Landsbygdsbussarna hos Svealandstrafiken

Startat av bilomnibussen, 02 oktober 2019, 13:40:12 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Örebrotrakten har nyligen begåvats med det nya bussföretaget Svealandstrafiken. Det är ju samhällets eget trafikföretag och vi som var fackligt aktiva ville redan 2008 se en sån företagsbildning i stället för en ny upphandling. Nu är företaget ett faktum. De har inlett i stor stil med helt nya bussar både i staden Örebro och på de aktuella landsbygdslinjerna runtom. Man har i princip köpt stadsbussar även till landet! Treaxliga, låg sätesstandard, okomfortabla att åka i och helt utan bagageutrymme! Är det här den standard som har varit rådande inom VL i många år? Har de aldrig skolklasser med skidor och pulkor där? Eller resenärer på väg lite längre bort med ett antal resväskor och sånt. Hur ska man kunna nödutrymma en sån buss vid en ev brand då alla resenärer försöker få med sig sitt bagage ut?

DL

Snacka om dagens i-landsproblem.  ::)

Du får flytta till Stockholm, här köps det landsbygdsbussar till ytterstadslinjerna istället.

homer

Citat från: DL skrivet 02 oktober 2019, 14:18:21 PM
Snacka om dagens i-landsproblem.  ::)

Du får flytta till Stockholm, här köps det landsbygdsbussar till ytterstadslinjerna istället.

kan du ge oss ett exempel? har då inte sett nån landsbygdsbuss som är sl röd eller blå sen många år tillbaka

virtual1

Citat från: homer skrivet 02 oktober 2019, 16:29:10 PM
kan du ge oss ett exempel? har då inte sett nån landsbygdsbuss som är sl röd eller blå sen många år tillbaka

Ja, gärna - tycker precis att läget är mer detsamma här, långlinjerna har stadsbussinredning...

buskörare

Jag är också nyfiken på det. Möjligtvis att Norrtäljes nya bussar har okej standard, men annars är det stadsbussar (förvisso klass 2, hur nu det går ihop) som köps im överallt tycker jag.

DL

För mig är de gula MAN som rullar hos UL ett ex på landsbygdsbuss. I SL land finns det massor med klass 2 bussar i ytterstadstrafiken. Det jag menar med landsbygdsbuss är alltså bussar som har följande:

Höga stolar med bälten
Gardiner
Läslampor o hatthyllor
En barnvagnsplats
Ofta 1-1-1 dörrar


DL

Citat från: virtual1 skrivet 02 oktober 2019, 16:32:53 PM
Ja, gärna - tycker precis att läget är mer detsamma här, långlinjerna har stadsbussinredning...

Exakt vilka långlinjer i SL-land går med bussar av typ klass 3. Jag kan inte komma på en enda.

buskörare

Citat från: DL skrivet 02 oktober 2019, 18:06:10 PM
Exakt vilka långlinjer i SL-land går med bussar av typ klass 3. Jag kan inte komma på en enda.

Klass 3 är turistbussar, så nä, det är nog ingen. Klass 2 må kallas buss för regionaltrafik, men det betyder inte att den har högre komfort. Våra nya MAN är klass 2, låggolv, max hastighet 85 och definitivt inga stolar som är i närheten av lika sköna som i de gamla B9S vi har från 2005 som är klass 1.

DL

Citat från: buskörare skrivet 02 oktober 2019, 18:26:38 PM
Klass 3 är turistbussar, så nä, det är nog ingen. Klass 2 må kallas buss för regionaltrafik, men det betyder inte att den har högre komfort. Våra nya MAN är klass 2, låggolv, max hastighet 85 och definitivt inga stolar som är i närheten av lika sköna som i de gamla B9S vi har från 2005 som är klass 1.

Okej jag blandar ihop siffrorna. Menade klass 1. Turistbussar kanske skulle vara något så kanske alla blir nöjda, pulkaåkare och de som kräver bekväma stolar.

homer

Citat från: DL skrivet 02 oktober 2019, 18:04:17 PM
För mig är de gula MAN som rullar hos UL ett ex på landsbygdsbuss. I SL land finns det massor med klass 2 bussar i ytterstadstrafiken. Det jag menar med landsbygdsbuss är alltså bussar som har följande:

Höga stolar med bälten
Gardiner
Läslampor o hatthyllor
En barnvagnsplats
Ofta 1-1-1 dörrar

MAN lion city kan aldrig någonsin kvala in som en landsbygdsbuss hur mycket man än sminkar grisen...

DL

Citat från: homer skrivet 02 oktober 2019, 19:25:14 PM
MAN lion city kan aldrig någonsin kvala in som en landsbygdsbuss hur mycket man än sminkar grisen...

Haha vänj dig vid tanken.  ;D

homer

Citat från: DL skrivet 02 oktober 2019, 19:27:02 PM
Haha vänj dig vid tanken.  ;D

har kört dom på osaltade snömoddiga slingriga skogsvägar i 8 år :-X