Fråga till förare: Få eller många linjer per tjänst

Startat av Ulrik Berggren, 18 januari 2008, 10:44:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulrik Berggren

Hallå alla bussmänniskor

Har en fråga till de skribenter som har erfarenhet av bussföraryrket. Jag funderar på vad som uppskattas av er förare mest: att köra på en eller ett fåtal linjer för jämnan eller att rotera mellan ett större antal linjer, så som jag uppfattat att man gör i många storstadskontrakt. Vilken modell uppskattas mest av förarna? Hur ser fördelningen ut av modellerna över landet?

Jag är inte helt hemma på nomenklaturen här, så jag kan ha missuppfattat definitionerna av "tjänst" och "omlopp". Men vad jag förstått så kan ett omlopp bestå av flera tjänster, och en tjänst kan beröra flera vagnomlopp. Stämmer detta?

/UB

bjalle

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 18 januari 2008, 10:44:54 AM
Hallå alla bussmänniskor

Har en fråga till de skribenter som har erfarenhet av bussföraryrket. Jag funderar på vad som uppskattas av er förare mest: att köra på en eller ett fåtal linjer för jämnan eller att rotera mellan ett större antal linjer, så som jag uppfattat att man gör i många storstadskontrakt. Vilken modell uppskattas mest av förarna? Hur ser fördelningen ut av modellerna över landet?

Jag är inte helt hemma på nomenklaturen här, så jag kan ha missuppfattat definitionerna av "tjänst" och "omlopp". Men vad jag förstått så kan ett omlopp bestå av flera tjänster, och en tjänst kan beröra flera vagnomlopp. Stämmer detta?

/UB

Tjänst = Förartjänst som kan bestå av ett eller flera vagnomlopp.
Vagnomlopp = Vad vagnen rullar på under hela trafikdygnet, består av en eller flera förartjänster


Volvotoken


Knut

2-3 linjer fordelt over en arbeidsuke. kun 1 linje på samme skiftet
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge


Nupski

Jag kan köra upp till 8-10 linjer på en dag men bara två omlopp det tycker jag ger omväxling trots långa pass.

Mikael Ringmarck

Ja det beror väl lite på hur långa linjerna är. Det finns delade tjänster i Bromma som bara innefattar 560, men då blir det bara 1-2 varv på morgon och eftermiddag eftersom linjen är relativt lång.

Sen finns det tjänster som den jag har idag när man sitter och kör 5 varv på 127. Den tar 6 min åt ena hållet och 18 min åt andra beroende på att man planerat för köer, men oftast kommer man fram +10 min och får sitta 15 min i Brommaplan mellan varje varv. Sådana tjänster blir lite långtråkiga i längden.

För några år sedan när 114 inte gick ner till Alvik kunde man sitta 13 varv på den linjen, utan att komma till någon egentlig ändhållplats eftersom det är en ringlinje. Tror det var 1997-1998, borde varit innan man införde kisspauserna så det var nog ganska tufft för psyket!

Summa summarum: Tjänster med korta linjer - gärna många olika, är det längre linjer går det bra med bara en eller två olika per tjänst.

Wolfie

Citat från: Mrbuss skrivet 18 januari 2008, 13:04:10 PM
Ja det beror väl lite på hur långa linjerna är. Det finns delade tjänster i Bromma som bara innefattar 560, men då blir det bara 1-2 varv på morgon och eftermiddag eftersom linjen är relativt lång.

Sen finns det tjänster som den jag har idag när man sitter och kör 5 varv på 127. Den tar 6 min åt ena hållet och 18 min åt andra beroende på att man planerat för köer, men oftast kommer man fram +10 min och får sitta 15 min i Brommaplan mellan varje varv. Sådana tjänster blir lite långtråkiga i längden.

För några år sedan när 114 inte gick ner till Alvik kunde man sitta 13 varv på den linjen, utan att komma till någon egentlig ändhållplats eftersom det är en ringlinje. Tror det var 1997-1998, borde varit innan man införde kisspauserna så det var nog ganska tufft för psyket!

Summa summarum: Tjänster med korta linjer - gärna många olika, är det längre linjer går det bra med bara en eller två olika per tjänst.

