Huvudmeny

Mobil fartkamera

Startat av Christer K, 15 oktober 2008, 19:50:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

På Täbyvägen hade Polisen sin rullande mobila fartkamera och på platsen är det 70 km/tim som gäller


Och så lite närmare


För övrigt så stod jag still på en busshållplats och tog korten.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

JAB

Med blixt antar jag ?  :)

Den går väl inte att parkera helt obevakad antar jag.

Staffan Sävenfjord

En sådan har använts med stor framgång i Borås. Även om den inte direkt går att gömma så är det förvånansvärt svårt att upptäcka den. Höll själv på att åka dit fast den stod på ett av de ställen där de brukar stå. Men med en kraftig inbromsning så klarade det sig. Jaja, jag hann kolla att jag inte hade någon bakom mig. Hade jag haft det så hade man fått in två fortkörningsböter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Henrik Palmqvist

Finns en variant med, där kameran är monterad i en polisbuss (vw eller likande).  Bl.a står 2 sådanan just nu på vägarbetet på E4:an mellan Ödeshög och Gränna.  Hastigheten är begränsad till 50 km/h.

/ Henrik

robbes

smart att berätta var de mobila enheterna finns just nu.

varför de finns där är att de skall komma åt ögontjänarna och vid vägarbeten finns det rätt många sådana.

Är lika intiligent att skriva vart de mobila enheterna finns som att beskriva hur folk skall komma in i lastbilar genom att klippa vissa kablar på vissa platser

Kristian

Citat från: Christer K skrivet 15 oktober 2008, 19:50:29 PM
På Täbyvägen hade Polisen sin rullande mobila fartkamera och på platsen är det 70 km/tim som gäller
Den där mojängen tycker jag att man ser titt som tätt på 73'an mellan Västerhaninge och Nynäs. Senast på 70-sträckan vid Ekeby.

Henrik Palmqvist

Citat från: robbes skrivet 15 oktober 2008, 21:21:56 PM
smart att berätta var de mobila enheterna finns just nu.

varför de finns där är att de skall komma åt ögontjänarna och vid vägarbeten finns det rätt många sådana.


Vi är kollegor.  Vi kan väl hjälpas åt, och varna varandra för såna kameror. Självklart ska man inte köra för fort, men det är lätt hänt,  det tror jag alla har gjort nån gång. De flesta gör det varje dag sku jag tro, medvetet eller omedvetet.

/ Henrik

Taunusch

Mobila fartkameror ställs ut vid vägarbeten för att öka säkerheten och tryggheten för de som har sin arbetsplats där. Om du hade, säg en bror, som arbetade där - skulle inte du vilja att han kom hem till sina barn efter jobbet?

Tänk också att den som varnar för polisen på ett eller anant sätt, även varnar rattfyllerister, bankrånare och andra busar som inte ska annat än raka spåret in på kåken.... i min värld är detta förfarande ett stort j***a ofog!

robbes

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 15 oktober 2008, 22:34:40 PM
Vi är kollegor.  Vi kan väl hjälpas åt, och varna varandra för såna kameror. Självklart ska man inte köra för fort, men det är lätt hänt,  det tror jag alla har gjort nån gång. De flesta gör det varje dag sku jag tro, medvetet eller omedvetet.

/ Henrik


ärligt talat så har inte jag åkt på en ENDA fortkörning under de åren jag haft körkort och innan jag började köra lastbil och buss var jag resande på marknader och körde då 10 000 mil per år och gör så fortfarande.

Vi är kollegor säger du en kollega vet vilka villkor som gäller i trafiken och de som är på mitt åkerie varnar inte för de mobila kontrollerna dels så är det att åkerit har en hastighets policy som vi skall hålla max 84 km/h med släp. och Ntf gör kontroller på våra fordon bland annat. Och kör de för fort så är det ingen lönebonus för dem.

Och som sagt de mobila kamerorna ställs ut för att det går för fort just där. Folk lär sig inte att anpassa farten om någon leker minipolis och varnar dem. Folk lär sig endast den hårda vägen genom böter etc.

Se på han som ej skrivit slut datum på färdskrivar bladen 61 år var han och dömdes nu för  17 fall av att han ej gjort det till 5000 i böter då han brustit mot förordningen för just hur man skall fylla i bladen korrekt, tror du han hade lärt sig om du tjatat på honom konstant?

Taunusch

Citat från: robbes skrivet 16 oktober 2008, 01:08:22 AM
Vi är kollegor säger du en kollega vet vilka villkor som gäller i trafiken och de som är på mitt åkerie varnar inte för de mobila kontrollerna dels så är det att åkerit har en hastighets policy som vi skall hålla max 84 km/h med släp.

Hmm..... var får du köra 84 km/h med släp?  ???

Henrik Palmqvist

#10
Citat från: robbes skrivet 16 oktober 2008, 01:08:22 AM

ärligt talat så har inte jag åkt på en ENDA fortkörning under de åren jag haft körkort och innan jag började köra lastbil och buss var jag resande på marknader och körde då 10 000 mil per år och gör så fortfarande.

Vi är kollegor säger du en kollega vet vilka villkor som gäller i trafiken och de som är på mitt åkerie varnar inte för de mobila kontrollerna dels så är det att åkerit har en hastighets policy som vi skall hålla max 84 km/h med släp. och Ntf gör kontroller på våra fordon bland annat. Och kör de för fort så är det ingen lönebonus för dem.

Och som sagt de mobila kamerorna ställs ut för att det går för fort just där. Folk lär sig inte att anpassa farten om någon leker minipolis och varnar dem. Folk lär sig endast den hårda vägen genom böter etc.

