Volvo på tre hjul på Essingeleden

Startat av Jonas M. Bobjörk, 22 april 2008, 13:23:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Inlägget raderat då det tydligen inte uppskattades.

Daniel Söderberg

Ja det var ju väldigt fint gjort. Men att ni vågade följa efter så där som du beskrev.
Folk verkar ju kunna göra otrevliga saker för mindre idag.

Jonas M. Bobjörk

Vi var i kontakt med LKC hela tiden.
När vi stannat och de gick till bakluckan så sa vi:
"Nu öppnar de bakluckan här... vi får hoppas att de inte tänker börja slåss"
Så vi kände oss rätt säkra ändå. Att vi liksom hade polisen på tråden.
Sen tror jag att de ganska länge trodde vi var poliser. (nej vi utgav oss inte för att vara det, men om man kör runt i en bucklig 740 och det plötsligt ligger en vit Volvo med tonade rutor och antenner och trålar efter en så...)

Johan Hansson

Mycket trevlig läsning.
Ser gärna fler berättelser,
Bra gjort att ringa polisen.
Sådana bilar är en trafikfara och skall inte vara på vägen.
Hoppas polisen bemöte er väl, de brukar ju vara lite griniga för att man tar upp deras tid.
Jag har har ringt polisen ett par gånger, en gång när jag och en kompis hade varit på Båstad på RIX-FM festivalen för något år sedan och jobbat. Vi tyckte att det var ett fordon som gick långtsamt på E6an och visst hade vi rätt det var en EU-moped som körde i vägrenen på väg mot Halmstad med två personer på.
Troligen kom de från Båstad då det var en del ungdomar från Halmstad som var där.
Polisen sa att de skulle skicka en patrull men jag vet ej hur de gick.

Snacka om trafikfara.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas M. Bobjörk

Jo, det stämmer att polisen inte har så många 850 kvar i tjänst, men likväl reagerar folk som om det är en polisbil.
Bromsar in. Börjar köra laglig hastighet. Vinglar. Kastar sig av på avfarter.
Sen brukar polisen reagera så till vida att de stoppar mig...

Jodå, de bemötte oss väl.
De sade ju inte så mycket till oss. Först lät de som "varför tar ni upp vår tid" när de frågade "Jaha, vad var det nu såg för nåt då" (tonfall som "jaha, och varför ringde ni?") men sen så förstod de ju precis varför när vi pekade på däcket...
Sen när vi stått där ett tag och försökt hålla oss för skratt när mannen berättade varför bilen såg ut som den gjorde och påpekade att den var besiktigad och så, ja då sade de att vi kunde åka. Dvs de behövde inte vårt vittnesmål utan det dög bra som det var.

Henasa

Har en liknade historia när jag för många år sen körde min systerdotters klass på väg hem från Öland.
Framför mig får jag en bil som jag inte kommer ihåg vad det var för modell. Eftersom jag kör buss får jag ju bara åka 90. Personbil ligger i 70-75 på 90 väg. 70 sträckan kommer och bilen trillar ner till 60 så jag laddar med den gamla neoplanen jag körde då, å va f*n gör bilen. Jo gasar upp till 90. Bilen vutnyttjar hela sin fil hela tiden å lite av väggren. Med 28 barn i busen ger jag upp mina försöka att köra om och ringer polisen istället. Talar om att vi har nog en förare framför oss som kanske har tullit lite innan man satte sig bakom ratten. Följer bilen i någon mil med polisen i telefon. Efter mycket om och men ser jag polisen längs vägkanten. Jag blinkar lite med mina ljus och de fattar vad som gäller. De stoppar bilen och ringer sedan och berättar vad som hänt.

I bilen satt en 18-årig tjej som haft körkort i 2 dagar. Undrar om hon fick byta byxor efter att bli stoppad...

En rolig parantes i det hela är att jag pratade ju med polisen länge och de hade ringt upp mig. Då säger en av killarna som sitter långt fram. - hade du haft comviq hade du fått jättemycket bonus nu....

