Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Startat av Zella, 30 maj 2007, 19:48:04 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Fuskåkare, insmitning genom bakdörr
21 (55.3%)
Passagerare som säger god morgon kl 09:00 när du varit uppe sedan 04...
1 (2.6%)
Passagerare som gapa & skriker för minsta lilla
8 (21.1%)
Livliga, bussiga skolbarn
1 (2.6%)
Mobilpratande kollegor under avlösningar samt under körning
3 (7.9%)
Mobiler med musik, mp3's m.m...
4 (10.5%)

Antal personer som röstat: 30

Omröstningen har avslutats: 02 juni 2007, 19:48:04 PM

bjalle

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 02 juni 2007, 16:07:55 PM
Mycke bra skrivet, för om de vi är där för att serva inte visar oss någon form av possitiv anda och att dom uppskattar oss då blir de ju som så att man går dit o sätter sig o gör bara de man måste..

jo, och då blir det inte roligt för någon..varken sig själv eller resenärerna.
Får man uppskattning för det man gör så blir man mer motiverad till att göra ett bra jobb och det är det väl knappst nån som får nackdel av

puttelitooo

Jag har för vana att hälsa på bussförarna med ett litet leende, och på min landsortslinje har dom nåt rotationsschema på de två sena avgångar,a, ibland är det en tjock filur som är jättetrevlig, han tackar för att jag matar i kortet, jag tackar och går på..

Oftast är det dock en suur sate som har skällt ut mig ett par ggr nu för att jag väntar på bussen men inte får gå på (jag väntar vid änden på linjen) och sen bara åker han och jag får springa efter..Jag får höra att jag skall vara där i tid, men nyss fick jag ju inte gå på.... ??? >:(  Sen sitter han i bussen ibland när jag har fått gå på, då sitter han o snackar med kollegor och så åmar han sig över hur jävligt livet är, inför mig som resenär...Kul typ..
Så kör han asdåligt, ryckigt och kastande, skitilla..

Varför skulle jag bemöta den surkarten med ett leende? Om jag bemöter honom brukar det vara med en lite lagom härsken blick med ett lagom ointresserat "hej"..


Den som brukar köra hem på lunchen är dock riktigt trevlig, jag hälsar alltid på honom och tackar när jag matat i kortet...Sen brukar jag vara sist av bussen och då säger jag hejdå och ger en blick i spegeln, då bruakr han vrida sig i stolen och titta ut bakom sin hytt och vinka och säga hej då...
DET är service och kundvård!! :D :D

Josef

Citat från: Zella skrivet 02 juni 2007, 21:22:21 PM
På en del omlopp så kan linjerna 43, 59, 143, 173 blandas...
T.ex en buss skyltad 43 Central stn som slutar där och som ska gå på 59:an... man öppna alla dörrar så avstigningen ska gå så snabbt som möjligt... står det 25 st vid hpl som ska med 43 så får man 25 förfrågningar om man ska fortsätta som 43  >:(
och dom mest ivrigaste som vill med gick ju nartuligtvis på genom bakdörrarna  :( >:( men vänta... nu är man så pissed off så man bryr sig inte om dom utan kör på som 59... sen där man fortsätter raktfram som 43 skuööe ha svängt....
- Hallå... du kör fel....
Ha ha nehe  ;D 59:an går här...
-amen det stod 43 på...
Japp 43 Centralen ja...
-amen hur kommer jag hem då...
Inte mina bekymmer... folk har eget ansvar... och kan man smita ombord genom bakdörrarna så tycker jag detta var rätt åt dig... gå man på fram och fråga så svara jag mer än gärna på frågor...

Sen ett par sådana här incidenter har inträffat har det blivit "Lite lugnare" men fortfarande kaosartade situvationer kan uppstå... mest på 43 & 173... 173:an har bökiga avgångar på em...

Hmm vist kan folk bli förvirrade när det går blå/vita stombussar på vanliga busslinjer och helblåa bussar på stomlinje 17...  ???


Känns det inte som om själva serviceandan försvinner om man agerar såsom Du tycks göra?

Andreas Ljungqvist

Citat från: Josef skrivet 02 juni 2007, 23:46:06 PM
Känns det inte som om själva serviceandan försvinner om man agerar såsom Du tycks göra?

Så man ska ha service mot någon som fuskat o hoppat på genom bakdörren?? Hahaaaaaa

Zella

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 02 juni 2007, 23:53:09 PM
Så man ska ha service mot någon som fuskat o hoppat på genom bakdörren?? Hahaaaaaa

Jag skulle bara känna mig löjlig, fjantig då...

Andreas Ljungqvist

Citat från: Zella skrivet 03 juni 2007, 00:31:06 AM
Jag skulle bara känna mig löjlig, fjantig då...

De förstår jag, fuskåkare göre sig icke besvär..

