Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Ersa skrivet 20 maj 2009, 10:28:02 AM

Titel: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Ersa skrivet 20 maj 2009, 10:28:02 AM
Hoppas han har bra kol i generatorn! ;D

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Bilar/245extraljus.jpg)
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Kinslayer skrivet 20 maj 2009, 11:28:46 AM
Skulle jag sätta så många extraljus på min VW Polo så skulle den nog dö om man slog på alltihop samtidigt.....nog för att det är gött med bra ljus men detta känns lite överdrivet tycker jag iaf
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Ersa skrivet 20 maj 2009, 14:02:33 PM
Hur ha takbox när man är mörkrädd?
Jo, man kompromissar!

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Bilar/Passat_extraljus.jpg)
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Leif D skrivet 20 maj 2009, 21:15:58 PM
Dylikt borde vara förbjudet kan man tycka, lockar ju bara till för höga hastigheter.
Bättre se rimligt bra och hålla ner farten istället. Dessutom kan man ju undra hur generatorn gillar det där......   Låt mej gissa att killen (för de är de nog) dessutom kopplar på allt med en o samma strömställare, som säkert inte är gjord för att bryta den där lasten.

För egen del kör jag ju 200km/h med tre små orginalstrålkastare, det räcker gott. Fast iofs så behöver jag ju aldrig väja heller.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Blandat%20Tag/Linkoping%20226%2020070124.jpg)
Tre små orginalstråkastare, tåg 226 2007-01-24. Foto Leif D.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Stefan Lindberg skrivet 20 maj 2009, 21:23:56 PM
Lockar till höga hastigheter var det dummaste jag hört på länge.
Jag har kompisar med duktigt snabba bilar med toppfarter över 300 och ingen av dom har extraljus.
En gammal sur Volvo 240 går väl inte speciellt mycket fortare om den är fullsketen med extraljus.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Blue skrivet 20 maj 2009, 22:13:37 PM
Citat från: Leif D skrivet 20 maj 2009, 21:15:58 PM
Dylikt borde vara förbjudet kan man tycka, lockar ju bara till för höga hastigheter.
Bättre se rimligt bra och hålla ner farten istället. Dessutom kan man ju undra hur generatorn gillar det där......   Låt mej gissa att killen (för de är de nog) dessutom kopplar på allt med en o samma strömställare, som säkert inte är gjord för att bryta den där lasten.

För egen del kör jag ju 200km/h med tre små orginalstrålkastare, det räcker gott. Fast iofs så behöver jag ju aldrig väja heller.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Blandat%20Tag/Linkoping%20226%2020070124.jpg)
Tre små orginalstråkastare, tåg 226 2007-01-24. Foto Leif D.

Har man bemödat sig med att montera och koppla in tio extraljus så gissar jag att man är intresserad av bilar och att köra dom. Då tror jag också att man har använt relä och tillräckligt grova kablar annars är det ju meningslöst.

Att många extraljus lockar till högre fart kan vi ju vara överens om, kolla bara på fjärrbilar med massor av extraljus, kör för fort hela tiden...  ::)
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 20 maj 2009, 22:58:34 PM
Snarare går de väl långsammare? Tänk bara vilken motoreffekt de där lamporna tar. Lär vara en knapp kilowatt...  ::)
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Bergenga skrivet 20 maj 2009, 23:02:26 PM
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 20 maj 2009, 21:23:56 PM
Lockar till höga hastigheter var det dummaste jag hört på länge.
Jag har kompisar med duktigt snabba bilar med toppfarter över 300 och ingen av dom har extraljus.
En gammal sur Volvo 240 går väl inte speciellt mycket fortare om den är fullsketen med extraljus.

Det lokker ikke direkte til høyere hastigheter nei, men når man kan se lengre vil man normalt kjøre fortere uten at man er klar over det selv. Ser man derimot dårligere vil man kjøre saktere. Problemet er da at om man ser langt på grunn av godt lys så gjør likevel ikke det at bilen får bedre styring, og bilens bremser blir heller ikke noe bedre. Derfor er man i mange tilfeller en sikrere bilist uten ekstralys.

