar ha ihjäl ett barn där så är de ju katastrof, det hade kanske överlevt om man hållt hastigheten..

I samhälle och vid skolor tycker jag det är A och O att hålla rätt hastighet..Då har jag inte sagt att vi ska ha fri hastighet på landsbygden!!