Josef

Alla är väl berättigade till service, annars har man valt fel yrke. Det finns alltid free riders i dessa publika varor, men då gäller det att man kommer till bukt med systemet. Att istället vända tvärt emot och ej vara vänlig är väl fel? Hur skulle hända om dagisfröknar blev aggresiva om dagisbarn inte gjorde som man säger åt dem; ty det är samma sak, regler skall följas för alla, men samtidigt skall alla behandlas med respekt. Det verkar dock inte vara herr Ljungqvist inställning till livet.

Zella

Håller med "Herr Ljungqvist"
Service och leénde åt free riders, fuskåkare & bakdörrsspring (Undantag stomlinjerna i gbg)

No way  fast det märke dom sällan efter som dom håller låg profil och håller sig i bakgrunden...

Att åka kollektivt är väll en tjänst som Stat/kommun/landsting/företag erbjuder... farför ska den vara kostsam för vissa och gratis för andra...

Wolfie

Om man inte gör sig besvär att göra som man ska, ska man väl knappast vänta sig något tillbaka.
Ett annat exempel som jag fick uppleva idag. En cyklist som gormade åt en bilist som inte riktigt han bort från övergångstället när det blev grönt, helt ok i normalfallet, men hon hade precis cyklat mot rött för att komma till mitten av vägen.
Ibland verkar det som om regler ska gälla alla andra och att alla andra ska vara bra på att ge service, så länge man själv är undantagen.
Jag har någon gång haft grannar när jag studerade som var notoriska plankare, när dessa sedan beklagade sig över att bussen inte gick en kväll inte fick de något stöd av mig då, jag förklarade istället att det antagligen var pga sådana som dem som bussen inte kom, då det om alla betalade för sig kanske hade funnits mer pengar till underhåll eller reserver.
Tyvärr är det så att man inte varje dag har en bra dag, och det leder ju till att även den trevligaste chaufför kan vara lite otrevlig när man går på, fast om samme är otrevlig varje dag...

Magnus_J

Citat från: Zella skrivet 04 juni 2007, 09:41:48 AM
Håller med "Herr Ljungqvist"
Service och leénde åt free riders, fuskåkare & bakdörrsspring (Undantag stomlinjerna i gbg)

No way  fast det märke dom sällan efter som dom håller låg profil och håller sig i bakgrunden...

Att åka kollektivt är väll en tjänst som Stat/kommun/landsting/företag erbjuder... farför ska den vara kostsam för vissa och gratis för andra...

håller med där. men på den första... senaste ..enda..  veckan jag jobbar har jag kommit på att jag blivit nochalant mot såna som skuttar in bak.
orkar inte ta striden varje gång. men skulle de komma och tjafsa, eller fråga om nåt kan de så klart inte få någon service då de inte betalt för den. ;D

Johan B

#55
Citat från: Magnus_J skrivet 04 juni 2007, 10:00:24 AM
håller med där. men på den första... senaste ..enda..  veckan jag jobbar har jag kommit på att jag blivit nochalant mot såna som skuttar in bak.
orkar inte ta striden varje gång. men skulle de komma och tjafsa, eller fråga om nåt kan de så klart inte få någon service då de inte betalt för den. ;D

Förstår att man tröttnar men det enda som hjälper i längden är att lägga i P-bromsen och stänga av motorn samt upplysa om att bussen inte kommer att rulla en centimeter förrän alla betalat. Dessa kunder är knappast intresserade av någon service ändå utan vill snarare ha värmestuga eller ta sig från A till B på ett sätt som går fortare och trots allt är bekvämare än att gå. Att då låta dem åka, om än utan service, är att låta dem få som de vill.

Nico

Möjligt, men problemet med den ovan föreslagna metoden är i många fall att folk är mera benägna att bli sura på föraren än på plankaren.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bjalle

Tyvärr är det så men min erfarenhet är att folk lugnar ner sig sen när föraren förklarat situationen
Varför i hel**te ska man serva människor som bara plankar och skiter i gällande regler osv...

Nico


Tja, egentligen är det väl inte förarens sak att jaga plankare utan det är mera en uppgift för de ambulerande kontrollanterna. Som jag ser det är det är förarens primära uppgift att framföra fordonet och den sekundära att ta betalt av dem som vill betala (i SL-land numera enbart visera de färdbevis som lämnas fram).

Att hela tiden hamna i konflikt med folk är knappast ett bra sätt att tillbringa dagen på, men orsaken till att det händer är just för att föraren ofta, av bl.a. diverse kostnads/besparingsskäl, har fått uppgifter som egentligen ligger utanför de åtaganden som hör ihop med förarjobbet. Lösningarna är även de ofta enligt anno dazumal.

Nej, egentligen borde man nog ta busskonduktörerna till nåder igen om man ska fortsätta med denna typ av betalningssystem...  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas Ljungqvist

Huruvida man ska jaga fuskåkare det vet jag, klart man tar dom om man bara minns hur dom såg ut som bara löste biljett halvägs men åker vidare t.ex.. Men dom ska ju inte ha service..