Jeg har aldri kjørt buss selv, men jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor busser i Nord-Sverige trenger fire ekstralys. Når jeg kjører bil opplever jeg aldri at jeg ser for lite, annet enn når det er helt mørkt og regnet virkelig høljer ned, eller når det er tett tåke, og da er det vel ikke så mye bedre med ekstralys heller. At man vil ha bedre lys fordi tunge kjøretøy har lengre bremselengde kan jeg jo forstå, men at man trenger så mye ekstra lys virker å være mer enn nødvendig.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: bm1113 skrivet 20 maj 2009, 23:12:20 PM
Ja  det var då ordentligt många :D på 245an 2 eller 3 tycker jag duger på en vanlig Personbil  ;) och en rolig sak på tal om prestanda med strömen tänk vad de på taket ska ta vind om han tänkt köra fort ;)

desutom på tal om extra lyse jag har varit med om bilar som man tom funderat att setta plogfästes lyse på för att orginallyset lyser nästan sämre en på Cycklar 

en sak som jag funderar på om jag skulle ha Lastbil med mycket extraljus är att ha Xenon på taket och vanliga Halogenare i grillen och sen ha separatknapar till de båda så man kan släcka taket först sen grillen och gå ned till halvljus
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Jobergg skrivet 20 maj 2009, 23:20:14 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 maj 2009, 22:58:34 PM
Snarare går de väl långsammare? Tänk bara vilken motoreffekt de där lamporna tar. Lär vara en knapp kilowatt...  ::)

Vem bryr sig, det är bara att trampa ner gaspedalen lite extra, det är värt vartenda öre.
Själv har jag 862 watt framåt på min bil och det är skönt med rejält ljus så man hinner upptäcka eventuellt vilt och sen är det mindre tröttsamt att köra i mörker med bra ljus då man inte behöver anstränga ögonen till max hela tiden.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Leif D skrivet 20 maj 2009, 23:22:22 PM
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 20 maj 2009, 21:23:56 PM
Lockar till höga hastigheter var det dummaste jag hört på länge.
Jag har kompisar med duktigt snabba bilar med toppfarter över 300 och ingen av dom har extraljus.
En gammal sur Volvo 240 går väl inte speciellt mycket fortare om den är fullsketen med extraljus.

Visst, men det du nämner spelar ju inte ens i samma division.
Ärligt talat tror inte jag din kompis med snabba bilar kör 300 på allmän väg. Däremot tror jag mycket väl att jeppen med Volvo 245:an kan köra 140 med den på nån vanlig gamal grusväg, med älgar runt hörnet.


Citat från: Øyvind Berg skrivet 20 maj 2009, 23:02:26 PM
Det lokker ikke direkte til høyere hastigheter nei, men når man kan se lengre vil man normalt kjøre fortere uten at man er klar over det selv. Ser man derimot dårligere vil man kjøre saktere. Problemet er da at om man ser langt på grunn av godt lys så gjør likevel ikke det at bilen får bedre styring, og bilens bremser blir heller ikke noe bedre. Derfor er man i mange tilfeller en sikrere bilist uten ekstralys.

Jeg har aldri kjørt buss selv, men jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor busser i Nord-Sverige trenger fire ekstralys. Når jeg kjører bil opplever jeg aldri at jeg ser for lite, annet enn når det er helt mørkt og regnet virkelig høljer ned, eller når det er tett tåke, og da er det vel ikke så mye bedre med ekstralys heller. At man vil ha bedre lys fordi tunge kjøretøy har lengre bremselengde kan jeg jo forstå, men at man trenger så mye ekstra lys virker å være mer enn nødvendig.

Kul att någon fattar vad man menar i allafall, fast de var vist någon som gjorde tror jag.
Ang. extraljus på bussar, så är det ju ganska vanligt även på bussar i Storstockholm, visserligen bara två extraljus oftast, men har väldigt svårt att inse att något behov finns. Med tanke på hur ofta man ser skador på bussar där, så skulle det nog vara bra att försöka sänka tempot en del, istället för att slänga på mer ljus så att förarna lockas köra mer på marginalerna.

Citat från: Blue skrivet 20 maj 2009, 22:13:37 PM
Har man bemödat sig med att montera och koppla in tio extraljus så gissar jag att man är intresserad av bilar och att köra dom. Då tror jag också att man har använt relä och tillräckligt grova kablar annars är det ju meningslöst.

