Vuxet beteende...

Startat av Bussmicke, 20 oktober 2020, 18:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: JAB skrivet 22 oktober 2020, 12:47:29 PM
Vad ser du för vinst i all överhuvud taget lägga ut en sådan bild på ett öppet forum? Du känner dig kränkt av fotoobjektets reaktion och känner att du vill ge tillbaka en kränkning ?

Jag känner mig inte kränkt av småungar bakom ratten. Det jag vänder mig emot är "Likasinnade" som är emot fotografering som han ovan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Citaro C2

Det är ju superkul, bilden hade kanske inte lagts ut här om han inte pekat finger.  ;D

Så han bakom ratten lyckades inte bara skämma ut sig själv och företaget han representerar utan också få en bild publicerad på ett bussforum.

Bra jobbat!

roggek

Vi lever i ett fritt land och får fotografera precis vad vi vill och (nästan) var vi vill.

Tror dock att ömsesidigheten skulle öka mer om bussfotograferna investerade i en sån här...
En sådan enkel detalj kanske gör att vi slipper dem med "stelopererade långfingrar" i framtiden...

Nico

Schysst roggek. Det förslaget stödjer jag direkt. Rör sig ju inte om någon större investering heller och förutom att det både klargör uppgiften så syns bäraren bättre, bara man ser till att västen följer ISO 20471. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bussgrabben

Nej. Man ska verkligen inte behöva investera i varken fotovästar eller någon annan utrustning för att fotografera på allmän plats. Det hade lika gärna kunnat vara en turist som ville dokumentera omgivningen som fick det där fingret.

Niclas 1987

GDPR lagen  gäller  Så ska man Fråga först om man vill vara med på bild.    annars så kan han anmäla bilden  då bryter den med GDPR.

https://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsr-tt/gdpr-s-p-verkas-fotografer-av-den-nya-lagen

Bussmicke

#21
Nej, sånt lyser för mycket. Vill inte gå runt och se utr som en gatuarbetare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Niclas 1987 skrivet 22 oktober 2020, 18:06:41 PM
GDPR lagen  gäller  Så ska man Fråga först om man vill vara med på bild.    annars så kan han anmäla bilden  då bryter den med GDPR.

https://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsr-tt/gdpr-s-p-verkas-fotografer-av-den-nya-lagen

Inte riktigt. Scrolla ner till Samtycke, avtal eller intresseavvägning.
Börja läs från Den tredje rättsliga grunden, intresseavvägning,

Så tyvärr..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Maven

Citat från: Bussmicke skrivet 22 oktober 2020, 20:47:35 PM
Nej, sånt lyser för mycket. Vill inte gå runt och se utr som en gauarbetare

Det kan man ju diskutera, är det bättre att gå runt och se ut som en bussmupp?

Bussmicke

Är det så du tycker om oss som fotograferar här?
Trist. kanske lika bra att sluta publicera här,..
Då kan man undra vad du gör här...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Bara för att man uttrycker lite förståelse över hur andra människor, i detta fall vissa förare, upplever dessa situationer; behöver man inte per automatik vara motståndare till fotografering.

Bussmicke

Får den känslan. Sen han som kallar mig/oss för bussmupp är på gränsen till påhopp på oss som grupp.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas 1987

Citat från: roggek skrivet 22 oktober 2020, 15:57:43 PM
Vi lever i ett fritt land och får fotografera precis vad vi vill och (nästan) var vi vill.

Tror dock att ömsesidigheten skulle öka mer om bussfotograferna investerade i en sån här...
En sådan enkel detalj kanske gör att vi slipper dem med "stelopererade långfingrar" i framtiden...
bättre med sådan väst  så  ser alla  att ni är  bussfotograf      finns   folk som kanse  vill vara med  på bild.

Ersa

Vad gör västen för skillnad, ur synvinkeln från en person som huvudsakligen irriterar sig på en kamera vänd mot vederbörande? Dessutom kan jag lova att majoriteten av förarna i detta land inte har minsta lilla aning om att bussfotografer ens existerar.

mittlinje

Citat från: Bussmicke skrivet 22 oktober 2020, 21:49:48 PM
Får den känslan. Sen han som kallar mig/oss för bussmupp är på gränsen till påhopp på oss som grupp.

Kan väl konstatera att du många gånger inte är bättre själv utan behöver rannsaka dig genom flertalet år, kasta inte sten i glashus. Är lite av att jag får men inte alla andra. Nu bryr jag mig inte så mycket av det som skett eller sker men vill bara göra dig uppmärksam om att allt är inte svart eller vitt. Fortsätt fotografera men acceptera också andras syn på saker........