Nobina 3159 i Södertälje - 6 juli 2020

Startat av Mikael T Nilsson, 06 juli 2020, 18:27:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

I dag dök f.d. Danskbussen Nobina 3159 upp i "vanlig" linjetrafik i Södertälje (linje 759). Jag vet inte om detta är ovanliget eller ej, men har för mig att Nobina 3157-3160 var öronmärkta för tågersättning hos Nobina Kallhäll och Södertälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Både 3157 och 3158 gick på linje i Akalla igår
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#2
Var får du dessa idéer om "öronmärkning" från? Har du fått några uppgifter om detta av någon? Mig veterligen är knappt några ordinarie röda normalstora SL-bussar öronmärkta för enbart specialuppdrag.
Med undantag för flexbussar, elbussar och de i specialstorlekar som närtrafikbussar och dubbeldäckare som inte faller under kategorin "ordinarie" bussar.

Mikael T Nilsson

#3
Tack för uppgifterna Micke.

Information om öronmärkning av dessa 31xx-vagnar kommer dels från detta forum (i och för sig för ganska länge sedan) och dels via bekräftelser från förare inom trafikområdena då jag kontaktade dem för att få dem på bild.

Dessutom har jag sett just dessa vagnar vid otaliga tillfällen stå hela dagar och invänta tjänst vid bl a Sollentuna stn samt som tågersättnig.

Håll gärna trevlig ton. Vi vill alla väl här på Bussnack och hittar inte på en massa.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Är det otrevlig ton att fråga var olika uppgifter kommer från? Givetvis tror inte jag att folk hittar på påståenden kors och tvärs, och det var just därför jag blev nyfiken på var dessa påståenden härstammade från.
Det jag är van vid från alla mina år i yrket, framförallt rörande röda bussarna, är att alla bussar ska kunna gå på alla linjer, och ifrågasätter man denna grundregel kan man bli väldigt otrevligt bemött. Så visst blir man nyfiken på om andra delar av SL-verksamheten har ett totalt annorlunda arbetssätt.

Mikael T Nilsson

Tack, då förstår jag att det inte var illa ment. Men det är en intressant fråga du tar upp gällande öronmärkningen.

Jag kan hålla med om att öronmärkningen i olika sammanhang är lite märklig, men den verkar förekomma, eller har i alla fall förekommit i SL-trafiken. Ibland verkar det vara tvärt om, d v s vissa vagnar bör inte gå i vanlig linjetrafik annat än i nödfall, som reservbuss. Det har då handlat om lite udda vagnar eller vagnar med "felaktig" föreställning för trafikområdet.

De uppgifter jag sett och fått i just det här fallet var att de udda (?) vagnarna 3157-60 blev övertaliga och hamnade som tågersättningsbussar medan 3161-66 samt 3175 blev kvar i vanlig linjetrafik i Södertörn samtidigt som 3167-74 samt 3176 flyttades från Södertörn till Södertälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2020, 11:16:04 AM
Var får du dessa idéer om "öronmärkning" från? Har du fått några uppgifter om detta av någon? Mig veterligen är knappt några ordinarie röda normalstora SL-bussar öronmärkta för enbart specialuppdrag.
Med undantag för flexbussar, elbussar och de i specialstorlekar som närtrafikbussar och dubbeldäckare som inte faller under kategorin "ordinarie" bussar.
Nu är det så att dessa har varit placerade hos Nobinas olika garage enbart i syftet att rycka in vid problem med Pendeltågen, därför kunde de stå en hel dag i b.la Sollentuna station, men självklart så kan operatören ändra uppdragen för sina fordon från dag till dag men dom har en historia av att vara just "öronmärkta" för Pendeltågsersättning.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Filip S

Inte så konstigt att du blev överraskad över att se 3159 på 759, då den mycket riktigt är tänkt för tågersättning och till vardags brukar stå i Hallunda redo att rycka ut ifall något skulle hända. Vid fototillfället måste den istället ha varit flex och fått rycka in på 759  :)

Mikael T Nilsson

Tack för era svar! Då var det som jag trodde, lite udda att se 3159 på 759. :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Väldigt intressant att det som är tabu på ett håll, är kytum på annat håll. ;D

Kan det då vara att de lite säregna "danskarna" inte uppfyller fordonskraven på de ordinarie linjerna, eller finns det något annat angivet skäl till att just dessa ställts undan till denna trafik? I Norrtälje trafikområde får deras syskon inte rulla på 676, 677, 686, samt norra femmilahalvan av 639 pga utrustningsnivån.

Buzzlover

Tror mer att dom råkade hamna som ersättningsvagnar, sen kanske en bidragande faktor var att dom är få utanför Norrtälje och att det då passade perfekt att ha dom som standby bussar men det är en ren gissning från mig.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson

Hej,

Ok, det kanske mer var en slump att just dessa hamnade som tågersättningsvagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.