Att många extraljus lockar till högre fart kan vi ju vara överens om, kolla bara på fjärrbilar med massor av extraljus, kör för fort hela tiden...  ::)

Jo man kan ju hoppas jeppen har förstånd att koppla på ett säkert sätt, men låt mej ändå tvivla lite.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 20 maj 2009, 23:25:02 PM
Citat från: bm1113 skrivet 20 maj 2009, 23:12:20 PM
en sak som jag funderar på om jag skulle ha Lastbil med mycket extraljus är att ha Xenon på taket och vanliga Halogenare i grillen och sen ha separatknapar till de båda så man kan släcka taket först sen grillen och gå ned till halvljus

Jag har två extraljusen på taket och två inbyggda extraljusen under dimljusena, och de går utmärkt att aktivera separat. Det där är nog rätt vanligt...
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Leif D skrivet 20 maj 2009, 23:30:11 PM
Citat från: Jobergg skrivet 20 maj 2009, 23:20:14 PM
Vem bryr sig, det är bara att trampa ner gaspedalen lite extra, det är värt vartenda öre.
Själv har jag 862 watt framåt på min bil och det är skönt med rejält ljus så man hinner upptäcka eventuellt vilt och sen är det mindre tröttsamt att köra i mörker med bra ljus då man inte behöver anstränga ögonen till max hela tiden.

Man får väl hoppas då att du ser nått i allafall, troligen skulle du se lika bra i 150W. Håller man sej sedan till gällande hastighetsregler så hinner man ju väja, om man kan det. Tyvärr är det ju inte så ofta man märker att någon kör efter gällande hastighetsregler på våra vägar, ingen nämn ingen glömd.
Om du har problem med ögonen vid mörkerkörning kanske du inte är lämplig att köra natt, det är ju i så fall värt att kontrollera.
Självklart förutsätter jag ju att du följer gällande regler för kör och vilotider, då ju sådant kraftigt påverkar hur man mår i ögonen.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Peter C skrivet 21 maj 2009, 00:06:28 AM

Detta var den dummaste diskution jag läst på länge.

Kanske är de säljare norr om polcirkeln hela vintern?
Kanske kör de tidningar på nätterna?
Kanske vill de "hotta" upp bilen och blinka på kompisarna?

Var och en använder sig väl av sina x-ljus på sitt vis.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Jobergg skrivet 21 maj 2009, 00:10:50 AM
Citat från: Leif D skrivet 20 maj 2009, 23:30:11 PM
Man får väl hoppas då att du ser nått i allafall, troligen skulle du se lika bra i 150W. Håller man sej sedan till gällande hastighetsregler så hinner man ju väja, om man kan det. Tyvärr är det ju inte så ofta man märker att någon kör efter gällande hastighetsregler på våra vägar, ingen nämn ingen glömd.
Om du har problem med ögonen vid mörkerkörning kanske du inte är lämplig att köra natt, det är ju i så fall värt att kontrollera.
Självklart förutsätter jag ju att du följer gällande regler för kör och vilotider, då ju sådant kraftigt påverkar hur man mår i ögonen.


1,0 - 0,9 och perfekt mörkerseende.
Jag vet inte var du kör men kör man på dom vägarna där jag är finns hur mycket vildsvin, råddjur, hjort och älg som helst man får sitta och passa på och tack vare att man ser en bit framåt och åt sidorna hinner man sakta ner om det står nåt vilt nära vägen och slipper göra en panikbroms 30 meter innan i bästa fall.
Är det 90 väg vill jag gärna hålla det utan problem vilket går utmärkt med lite extraljus, med original ljus är man kanske tvungen att gå ner i fart för man inte är säker på vad som dyker upp längre fram längs vägen pga sämre ljus.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: MrX skrivet 21 maj 2009, 10:05:54 AM
De vill ju bara skrämma bort vampyrer med allt ljus! Har man sett Blade filmerna så vet man ju att det är så det är :P
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: avenue skrivet 21 maj 2009, 11:50:30 AM
Själv så ser jag extraljus som en säkerhetsdetalj jag inte vill vara utan. Det handlar om att öka marginalerna på samma sätt som att öka marginalerna genom att ha exempelvis abs-bromsar och antisladdsystem. Vissa använder säkert abs, antisladd och extraljus till att tänja på gränserna, och det får stå för dom. Själv så tycker jag att mörkerkörningen blir mer vilsam och bekväm genom extraljusen, med rejäla extraljus så kan man ha blicken lika långt fram som vid dagskörning och inte dom ca 200 meter som orginal helljus ofta ger.