/Henrik

Simon Bertilsson

Citat från: Henasa skrivet 22 april 2008, 21:01:10 PM
Har en liknade historia när jag för många år sen körde min systerdotters klass på väg hem från Öland.
Framför mig får jag en bil som jag inte kommer ihåg vad det var för modell. Eftersom jag kör buss får jag ju bara åka 90. Personbil ligger i 70-75 på 90 väg. 70 sträckan kommer och bilen trillar ner till 60 så jag laddar med den gamla neoplanen jag körde då, å va f*n gör bilen. Jo gasar upp till 90. Bilen vutnyttjar hela sin fil hela tiden å lite av väggren. Med 28 barn i busen ger jag upp mina försöka att köra om och ringer polisen istället. Talar om att vi har nog en förare framför oss som kanske har tullit lite innan man satte sig bakom ratten. Följer bilen i någon mil med polisen i telefon. Efter mycket om och men ser jag polisen längs vägkanten. Jag blinkar lite med mina ljus och de fattar vad som gäller. De stoppar bilen och ringer sedan och berättar vad som hänt.

I bilen satt en 18-årig tjej som haft körkort i 2 dagar. Undrar om hon fick byta byxor efter att bli stoppad...

En rolig parantes i det hela är att jag pratade ju med polisen länge och de hade ringt upp mig. Då säger en av killarna som sitter långt fram. - hade du haft comviq hade du fått jättemycket bonus nu....

/Henrik

Man vill ju köra långsamt. Men att utsättas för en sådan förnedring som en omkörning...
Aldrig!  :-X

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 15:06:15 PM
Ja om man inte är yrkeskriminell förståss, då känner man nog till att Polisen inte har många 850 kvar i tjänst.

Du får byta om dig till en svart V70N eller XC70

SAAB 9-5 2,3T går bra också.
Men min 850 duger gott. Pinnar på bra, polisbil som den varit.

Karsten

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 22 april 2008, 13:23:08 PM
Var flera rån och så, men de verkade inte vara så våldsamma.

Är ni ute och letar efter våldsamma rån? Hmm

Johan Hansson

#9
Citat från: Henasa skrivet 22 april 2008, 21:01:10 PM
I bilen satt en 18-årig tjej som haft körkort i 2 dagar. Undrar om hon fick byta byxor efter att bli stoppad...
/Henrik

Känner igen det ,nej men jag blev stoppad i rutinkontroll på växjövägen i Halmstad när jag skulle köra hem två kompisar hade släppt av en på Vallås och hade en kompis kvar i bilen som såg att det var någon på vägen.
Fick visa körkortet och blåsa, alltvar okej och fick köra vidare.
Hade haft körkortet ca 1 ½ vecka.
Nu har jag haft det i snart två år!

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Karsten skrivet 22 april 2008, 22:46:58 PM
Är ni ute och letar efter våldsamma rån? Hmm

Ja, de där dubbelrånen med fyllning är inget intressant  ;D

Daniel Söderberg

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 22 april 2008, 14:45:19 PM
Vi var i kontakt med LKC hela tiden.
När vi stannat och de gick till bakluckan så sa vi:
"Nu öppnar de bakluckan här... vi får hoppas att de inte tänker börja slåss"
Så vi kände oss rätt säkra ändå. Att vi liksom hade polisen på tråden.
Sen tror jag att de ganska länge trodde vi var poliser. (nej vi utgav oss inte för att vara det, men om man kör runt i en bucklig 740 och det plötsligt ligger en vit Volvo med tonade rutor och antenner och trålar efter en så...)

Ja det finns väl säkert nåt otränat öga man kanske kan lura med den då.

När jag tänker efter så har jag och en till här på forumet vart med om folk blivit nervösa när jag legat bakom med min Saab 9000 cse.

Med risk för att verka lite dryg nu, men vilken tid på dygnet var detta??
Kunde dom ens se alla dina antenner? Hade jag kört runt med 3 hjul hade nog det vart det största orosmomentet för mig.

Kvarne

Intressant läsning, men vad hände med föraren?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jonas M. Bobjörk

Det var strax innan 23.

Jag tror nog de såg mig.
Jag passerade, bromsade in, lät dom passera (vilket de tog väldigt tid på sig att göra plötsligt), och lade mig bakom.
Tror nog de blev en aning nervösa.
Som sagt händer det rätt ofta, särskilt när man är två i bilen. Ibland kommer de åkande bakifrån i hög fart, bromsar in, tittar in i bilen så att man inte är polis, sen gasar de på igen...

Svar på Kvarnes fråga: Ingen aning vad som hände, vi åkte iväg.

David S

En mycket spännande historia. :) Hoppas att du vill dela med dig av flera sådana händelser.