Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 14 oktober 2020, 14:31:09 PM
Har man ändrat reglerna för dom? Tidigare räckte det med att ha tillräckligt med pengar på kortet ju.

Vilken information har SL gått ut med till förare och kontrollpersonal?

Jag frågade två chaufförer och fick samma svar av bägge att jag var tvungen att blippa kortet innan påstigning för att undvika problem vid en biljettkontroll.

I Älvsjö är det ju teoretiskt möjligt att lösa detta genom att passera spärrarna till pendeln efter ett antal trappor upp och ner för en normalt rörlig person som undertecknad utan bagage, men är det rimligt?

Värre var det på hemvägen, det finns inte stolpar att blippa kortet emot ute i skogen, hur gör man då? tjuvåker?  Jag tror inte att jag åkt utan att betala på väldigt många år.

buskörare


Ingen alls ut till oss vad jag vet. Om det är SL eller arbetsgivaren som slarvat vet jag inte. Det stod på hemsidan, SL's alltså, att om man hade reskassa så skulle man ha så det räckte till en resa på kortet. Just eftersom det inte gick att blippa. Men att man skulle köpa biljett i första hand. Men de verkar ha tagit bort det nu? Kanske för många slutade köpa appbiljetter och periodkort och förlitade sig på att inte behöva betala.

Fredrik Gelin

Situationen är som sagt märklig, men man får fortfarande inte resa utan att göra rätt för sig.
Har man ett periodkort som inte är aktiverat räknas detta som att man inte betalat för sin resa och man får då böter vid en eventuell kontroll. SL har insett att detta blir märkligt och har därför instruerat de resenärer som råkar ut för detta att höra av sig till kundtjänsten för att få kontrollavgiften avskriven.
Jag gissar att det finns ekonomiska skäl till varför man inte flyttat på kortläsarna i bussarna.
Gör man det blir det nog som på lokalbanorna att det i bästa fall är de med reskassa som blippar medan de som reser på periodkort tycker att det inte finns någon anledning att blippa eftersom kortet redan är aktiverat och giltigt för den aktuella resan.
Med SLs hittilsvarande strategi att upphandla trafik med ersättning baserat på blipp kan detta ställa till bekymmer både för entreprenörerna och för SL antar jag.
Upphandlar man istället baserat enbart på körda km och dimensionerande bussar blir det sannolikt dyrare att köra samma trafik än om upphandlat med VBP i någon form.
Det är nog därför SL valt just den varianten, dvs en blandning av traditionell km ersättning och blipp i många av sina avtal.
Flyttar man då kortläsarna måste SL troligen kompensera entreprenörerna för minskat blippande vilket lär bli kostsamt.
Som en kompromiss har SL istället valt att ersätta alla entreprenörer med samma ersättning som motsvarande månad förra året har det skrivits här på forumet tidigare.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Lars-Håkan_E

Jag hoppades att det skulle bli kontroll just för att kraven blir orimliga om reskassekunder enbart kan resa från platser där kortet kan blippas.


Har talat med Kundtjänst för att det var lite kul, fick samma svar där + att jag kunde köpa appbiljett, visst kan jag göra det men nu har jag två kort med ganska mkt pengar innestående, pengar som jag måste kunna förbruka eftersom inlösen inte är ett alternativ.

Maven


Lars-Håkan_E

Provade att göra detta när jag ändå skulle behöva byta ut ett kort vars giltighetstid var på väg att gå ut men fick ett nekande svar, skulle ske via SL Center mot exp avgift

Ersa

Jag blir inte förvånad. Tänk att en pandemi kan helt slå undan benen på själva uppbyggnaden av ett biljettsystem, samt grundtanken med VBP-ersättningen. Och därmed även ställa in hela upphandlingar.
Det ska bli intressant att se hur man löser detta på regionnivå i framtiden. Då andra pandemier ju lär dyka upp längre in i framtiden, kanske det är dags att tänka om i större banor?

Ulf Berlin

Vid T Centralen och Nybroplan står det anställda från StockholmsSpårvägar och blippar korten för dom som ska åka spårvagnen linje 7,men
inte för bussresenärerna på samma ställe :P
(Det är ju gubevars olika konton som "intäkterna"ska till...)
Detta som vi bevittnar nu bevisar bara att Regionerna har"antagit"att allt ska flyta på och inte tagit höjd för någon som helst typ av(hastigt)påkomna ändringar.../Ulf

Ersa

Inte bara konton. Det är passagerarräkning och statistik också. Men denna statistik är ju sammanflätat med VBP-ersättningsmodellen, och numera är ju i stort sett vartenda SL-avtal till stora delar uppbyggda på denna modell från grunden.

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2020, 17:48:34 PM
Frågan är dock om betalningsvilligheten ökar, eller om majoriteten fortsätter att åka helt gratis, efter att en sån läsare kommit upp mitt i bussen.
Utan att försöka och installera en "blippautomat" så kommer vi aldrig få reda på svaret. SL vinner heller inte precis mycket trovärdighet på att dels beskylla folk för att fuskåka samtidigt som man göt det praktiskt omöjligt för folk att göra rätt.

BSB101

Att det blivit som det blivit är knappast förvånande och ligger helt i linje med samhällets allmänna förberedelse för en pandemi. SL/Regionen har nog verken varit sämre eller bättre än andra aktörer i detta.

En sak har dock visast sig vara bra utbyggt för en pandemi- vår tillgång till stabila och snabba internetuppkopplingar med bra överföringskapacitet som når en stor del av befolkningen. Detta får nog dock mer ses som en sidoeffekt än en medveten strategi för att folk ska kunna arbeta hemifrån vid en pandemi. 

roggek

Nu straffas resenärerna ytterligare (speciellt de med reskassa):
https://www.mitti.se/nyheter/nu-maste-alla-med-reskassa-betala-for-att-aka-buss/reptjt!hVB37p3DjNUTTvxifRf@xw/

Hur j***a svårt skall det vara att förse bussförarna med engångsmunskydd? Då hade problemen varit lösta för länge sedan...

Nico

Munskydd hindrar/begränsar smittbärare att sprida smitta. Däremot skyddar det inte bäraren mot smitta. Istället för att kräva munskydd på föraren borde man se till att det satt på resenärerna, oavsett öppen framdörr eller inte.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Intressant att SL tror att det kommer att vara enklare att installera plexiglasskydd i alla bussar än att montera en extra biljettläsare bak.

Lars-Håkan_E

Citat från: roggek skrivet 20 oktober 2020, 12:31:19 PM
Nu straffas resenärerna ytterligare (speciellt de med reskassa):
https://www.mitti.se/nyheter/nu-maste-alla-med-reskassa-betala-for-att-aka-buss/reptjt!hVB37p3DjNUTTvxifRf@xw/

Hur j***a svårt skall det vara att förse bussförarna med engångsmunskydd? Då hade problemen varit lösta för länge sedan...

Då gäller mao det som jag råkade ut för för typ tre veckor sedan nu officiellt.

Får skriva till Kundtjänsten och begära återbetalning av innestående belopp på mina två Reskassekort, det gick ju inte att lösa in dem utan att passa ett SL Center:s öppettider och betala en exp avgift....