Se på han som ej skrivit slut datum på färdskrivar bladen 61 år var han och dömdes nu för  17 fall av att han ej gjort det till 5000 i böter då han brustit mot förordningen för just hur man skall fylla i bladen korrekt, tror du han hade lärt sig om du tjatat på honom konstant?


Max 84 km/h med släp?.  Är ni undantagna några regler? . Alltså tillåter din åkare att ni kör för fort?

Hos oss är det 80 km/h som gäller med släp efter. Kör vi fortare, så är det upp till oss chaufförer. Vi betalar själva våra fortkörningsböter.

Hur fan kan transport godkänna en hastighets policy, som innebär 84 km/h med släp??? .  Ännu en anledning att inte gå med där.

/ Henrik


robbes

kan tala om att det ej är transport som har med det att göra utan det är våran åkare som själv satt det som max hastighet detta gäller även i utförsbackar. Och anlednigen till 84 km gränsen är att en färdskrifare får diffa några procent enheter dock ej många.

Och kör man scania med digital färdskrivare så visar den en hastighet den analoga en medan farthållaren säger man satt in den på en viss hastighet. Och vid kontroll på gps så diffar färdskrivaren 2 km/h


samt så har det med bränsle förbrukningen att göra ligger man på 82 drar bilen 2 dl mindre per mil än vid 80 detta beror på utväxlingen

Henrik Palmqvist

Citat från: robbes skrivet 16 oktober 2008, 09:25:22 AM
kan tala om att det ej är transport som har med det att göra utan det är våran åkare som själv satt det som max hastighet detta gäller även i utförsbackar. Och anlednigen till 84 km gränsen är att en färdskrifare får diffa några procent enheter dock ej många.

Och kör man scania med digital färdskrivare så visar den en hastighet den analoga en medan farthållaren säger man satt in den på en viss hastighet. Och vid kontroll på gps så diffar färdskrivaren 2 km/h


samt så har det med bränsle förbrukningen att göra ligger man på 82 drar bilen 2 dl mindre per mil än vid 80 detta beror på utväxlingen
Kan ju även diffa några procent åt andra hållet.  Min bil gick tidigare 95 km/h fast mätaren bara visade 90 km/h. Det är dock åtgärdat vid förra besiktningen av färdskrivaren.  Nu går bilen bara i 90 km/h  :(.

Det där med bränsleförbrukningen köper jag inte, då sku det ju vara bättre att släppa i backarna helt.   Han har beställt bilarna fel i sådana fall. 

Sku jag ju kunna köpa en bil med bussutväxling, och köra i 100 km/h, för då går den billigare än i 80 km/h. 

Ena stunden klagar du över fortkörare, andra stunden kör du själv för fort...???

Jag kan erkänna att jag ibland kör lite fort, det ska man inte göra. Vet att det är fel. Men jag har aldrig klagat på nån annan som kört för fort.
På motorvägen brukar jag ligga runt 86 km/h,  tycker det är lagom. Dock 6 km/h för fort... 

Har en kollega som blev tagen i Finland, körde 135 km/h med bil&släp.  Han sparade på bromsarna, men inte är det gillit skäl för att köra för fort, lika lite som att man kör för fort för att spara bränsle... .  Sen är det upp till var och en hur mycket man vill riskera.  Jag sku aldrig släppa iväg bilen så mycket.  Max 100 tycker jag räcker i backarna, men sällan jag är över 90. Beror på hur det ser ut.

/ Henrik

robbes

henrik skrev jag att jag kör fort? sade bara att våran åkare satt gränsen där vid 84 eller hur? bilarna är specade för det de går 90% i dvs stadstrafik sedan så kör jag bara landsväg med dem därför det med bränslet.

volvon som jag hade förut med i shift var värre vid 80 varvade han 1600 varv på motorväg

Peter C

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 09:51:55 AM
Kan ju även diffa några procent åt andra hållet.  Min bil gick tidigare 95 km/h fast mätaren bara visade 90 km/h. Det är dock åtgärdat vid förra besiktningen av färdskrivaren.  Nu går bilen bara i 90 km/h  :(.

Det där med bränsleförbrukningen köper jag inte, då sku det ju vara bättre att släppa i backarna helt.   Han har beställt bilarna fel i sådana fall. 

Sku jag ju kunna köpa en bil med bussutväxling, och köra i 100 km/h, för då går den billigare än i 80 km/h. 

Ena stunden klagar du över fortkörare, andra stunden kör du själv för fort...???

Jag kan erkänna att jag ibland kör lite fort, det ska man inte göra. Vet att det är fel. Men jag har aldrig klagat på nån annan som kört för fort.
På motorvägen brukar jag ligga runt 86 km/h,  tycker det är lagom. Dock 6 km/h för fort... 

Har en kollega som blev tagen i Finland, körde 135 km/h med bil&släp.  Han sparade på bromsarna, men inte är det gillit skäl för att köra för fort, lika lite som att man kör för fort för att spara bränsle... .  Sen är det upp till var och en hur mycket man vill riskera.  Jag sku aldrig släppa iväg bilen så mycket.  Max 100 tycker jag räcker i backarna, men sällan jag är över 90. Beror på hur det ser ut.

/ Henrik

Jag tror de flesta åkerier idag har en policy på 80km/h. Visst kan det kännas bättre att köra 90 när man e lite stressad, men det gör ju ingen större skillnad. Själv kör jag 85km/h, (på motorväg) gammal vana sen ja började köra lastbil. Köra för fort på vanliga vägar aktar jag mig för, åkte dit för 71km/h på 60-väg i Norge en gång det gick på 2800NOK. Sen dess har jag kört ordentligt för det mesta.  8)