Nu har jag precis bytt bil och inte hunnit montera strålkastarna än, men på min förra bil så hade jag 4 stycken Bosch Big Knicks. Två med lång smal ljusbild (pencilbeams) och två stycken flodljus med bred ljusbild. Med detta arrangemanget så hade jag en ljusmatta där vägen och ca 20-30 meter åt vardera sida var kraftigt belysta i ca 350-400 meter. Dessutom så stack ljuskäglan i mitten iväg ytterliggare ca 200 meter. Innifrån bilen så upplevdes ljuset som väldigt homogent även om man körde på skogsvägar med träd nära en i varje kurva. Dom två pencilbeamstrålkastarna var monterade längst ut istället för i mitten som brukligt. Anledningen till detta var att dom var ställda  i kors och ljuskäglorna möttes ca 400 meter framför bilen, en punkt där dom i vanliga fall börjar att tyna bort. Detta var ett knep som en rallyförare på ett annat forum tipsade mig om. Det funkar faktiskt, ljuset blir kraftigare på sikt. Nackdelen är att det är svårt att justera in optimalt. Men efter nån vecka var jag helt nöjd.

Ett motargument som man ofta hör mot extraljus är att det blir så mörkt när man bländar av. Detta beror på typ av extraljus och hur bra halvljus man har på bilen. Bosch Big Knick är en strålkastare som inte lyser mycket i början utan istället börjar lysa på sikt. Detta gör att man inte får det kraftiga nedslaget nära bilen som många har. Även placeringshöjden är kritisk. Ju högre desto bättre. På en bil hade jag strålkastarna på ett nummerplåtsfäste, sedan bytte jag till orginalfäste och lamporna kom upp nästan 20 cm. Detta gjorde faktiskt underverk för ljusbilden, var nästan som att ha en helt annan strålkastare. Vissa extraljus börjar lysa omedelbart för att sedan tyna bort efter 200-300 meter. Då får man väldigt mycket ljus när bilen som ögat dessutom omedevetet ställer in sig efter, även om man har lika mycket ljus 300 meter bort som med en annan modell så ser man sämre där eftersom ögats känslighet anpassas till det ljusstarka området nära bilen.

När man sedan bländar av till halvljus så gäller det att ha bra glödlampor i. I dag finns det t.o.m. glödlampor som ger 90% mer ljusflöde än en standardlampa och ändå är godkända, inte alstrar mer värme, eller drar mera ström. Nackdelen är att dessa lampor är dyra och har en kortare livslängd. Olika bilars strålkastare kan dessutom tillgodogöra sig detta ljuset olika bra. Kompisens Audi 100 -94, en bil som från början har rätt så dåligt ljus fick ett något bättre ljusflöde med Osram Silverstar, en glödlampa som ger 50% mer ljus än en standardlampa. Medans min gamla Volvo 240 -90 som redan i orginal har ett bra ljus fick ett fantastiskt bra ljus med samma glödlampa. Enligt en undersökning i tidningen Vi Bilägare så kan dessutom dessa glödlampor ge längre ljusbild än bilar med xenonljus. Dom testade på en Volvo S40, först med Xenon, vill minnas att den räckte ca 100 meter, medans halogenlampan Silverstar räckte ca 115 meter. Dock är ljusflödet nära bilen givetvis kraftigare med xenon.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Leif D skrivet 21 maj 2009, 19:41:05 PM
Detta var ju tydligen ett kännsligt ämne och många öma tår att trampa på.....    Kanske gjorde jag det med flit ??

Citat från: Jobergg skrivet 21 maj 2009, 00:10:50 AM
1,0 - 0,9 och perfekt mörkerseende.
Jag vet inte var du kör men kör man på dom vägarna där jag är finns hur mycket vildsvin, råddjur, hjort och älg som helst man får sitta och passa på och tack vare att man ser en bit framåt och åt sidorna hinner man sakta ner om det står nåt vilt nära vägen och slipper göra en panikbroms 30 meter innan i bästa fall.
Är det 90 väg vill jag gärna hålla det utan problem vilket går utmärkt med lite extraljus, med original ljus är man kanske tvungen att gå ner i fart för man inte är säker på vad som dyker upp längre fram längs vägen pga sämre ljus.

