Patrik gör Sveriges alla län!

Startat av Patrik, 01 september 2008, 09:39:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Ödeborg utanför Färgelanda antar jag.
Då passar du säkert på att åka via Uddevalla så har klarat av Bohuslän och
sedan via Öxnered, Vänersborg, Grästorp, Herrljunga och vidare till Falköping.

Patrik

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 04 september 2008, 21:44:39 PM
Ödeborg utanför Färgelanda antar jag.
Då passar du säkert på att åka via Uddevalla så har klarat av Bohuslän och
sedan via Öxnered, Vänersborg, Grästorp, Herrljunga och vidare till Falköping.

Stämmer bra det. Och jag åker genom dom bara.

nimbra

Jag kanske låter petimeteraktig men Bohuslän är inget län och nu har du chansen att göra
alla Sveriges landskap, Dalsland,Bohuslän och Västergötland ingår i Västra Götalandslän och om du passar på att åka genom Lappland när du är norrut så har du gjort Sveriges 25 landskap.

Patrik

Citat från: nimbra skrivet 06 september 2008, 15:10:56 PM
Jag kanske låter petimeteraktig men Bohuslän är inget län och nu har du chansen att göra
alla Sveriges landskap, Dalsland,Bohuslän och Västergötland ingår i Västra Götalandslän och om du passar på att åka genom Lappland när du är norrut så har du gjort Sveriges 25 landskap.

Vem har sagt att Bohuslän är ett län?
Jag förstår inte varför jag skulle ändra min plan så här mitt i resan, jag sorterar orterna efter län på min hemsida och varje län har en egen huvudman. Landskap bryr jag mig inte speciellt mycket om.

nimbra

Det gjorde Stefan Lindberg och du höll med, detta är lite känsligt för mig som är Bohusläning förstår du.
Jag tycker för övrigt att resan är en rolig grej och det blir skoj att se bilder.

Patrik

Citat från: nimbra skrivet 06 september 2008, 15:38:19 PM
Det gjorde Stefan Lindberg och du höll med, detta är lite känsligt för mig som är Bohusläning förstår du.
Jag tycker för övrigt att resan är en rolig grej och det blir skoj att se bilder.

När jag skrev att det stämde så menade jag Ödeborg utanför Färgelanda.

Möllers

visst är det en kul sak sen du är klar med sverige kommer du fota alla län i danmark då sen  ::)

Patrik

Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 september 2008, 15:45:15 PM
visst är det en kul sak sen du är klar med sverige kommer du fota alla län i danmark då sen  ::)

Nej, då ska jag jobba.

Möllers

okey kanske nästa sommar då ner du har semester kanske  ???

Så kan du se hur danskarna lever  ;)

Patrik

Vem vet, har inte en aning om vad som händer nästa år.

Möllers

#25
jo skulle vara trevligt ju .
Som sakt man vet inte vad man fota nästa år är sant jag är kanske i danmark fotar bussar vem vet i helsingör ligger så nära här tar bara båten över sen är man där.
Du fotar alla län nu det måste vara skoj ska kanske jag med börja med det lite med kanske vem vet.
Som sakt man kan fota län i Danmark o i norge i finland men danmark ligger nära där du bor tror jag hade kostat mer men hade hade varit det värt alla gånger.

nimbra

Citat från: Patrik skrivet 06 september 2008, 15:40:08 PM
När jag skrev att det stämde så menade jag Ödeborg utanför Färgelanda.

Nåväl, det är ju inte hela världen och om du kan få in en sväng till Lappland också nu när du ändå är ute och reser så har du faktiskt gjort två resor i en, du har klarat både alla län och alla landskap  :)

Stefan Lindberg

Citat från: Patrik skrivet 06 september 2008, 15:14:55 PM
Vem har sagt att Bohuslän är ett län?

Jo det är väl jag som snurrar till det, har fortfarande inte vant mig vid storlänet
som innefattar så gott som hela Västra Sverige.
Dessutom så passerar jag en busshållplats på väg till och från jobbet varje dag som heter Länsgränsen.
Busshållplatsen Länsgränsen ligger mellan Lilla Edets och Kungälvs kommun som ju bägge ligger i Västra Götaland.

Sorry, mitt fel.

BMJ

Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 september 2008, 15:50:27 PM
jo skulle vara trevligt ju .
Som sakt man vet inte vad man fota nästa år är sant jag är kanske i danmark fotar bussar vem vet i helsingör ligger så nära här tar bara båten över sen är man där.
Du fotar alla län nu det måste vara skoj ska kanske jag med börja med det lite med kanske vem vet.
Som sakt man kan fota län i Danmark o i norge i finland men danmark ligger nära där du bor tror jag hade kostat mer men hade hade varit det värt alla gånger.
Mattias, du som praktiskt taget ser Danmark borde kunna göra en motsvarande resa själv i Danmark. Hur många Amt (län i Danmark) finns det idag, jag har för mig att man har ändrat amtsindelningen en del de senaste åren.

JB

Citat från: BMJ skrivet 08 september 2008, 19:35:49 PM
Mattias, du som praktiskt taget ser Danmark borde kunna göra en motsvarande resa själv i Danmark. Hur många Amt (län i Danmark) finns det idag, jag har för mig att man har ändrat amtsindelningen en del de senaste åren.

Amt var en indelning i Danmark som infördes 1662 och avskaffades 2007. Det fanns 13 amt, dessutom stod tre kommuner utanför amten och utförde således amtsuppgifter inom kommunen. De tre kommunerna var Köpenhamn, Frederiksberg och Bornholm. Bornholm var dock ett amt fram till 2003.

Numera är Danmark istället indelat i fem regioner. De är Nordjylland, Midtjylland, Syddanmark (Södra Jylland och Fyn), Hovedstaden (Östra Själland och Bornholm) samt Sjælland (Resten av Själland samt Lolland och Falster).

Om man utgår från Landskrona borde det gå att besöka samtliga danska regioner med en eller två dagsturer.

/Jonas