Keolis Råsta - nya och gamla (bl.a. 3 nya 37XX-bussar!)

Startat av Andreas91, 18 februari 2011, 18:30:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Rask promenad till Karolinska Sjukhuset och skulle hoppa på 506:an, som visade sig vara en av de nya bussarna, Keolis 3754. Först kommer en interiörbild:


samt en bild efter avstigning i Solna Centrum. Typsnittet på texten i skyltskåpet påminner om några andra relativt nya Keolisvagnar...  ::):



Efter en liten väntan, så kom en annan ny Omnilinkled, denna i motsatt riktning, nämligen Keolis 3770:


Resan fortsatte därefter till Spånga station, där en tredje och sista ny Omnilinkled kom på bild, nämligen Keolis 3747. Skyltningen Karolinska Sjukhuset var väl sådär :P, men Spånga station (el. Snånna som det blev istället), tog nog priset:


En till ny ledbuss drog en stund senare iväg på linje 157 mot Lunda industriområde - tror det blev Iijrja Ir eller nåt i den stilen...

Det fick bli en jämförelsebild mellan de nya och de äldre 37XX-vagnarna:


samt Keolis 4033, som kom på linje 517. Sen vart det bara att kasta om siffrorna och rulla iväg på linje 157! ;D:






Alex Ljusteröbon

Mötte en av dom nya 37xx omnilederna i dag i danderyd vid 16.25 den skulle ut på en vända på 157. Var förlångsam me kameran dock :-[
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Fredrik Klint

Citat från: Andreas91 skrivet 18 februari 2011, 18:30:59 PM
samt en bild efter avstigning i Solna Centrum. Typsnittet på texten i skyltskåpet påminner om några andra relativt nya Keolisvagnar...  ::):



Kul att se! Andra typen av vanliga stolar, dessa Vogel föredrar jag framför Noco  :).
Fast lite pinsamt med destskylten på dessa (också).

Kan också skvallra om att två nya Arriva vagnar är på väg upp, min källa mötte dem på E4:an. Röda OmniLink led, 7186 + 7187.

Ted Selander

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 februari 2011, 19:00:02 PM
---
Fast lite pinsamt med destskylten på dessa (också).
---

Pinsamt är bara förnamnet, man tar sig för pannan!
Har fått en förklaring till hur felskyltning på MAN uppkommit, kunde inte drömma om att det skulle drabba även dessa. >:(

/Ted

Andreas91

Tack! :)

Det som jag personligen tycker är så märkligt, är att man har lyckats få till destinationstext m.m. hos de nya biogasdrivna OmniCity-bussarna i 747X-serien. Där verkar det vara en helt annorlunda typsnitt på texten, särskilt på linjenumret, men där fungerar det ju iaf. Borde man inte kunna byta så att övriga nya bussar också kan utnyttja det typsnittet i texten? När man väl har bussen framför sig, så kan nog många lista ut vad det står, men annars är det bara en krumelur i ex. 3770s skyltskåp, ex. när den är skyltad Karolinska Sjukhuset. 3747 var iofs inte heller någon hit men... :P 3754 var iaf väldigt skön att åka med, dessutom verkar stolarna variera lite, så det verkar inte vara Voith-stolar i alla bussarna, utan jag tror att det är Noco-stolar i en del nya med.

Mikael T Nilsson

Kul! Tack för dessa trevliga bilder! Jag har själv inte sett de nya Råstavagnarna i trafik än.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Det skiljer mellan normal och regional standard. Upp till 3768 har normal standard, från 3769 är det regional standard.

/Ted

Tack för bildsvepet förresten!

virtual1

Vilka ersätter de här bussarna egentligen????? Nog för att B9S:erna ska användas till t-baneersättningen, men den är ju inte mer än ett halvår,
vad händer sen??? Det finns ju inte en gammal ledbuss i Råsta att egentligen ersätta för B9S:erna är ju inte speciellt gamla de heller?!

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 18 februari 2011, 21:21:21 PM
Vilka ersätter de här bussarna egentligen????? Nog för att B9S:erna ska användas till t-baneersättningen, men den är ju inte mer än ett halvår,
vad händer sen??? Det finns ju inte en gammal ledbuss i Råsta att egentligen ersätta för B9S:erna är ju inte speciellt gamla de heller?!

Volvodieslarna återkommer inte, och fler fossilt drivna bussar får lämna under året. Trafikavtalet föreskriver nämligen 70% andel etanolbussar vid kommande årsskifte.

/Ted

Leo

Citat från: Ted S skrivet 18 februari 2011, 21:30:57 PM
Volvodieslarna återkommer inte, och fler fossilt drivna bussar får lämna under året. Trafikavtalet föreskriver nämligen 70% andel etanolbussar vid kommande årsskifte.

/Ted

Det är nog bäst för Volvo att börja att satsa på bussar med icke fossilt bränsle om de ska kunna sälja något till SLs entreprenörer i framtiden... Snart 100% Scania utanför tullarna.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 18 februari 2011, 21:30:57 PM
Volvodieslarna återkommer inte, och fler fossilt drivna bussar får lämna under året. Trafikavtalet föreskriver nämligen 70% andel etanolbussar vid kommande årsskifte.

/Ted

Hej,

Det jag har hört är att B9S-vagnarna sedan ska fördelas mellan Björknäs och Täby
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

JAB

Citat från: Andreas91 skrivet 18 februari 2011, 19:21:30 PM
Tack! :)

Det som jag personligen tycker är så märkligt, är att man har lyckats få till destinationstext m.m. hos de nya biogasdrivna OmniCity-bussarna i 747X-serien. Där verkar det vara en helt annorlunda typsnitt på texten, särskilt på linjenumret, men där fungerar det ju iaf. Borde man inte kunna byta så att övriga nya bussar också kan utnyttja det typsnittet i texten? När man väl har bussen framför sig, så kan nog många lista ut vad det står, men annars är det bara en krumelur i ex. 3770s skyltskåp, ex. när den är skyltad Karolinska Sjukhuset. 3747 var iofs inte heller någon hit men... :P 3754 var iaf väldigt skön att åka med, dessutom verkar stolarna variera lite, så det verkar inte vara Voith-stolar i alla bussarna, utan jag tror att det är Noco-stolar i en del nya med.

Ställer man om en liten omkopplare inuti skyltskåpet till en adress som är avsett för den matrisstorleken och typsnittet i skylten så fungerar det, men vem skall göra det ?

Traesk

Varför ska det vara så svårt att få till skyltningen?! När fixas det här egentligen?

yngrot

Citat från: Ted S skrivet 18 februari 2011, 19:08:19 PM
Pinsamt är bara förnamnet, man tar sig för pannan!
Har fått en förklaring till hur felskyltning på MAN uppkommit, kunde inte drömma om att det skulle drabba även dessa. >:(

/Ted




Ja man kan verkligen undra de som köper vet ju vilka skyltar de beställt och då är det väl själva f#n att det ser ut så här.. borde vara lätt som en plätt at få det rätt innan man börjar köra med vagnarna.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Strömblad

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 februari 2011, 08:43:38 AM
Hej,

Det jag har hört är att B9S-vagnarna sedan ska fördelas mellan Björknäs och Täby

:'(
Fast fördelen är ju att man slipper åka B9S på 516/526...
/J