Rätt balanserat svar tycker jag. Var jag kör, de framgick ju rätt tydligt av mina tidigare inlägg, tycker jag, men nog finns där massor med vildsvin, rådjur, hjort och älg. Tyvärr en och annan människa också, men det har inte drabbat mej ännu. Till saken hör ju att det är tämligen svårt att styra undan och bromssträckan från maxfart med alla bromsar, hamnar väl på ca 900-1000 meter. Så de kan ju kvitta om man ser så bra kanske, smäller de så smäller de....   Bara hoppas skiten håller.
På den lilla personbilen, har vi dock en liten tre-enhters ljusramp, för att förlänga helljuset då man händelsevis kan slå på det. Åker väl mest mellan Norrköping och Linköping med bilen, så trafikmängden tillåter ju oftast bara halvljus.

Det jag egentligen ville säga, var väl att det ibland sätts väl mycket tilltro till ljuset, allså en viss rimlighet borde krävas, dock svårt att detaljstyra, de inser jag.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Leif D skrivet 21 maj 2009, 19:43:08 PM
Citat från: Stefan Zavarko skrivet 21 maj 2009, 11:50:30 AM
Själv så ser jag extraljus som en säkerhetsdetalj jag inte vill vara utan. Det handlar om att öka marginalerna på samma sätt som att öka marginalerna genom att ha exempelvis abs-bromsar och antisladdsystem. Vissa använder säkert abs, antisladd och extraljus till att tänja på gränserna, och det får stå för dom. Själv så tycker jag att mörkerkörningen blir mer vilsam och bekväm genom extraljusen, med rejäla extraljus så kan man ha blicken lika långt fram som vid dagskörning och inte dom ca 200 meter som orginal helljus ofta ger.

Nu har jag precis bytt bil och inte hunnit montera strålkastarna än, men på min förra bil så hade jag 4 stycken Bosch Big Knicks. Två med lång smal ljusbild (pencilbeams) och två stycken flodljus med bred ljusbild. Med detta arrangemanget så hade jag en ljusmatta där vägen och ca 20-30 meter åt vardera sida var kraftigt belysta i ca 350-400 meter. Dessutom så stack ljuskäglan i mitten iväg ytterliggare ca 200 meter. Innifrån bilen så upplevdes ljuset som väldigt homogent även om man körde på skogsvägar med träd nära en i varje kurva. Dom två pencilbeamstrålkastarna var monterade längst ut istället för i mitten som brukligt. Anledningen till detta var att dom var ställda  i kors och ljuskäglorna möttes ca 400 meter framför bilen, en punkt där dom i vanliga fall börjar att tyna bort. Detta var ett knep som en rallyförare på ett annat forum tipsade mig om. Det funkar faktiskt, ljuset blir kraftigare på sikt. Nackdelen är att det är svårt att justera in optimalt. Men efter nån vecka var jag helt nöjd.

Ett motargument som man ofta hör mot extraljus är att det blir så mörkt när man bländar av. Detta beror på typ av extraljus och hur bra halvljus man har på bilen. Bosch Big Knick är en strålkastare som inte lyser mycket i början utan istället börjar lysa på sikt. Detta gör att man inte får det kraftiga nedslaget nära bilen som många har. Även placeringshöjden är kritisk. Ju högre desto bättre. På en bil hade jag strålkastarna på ett nummerplåtsfäste, sedan bytte jag till orginalfäste och lamporna kom upp nästan 20 cm. Detta gjorde faktiskt underverk för ljusbilden, var nästan som att ha en helt annan strålkastare. Vissa extraljus börjar lysa omedelbart för att sedan tyna bort efter 200-300 meter. Då får man väldigt mycket ljus när bilen som ögat dessutom omedevetet ställer in sig efter, även om man har lika mycket ljus 300 meter bort som med en annan modell så ser man sämre där eftersom ögats känslighet anpassas till det ljusstarka området nära bilen.

När man sedan bländar av till halvljus så gäller det att ha bra glödlampor i. I dag finns det t.o.m. glödlampor som ger 90% mer ljusflöde än en standardlampa och ändå är godkända, inte alstrar mer värme, eller drar mera ström. Nackdelen är att dessa lampor är dyra och har en kortare livslängd. Olika bilars strålkastare kan dessutom tillgodogöra sig detta ljuset olika bra. Kompisens Audi 100 -94, en bil som från början har rätt så dåligt ljus fick ett något bättre ljusflöde med Osram Silverstar, en glödlampa som ger 50% mer ljus än en standardlampa. Medans min gamla Volvo 240 -90 som redan i orginal har ett bra ljus fick ett fantastiskt bra ljus med samma glödlampa. Enligt en undersökning i tidningen Vi Bilägare så kan dessutom dessa glödlampor ge längre ljusbild än bilar med xenonljus. Dom testade på en Volvo S40, först med Xenon, vill minnas att den räckte ca 100 meter, medans halogenlampan Silverstar räckte ca 115 meter. Dock är ljusflödet nära bilen givetvis kraftigare med xenon.


