Volvo på tre hjul på Essingeleden

Startat av Jonas M. Bobjörk, 22 april 2008, 13:23:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

Nu gick det väl den här gången, men en varning är helt klart på
sin plats. För eller senare stöter ni på någon som inte uppskattar
"låtsaspoliser", och då kan det gå illa.

Henrik Palmqvist

Finns inget värre än när man har lite bråttom til, färjan etc. och man kör så fort bilen går (91km/h). Och så kommer det5 ifatt en perosnbil på motorvägen, som lägger sig bakom och vägrar köra om, då blir man allt lite oroligt. Fast man minskar hastigheten till lagliga 80 km /h så ligger den fortfarande kvar bakom. Man vinglar till lite för att se vad som döljer sig där bakom, man ser att bilen har dimljusen tända, då är det fritt fram igen. Det ända positiva med dimljus fram på en personbil, man vet åtminstonde att det inte är nån polisbil. / Henrik

Daniel Söderberg

Citat från: Skalman skrivet 03 maj 2008, 15:46:03 PM
Nu gick det väl den här gången, men en varning är helt klart på
sin plats. För eller senare stöter ni på någon som inte uppskattar
"låtsaspoliser", och då kan det gå illa.

Lite så känner jag också.
Du tog orden ur munnen på mig.

Ersa

Citat från: Skalman skrivet 03 maj 2008, 15:46:03 PM
Nu gick det väl den här gången, men en varning är helt klart på sin plats. För eller senare stöter ni på någon som inte uppskattar "låtsaspoliser", och då kan det gå illa.

Jag jag skulle då aldrig våga mig på något liknande. Det har väl hänt att man ringt och tipsat om ett par rejält vinglande bilar, men under själva förföljningen, medan man pratar vidare med LKC i väntan på att det dyker upp några blåljus, håller då iaf jag normalt avstånd och stannar inte i närheten om nu bilisten skulle stanna. Det kan ju sitta nån påtänd aggressiv människa bakom ratten, och konflikten med denne ska endast polismännen ta.

Ersa

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 22 april 2008, 17:38:18 PM
Jo, det stämmer att polisen inte har så många 850 kvar i tjänst, men likväl reagerar folk som om det är en polisbil.
Bromsar in. Börjar köra laglig hastighet. Vinglar. Kastar sig av på avfarter.

Sitter extrabackspegeln kvar på högerdörren?
Har du hört talas om Polisfordonshistoriska Sällskapet?
http://hem.bredband.net/jt600118/index.html

/Medlem i sällskapet och ägare av en Saab 95 V4 -75 (f.d. svartvit polisbil)

Jonas M. Bobjörk

Nej, den sitter inte kvar tyvärr. Sen har nåt pucko sänkt den...

För övrigt har någon i ett utryckningsforum sett en 850 med blåljus och radio och allt kvar i Söderort... så kanske har polisen några kvar.

Nej, det var väl inte tänkt att vi skulle ta konflikten. I alla fall hade inte jag tänkt det.
Men sen fick de soppatorsk och rullade mot oss och sen for polare ut, väktare som han är...
Jag själv satt kvar hela tiden tills polisen kom.

Frasse

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 22 april 2008, 13:23:08 PM
Vi ropar efter de bägge männen att de skall stanna på platsen eftersom polis är på väg.

If you're looking for trouble... Jag instämmer med flera av föregående talare: Se upp, så att ni inte råkar illa ut!

Daniel Söderberg

Åka runt och leka polis är inget jag skulle roa mig med på kvällarna.
Det finns många där ute som inte alls uppskattar det där.

Mind your own business som man brukar säga. 

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 07 maj 2008, 18:05:28 PM
Åka runt och leka polis är inget jag skulle roa mig med på kvällarna.
Det finns många där ute som inte alls uppskattar det där.

Mind your own business som man brukar säga. 


Nu är det inte riktigt det vi pysslar med iofs.

Bengt Jönsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 15:06:15 PM
Ja om man inte är yrkeskriminell förståss, då känner man nog till att Polisen inte har många 850 kvar i tjänst.

Du får byta om dig till en svart V70N eller XC70


SÄPO kör omkring i svarta S80 från 2003(!) med dubbla backlampor i bakre kofångaren och mörktonade ruto. Två säkra "signaler" på att det är ett "tjänstefordon" från den högre ordningsmakten.
8)
/B

Nico


Om man nu kan kalla Säpo för ordningsmakt?!  :P

De lätt igenkännliga bilarna hör till enheten för personskydd och ska väl nästan ha något slags avskräckande funktion. Resten av fordonen som används i andra sammanhang lär nog inte vara lika lätta att känna igen... oftast är det nog frågan om hyrbilar eller motsvarande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas M. Bobjörk

SÄPO kör annars runt i BMW också.
Känns lätt igen på att de kör som svin och är påkostade. Och har extra backljus.
Sen lär de väga as om man slår upp regnummer.

Bengt Jönsson

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 12 maj 2008, 17:51:39 PM
SÄPO kör annars runt i BMW också.
Känns lätt igen på att de kör som svin och är påkostade. Och har extra backljus.
Sen lär de väga as om man slår upp regnummer.


E4 söderut strax norr om Norrköping i backarna för ca 4 år sedan.  Stor förlängd svart S80 med tonade "tjocka" rutor och två backlampor i bakre "kofångare" kör om i 140 km/h. 
Som limmad, 10 m bakom ( vem sa' någonting om att hålla avstånd ? ) kommer en Mercedes, också den svart och med två backlampor i bakre "kofångaren"..
Man kan inte säga att de är speciellt "diskreta" av sig..  ;D

Eller den vita och den röda SAAB 9-5 som "alltid" står "parkerade" med två personer i mitt emot Drottningholm..  8)

/Bengt

Henasa

Det var inte så länge sen jag körde kortege med SÄPO. Vi var 3 bussar och ca 20 personbilar. Shit va det är skönt att kunna köra mot rödljus utan att få böter. Få hela motorvägen för sig själv.

Då körde de med vanliga BMW sedan och en X5. samt lite andra bilar.

/Henrik

Bengt Jönsson

SÄPO:s bilar är lätta att känna igen!  8)
I bakre "kofångaren" brukar det vara inmonterat två stycken större backlampor för att de skall kunna  backa med gasen i botten i mörker och göra en handbromsvändning.
;D

/B