(https://i.postimg.cc/7PCd2X9W/H19-rd18feb64-Web.jpg)
H19 5184 inväntar avgångstid från Årstadal för färd mot Nybohov 18 feb 1964.
En nyinskannad reprisbild.
Mvh Gunnar
Tack för ditt trevliga foto.
Har inte denna Metropol varit ute på forumet nyligen i annat sammanhang?
Du har bra minne,,,:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75337.msg527906#msg527906
/Gunnar
Tack, så var det ja i mars förra året.
****
Mycket snygg bild, som vanligt!
Lite överraskande, men kul, att H19 användes som "snedhiss".
"Snedhissen"invigdes väl i o f s vid T-banans invigning på hösten 64?
(Men kul att det är samma linjenummer)/Ulf
****
Tack, det kände jag inte till. Borde kanske ha förstått det, med tanke på fotodatum ::)
Det är endast min tanke,men Gunnar D har säkert svaret ;)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 februari 2022, 17:55:25 PM
"Snedhissen"invigdes väl i o f s vid T-banans invigning på hösten 64?
(Men kul att det är samma linjenummer)/Ulf
Snedhissen invigdes 6 april 1964, och hade väl linjenummer 200 om jag inte minns fel?
****
Det bör ha varit i samband med att T-bana 2 togs i trafik till Örnsberg och Fruängen.
Linje 131 på bilden överst var en anslutningslinje mellan Årstadal och den nya bebyggelsen på Nybohovsberget som inrättades 15 dec 1960 enligt uppgift.
Den nedlades i samband med att T-bana 2 öppnades 5 apr 1964. Linjenumret återanvändes senare vid bussersättning för snedhissen till Nybohov.
/Gunnar
Ersättningstrafiken för denna idag är bara tråkiga taxibilar
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Tja, det är inte så mycket annat som med dagens krav klarar backen och vändningen.
Sedan är jag fortfarande än i denna dag förvånad över att en hiss (är väl mera snedhiss än bergbana) ges så mycket resurser i förhållande till annat.
Visst, Nybohovsbacken ligger inte bra till ur tillgänglighetssynpunkt, men det borde i sak ändå vara mera av en väghållarfråga.
Citat från: Nico skrivet 21 februari 2022, 11:03:11 AM
Tja, det är inte så mycket annat som med dagens krav klarar backen och vändningen.
Varför har man kunna kört med 12-metersbussar tidigare i alla år då?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
För att förr kunde man dels vända uppe vid parkeringen, men den möjligheten byggde Stockholms stad bort för en del sedan (typ 5-6). Backvändning kunde sedan kanske vara ett alternativt, en brukar ofta ge upphov till diverse trista följder och är inget som rekommenderas utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv. Utöver det så ändras vissa krav etc. med tiden. Bl.a. får man enligt nuvarande riktlinjer inte dra ny trafik på sträckor som har en lutning som överstiger 7 % (eller 70 ‰ om man så vill) samt har en hållplatsangöring som ska ligga i ett vilplan som får ha en maximal lutning på 2,5 %. Detta för att underlätta för folk med rörelsenedsättningar mm.
Nu kan man väl säga att detta är en gammal linje (ersättningskörning), men i och med att den inte är stadigvarande liksom att sträckningen ändrats något så blir det ny trafik varje gång och då gäller nya regler. Sedan är det inte SL som hittat på detta själv utan kommer i en förlängning faktiskt via olika FN-krav som blivit lag genom EU-direktiv och som sedan implementerats i svensk lagstiftning och vidare till SL:s riktlinjer. Jämför med hur annat fungerar... renoverar man en gammal 40-talskåk så kan man knappast återanvända t.ex. elkablage mm. från den tiden.
Några bilder från en dag i slutet av maj 1972 med vändande 131 uppe på berget.
(https://live.staticflickr.com/65535/51895896788_c2425a4dd3_c.jpg) (https://flic.kr/p/2n4S36b)
(https://live.staticflickr.com/65535/51896147209_5c1ef32386_c.jpg) (https://flic.kr/p/2n4TjwM)
(https://live.staticflickr.com/65535/51896456795_5804d17e0b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2n4UUyt)
(https://live.staticflickr.com/65535/51895896898_8887cf77d5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2n4S385)
Stort tack för dina trevliga bilder.
****
Med H32 körde jag "snedhissen" ett par gånger. Många varv blev det :)
Citat från: Bengt H skrivet 21 februari 2022, 22:25:41 PM
Några bilder från en dag i slutet av maj 1972 med vändande 131 uppe på berget.
Tack för dessa bilder som ger minnen!
Slapp nog köra denna linje, tror jag.
/Gunnar
Trevliga bilder!
Lite historik: https://www.polki.se/onewebmedia/131webb.pdf
//Peter
Ja, det var verkligen trevligt. Själv har jag inte varit där sen någon gång mellan 2003-2006 då Connex skötte ersättningstrafik. Blev en kväll i våran Lill-Merca 2936 som vi hade för servicelinje 501. Den räckte bra till detta uppdrag också och gick smidigt att vända likt de äldre bilderna. Bra gnet blev det för min del också. Arbete fem timmar efter ordinarie tjänst; betalt för åtta. Det var tider det.
(https://i.postimg.cc/CKHqLXdf/H21-Nbh18apr64-Web.jpg)
H21 5259 på ersättningslinjen 131 segar uppför Nybohovsbacken 18 apr 1964. Denna Capitoltyp var den klart vanligaste busstypen på linjen under vänstertrafikstiden.
En nyinskannad reprisbild.
Mvh Gunnar
Stort tack för ännu ett trevligt foto från dina bild skatter.
****
Wow! Liljeholmen/Årstadal som det "ska" se ut. Den väcker starka minnen :)