Håller nog med dej i mycket av de du säger, tror du med inser att ett balanserat ljusanvändande är det bästa.
Dock sätts allt för mycket ljus i händerna på folk som inte klarar detta ibland, då är det mindre bra.
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Henasa skrivet 22 maj 2009, 13:33:45 PM
Det sägs också att om du förlorar 10% av spänningen (dvs 1,2-1,4V) förlorar du 50% av ljuset. Så ibland kan det vara bättre att ha färre x-ljus fast med "rätt" grejor för att få ut allt ljus ur lampan.

/Henrik
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Jobergg skrivet 22 maj 2009, 21:53:41 PM
Citat från: Henasa skrivet 22 maj 2009, 13:33:45 PM
Det sägs också att om du förlorar 10% av spänningen (dvs 1,2-1,4V) förlorar du 50% av ljuset. Så ibland kan det vara bättre att ha färre x-ljus fast med "rätt" grejor för att få ut allt ljus ur lampan.

/Henrik

Ett gott råd är att alltid mäta framme vid hel/halvljuslampan hur mycket power som finns där, jag hade en bil som bara gav 9,5 volt framme vid lamporna men med en ljusförstärkningssats monterad så blev det en väldans skillnad i ljus.

Även extraljus kablage ska man inte snåla med, har nog själv lite överdimensionerat på min bil med 6m² kabel och separat relä till varje 100W extraljuslampa samt dubbla 75 Ah batterier och en kraftigare generator men så lyser det också. 8)
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: JB skrivet 22 maj 2009, 23:08:27 PM
Citat från: Jobergg skrivet 22 maj 2009, 21:53:41 PM
...lite överdimensionerat på min bil med 6m² kabel...

Överdimensionerat var nog rätt ord. Låter som väldigt grov kabel  ;D

/Jonas
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Leif D skrivet 22 maj 2009, 23:23:57 PM
Citat från: Jobergg skrivet 22 maj 2009, 21:53:41 PM
Ett gott råd är att alltid mäta framme vid hel/halvljuslampan hur mycket power som finns där, jag hade en bil som bara gav 9,5 volt framme vid lamporna men med en ljusförstärkningssats monterad så blev det en väldans skillnad i ljus.

Även extraljus kablage ska man inte snåla med, har nog själv lite överdimensionerat på min bil med 6m² kabel och separat relä till varje 100W extraljuslampa samt dubbla 75 Ah batterier och en kraftigare generator men så lyser det också. 8)

Visst visst, men det här är ju bara vanlig elementär ellära, att dimensionera rätt är ju en självklarhet för att få ett väl fungerande system, det gäller alla elektriska system.
Nu vet jag ju av erfarenhet att vägfordon framförallt äldre nog inte direkt är speciellt välbyggda i detta avseende.
Har man nu ett 12v-system och bara har 9,5v vid lampan, då är det nog läge att fundera på bättre kablar ! Fast hela systemet måste ju orka, alltså även laddning och buffert (batteri).
Är lite fascinerad över det där uttrycket, "ljusförstärkningssats", de låter som något som militären använder för mörkerseende. Nåja, de handlar väl innerst inne bara om en svindyr förpackning med lite kablar av kraftigare dimensioner än 1,5 mm2.
Men men, snart slipper vi detta med dimensionering, ledstrålkastare är ju på väg in i fordon på allvar nu, fast kanske främst på spårfordon ännu.  
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Leif D skrivet 22 maj 2009, 23:24:36 PM
Citat från: JB skrivet 22 maj 2009, 23:08:27 PM
Överdimensionerat var nog rätt ord. Låter som väldigt grov kabel  ;D

/Jonas

jasså, varför det, tycker de låter rätt lagom istället !!
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: JB skrivet 23 maj 2009, 00:18:44 AM
Citat från: Leif D skrivet 22 maj 2009, 23:24:36 PM
jasså, varför det, tycker de låter rätt lagom istället !!

En kabel med tvärsnittsarea 6 kvadratmeter är nog mer än vad som behövs för att driva extraljusen. Anar att du avser 6 kvadratmillimeter?

