Kritik mot upphandling i Uppsala

Startat av Ulrik Berggren, 15 november 2007, 15:17:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulrik Berggren

Enligt UNT.

Citat från: UNTUppsala kommun är på väg att förlänga avtalstiden för busstrafiken i Uppsala stad. Kritiker anser att kommunen försöker gå förbi upphandlingslagen i syfte att göra bussbolaget mer attraktivt inför en försäljning.
- Agerandet strider mot LOU:s (Lagen om offentlig upphandling, red:s anm) krav på upphandling av sådana avtal. Det enda rimliga vore att det handlades upp i konkurrens, säger Lena Rönnberg (s) vice ordförande i styrelsen för kommunala bolaget Gamla Uppsala Buss (GUB), som den politiska majoriteten vill sälja.
Trafikavtalet reglerar bland annat hur mycket busstrafik som ska utföras med de gröna stadsbussarna.

Vet inte om detta varit uppe tidigare. Ber om ursäkt i så fall.

/UB

Walter

Det har tidigare spekulerats här på Snacket (eller om det var gamla snacket) om att man skulle göra på detta sätt, nu får vi ju se vad som händer när man verkligen tänkt så. Även Borås var uppe i samma diskussion
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 15 november 2007, 15:37:56 PM
Det har tidigare spekulerats här på Snacket (eller om det var gamla snacket) om att man skulle göra på detta sätt, nu får vi ju se vad som händer när man verkligen tänkt så. Även Borås var uppe i samma diskussion

Jo, fast då får Borås Stad först lämna Västtrafik och skapa en egen organisation för den inomkommunala trafiken. Samtidigt blir det problem då för de bussar som Borås Lokaltrafik kör utanför den egna kommunen. 
Jag tycker nog detta skulle kunna vara ett alternativ till att behålla Borås Lokaltrafik i egen ägo. Kombinationen med ett kommunalt bussbolag och upphandling på en fri marknad fungerar dåligt. Det blir kanske inte billigare med en egen kollektivtrafikorganisation men mycket hederligare. Och så kan man också få vissa synergieffekter som i Karlstad, där kollektivtrafiken numera sorterar under Stadsbyggnadsnämnden. Det underlättar alltså på så sätt att kollektivtrafiken får en naturlig plats vid planering av nya bostads- och affärsområden.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 15 november 2007, 15:17:08 PM
Enligt UNT.

Vet inte om detta varit uppe tidigare. Ber om ursäkt i så fall.

/UB

De gjorde samma sak förra gången, då de förlängd avtalet. Hade för mig att de var S som styrde då.

/Janne

Ersa

Är det inte bäst att bara "lägga ner" GUB och BL genom att helt enkelt inte lägga fler anbud?

Det ska bli intressant att se hur det kommer att gå i Uppsala och Borås.
Ge oss gärna mer information framöver.  :)