Imorse stod polisen vid Åkershovsvägen igen när jag cyklade förbi och vinkade in folk, det kan ju ha med saken att göra att köerna blir lite kortare i bussfältet. (De har gjort det en del, fast skulle säkert kunna göra det ännu oftare för att få riktigt bra effekt).

Ulrik Berggren

Citat från: Mrbuss skrivet 18 januari 2008, 13:04:10 PM
Ja det beror väl lite på hur långa linjerna är. Det finns delade tjänster i Bromma som bara innefattar 560, men då blir det bara 1-2 varv på morgon och eftermiddag eftersom linjen är relativt lång.

Sen finns det tjänster som den jag har idag när man sitter och kör 5 varv på 127. Den tar 6 min åt ena hållet och 18 min åt andra beroende på att man planerat för köer, men oftast kommer man fram +10 min och får sitta 15 min i Brommaplan mellan varje varv. Sådana tjänster blir lite långtråkiga i längden.

För några år sedan när 114 inte gick ner till Alvik kunde man sitta 13 varv på den linjen, utan att komma till någon egentlig ändhållplats eftersom det är en ringlinje. Tror det var 1997-1998, borde varit innan man införde kisspauserna så det var nog ganska tufft för psyket!

Summa summarum: Tjänster med korta linjer - gärna många olika, är det längre linjer går det bra med bara en eller två olika per tjänst.

Tack för den summeringen, antar att fler förare kan skriva under på den, eller?
Skälet till min fråga är att jag har en hypotes att förare av landsbygdslinjer och långväga linjer i regel trivs bättre än förare av korta tätortslinjer. Då kan det ju spela roll om man får byta linje ofta i tätorten, medan det på långlinjer och på landsvägslinjer inte har samma betydelse?

Det finns ju även en resenärsaspekt på detta; många känner sig tryggare om de känner igen föraren medan det käns otryggt om det är olika förare varje gång. Det är mitt intryck i a f.

/UB

Buss-Anders

Vissa gillar att bara köra stan här i Kalmar.
Andra gillar blandad tjänst med stad och landsbygd.
Få gillar delade turer som ger lite fritid och blir mest att vänta på att eftermiddagspasset ska börja.

Själv gillar jag som timanställd att köra blandade linjer med både stad och land.
Eftersom jag är timanställd så tycker jag att det är viktigt att det inte går för lång tid dels mellan de olika körningarna men också att det inte blir för lång tid sedan jag sist körde en linje.

Inte för att jag glömmer linjen men det är inte så lätt att komma ihåg var hållplatserna finns där ute i mörkret.Likaså att ha zonernas index i huvudet blir svårt om man kör en linje för sällan.Då måste man ha fusklappar.

Likaså finns det en massa dold kunskap för en timanställd som har lång tid att lära sig.
Man får fråga och vara lite nyfiken för att lära sig.

Buss-Anders

Nico


Citat från: Ulrik Berggren skrivet 18 januari 2008, 10:44:54 AMHar en fråga till de skribenter som har erfarenhet av bussföraryrket. Jag funderar på vad som uppskattas av er förare mest: att köra på en eller ett fåtal linjer för jämnan eller att rotera mellan ett större antal linjer, så som jag uppfattat att man gör i många storstadskontrakt. Vilken modell uppskattas mest av förarna? Hur ser fördelningen ut av modellerna över landet?

Alltså, den här frågan kommer du aldrig få något entydigt svar på. Detta då den bara är en variant på den gamla klassiska 'Vad är bäst?' frågeställningen och sådana brukar alltid generera svar som sinsemellan spretar högst betydligt. Svaren kommer även här oundvikligen i att bli subjektivt färgade, främst då de alltid utgår från individens egna preferenser. De påverkas även av yttre faktorer som var trafiken bedrivs (inbördes skillnader återfinns både lokalt, regionalt och på riksplanet, hur tidtabellerna är uppbyggda etc. Med andra ord... frågar du 1000 bussförare, även på samma plats i landet, vad som uppskattas mest så kommer du på det stora hela även att få 1000 olika svar.  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Här följer en högst personlig åsikt
-Sämsta typen av trafik: Förortstrafik mellan stad och förort på c:a 2 mil. Mestadels samma linje hela tiden, och knappt någon variation alls.
-Sämsta typen av arbetstider: Delade pass med uppåt 6 timmar ledigt mitt på dagen.
Tyvärr är det ofta som dessa kombineras.  :(