/Jonas
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Jobergg skrivet 23 maj 2009, 08:38:47 AM
Citat från: Leif D skrivet 22 maj 2009, 23:23:57 PM

Är lite fascinerad över det där uttrycket, "ljusförstärkningssats", de låter som något som militären använder för mörkerseende. Nåja, de handlar väl innerst inne bara om en svindyr förpackning med lite kablar av kraftigare dimensioner än 1,5 mm2.

I satsen är 2 relän och 4mm² kablar (tror jag) och lite kontakter och ringkabelskor, kostar inte många kronor, det är liksom inget hi-tech i den förpackningen.
Den är så billig så det lönar sig inte att köpa sakerna separat och bygga en egen sats.
Sen när den sitter på plats har man direktström från batteriet ut till lamporna.


Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Jobergg skrivet 23 maj 2009, 08:41:47 AM
Citat från: JB skrivet 22 maj 2009, 23:08:27 PM
Överdimensionerat var nog rätt ord. Låter som väldigt grov kabel  ;D

/Jonas

En sån kabel vill jag ha i bilen :) Hm, undrar vart det andra m:et tog vägen ???
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: JB skrivet 23 maj 2009, 13:37:34 PM
Citat från: Jobergg skrivet 23 maj 2009, 08:41:47 AM
En sån kabel vill jag ha i bilen :)

Då är det nog dags att skaffa en kraftigare motor, en meter kopparkabel med tvärsnittsarea 6m2 väger drygt 50 ton, och kosta mer än skjortan...
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Leif D skrivet 23 maj 2009, 17:16:36 PM
Citat från: JB skrivet 23 maj 2009, 00:18:44 AM
En kabel med tvärsnittsarea 6 kvadratmeter är nog mer än vad som behövs för att driva extraljusen. Anar att du avser 6 kvadratmillimeter?

/Jonas

Självklart.....  ;)
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Leif D skrivet 23 maj 2009, 17:20:35 PM
Citat från: Jobergg skrivet 23 maj 2009, 08:38:47 AM
I satsen är 2 relän och 4mm² kablar (tror jag) och lite kontakter och ringkabelskor, kostar inte många kronor, det är liksom inget hi-tech i den förpackningen.
Den är så billig så det lönar sig inte att köpa sakerna separat och bygga en egen sats.
Sen när den sitter på plats har man direktström från batteriet ut till lamporna.

Var glad för det i så fall, min erfarenhet är väl annars den motsatta....
Kabel köper man ju annars på rulle/kartong och är ju bra till mycke annat också, om man nu inte har i sina gömmor förstås.



Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Jobergg skrivet 24 maj 2009, 00:04:09 AM
Citat från: JB skrivet 23 maj 2009, 13:37:34 PM
Då är det nog dags att skaffa en kraftigare motor, en meter kopparkabel med tvärsnittsarea 6m2 väger drygt 50 ton, och kosta mer än skjortan...

Jag hoppas du förstod att det var ett skämt från min sida ;D
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: pierrew skrivet 28 juni 2009, 16:36:22 PM
Synd att bilderna inte fungerar längre  :-[ Hade varit skoj att se då jag själv kör med 5st BigKnick och hemmabyggt xenon i på takräcke på vinterbilen. Har även monterat 8st rektangulära Bosch varav 6st med xenon i på taket på kompisens vinterbil. Hur gött som helst att ha på vintern när man åker mindre vägar. Även till och från jobbet. Kan vara lite jobbigt ibland om man kört länge med helljus och måste blända av då blir de mörkt  :o
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2009, 17:19:42 PM
Citat från: pierrew skrivet 28 juni 2009, 16:36:22 PM
Synd att bilderna inte fungerar längre  :-[

Pga byte av internetleverantör försvann bilderna, men det åtgärdar man lätt:

(http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs012.snc1/4474_83938461622_619116622_1966266_2234777_n.jpg)

(http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs012.snc1/4474_83974466622_619116622_1966561_5309945_n.jpg)
Titel: SV: Mörkrädd bilist!
Skrivet av: pierrew skrivet 28 juni 2009, 20:05:51 PM
Tack för de. Samma setup som 245an har är planerad till nästa vinter, har 10 xenon ballaster till liggandes hemma hehe. Körde med lamporna så ett par vintrar men när man har dom på takräcket är ju montering och demontering så mycket lättare när säsongen är över.  ;D