Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare

Startat av Fredde, 11 oktober 2022, 05:39:40 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Det måste ju finnas förare till bussarna, om inte branschen kan lösa detta själv så får väl arbetsförmedlingen ändra på det som behöver ändras på!

Jag vet att det är många här som är bussförare och då hoppas på att det här ska leda till bättre villkor o.s.v men jag tror inte att det blir så mycket bättre, det kostar för mycket och huvudmännen vill inte betala för det. De vill säkert gärna ha bra trafik men helst av allt vill de ha billig trafik, det kan betyda att man måste sänka kraven, eller så får man dra in avgångar och lägga ner linjer.

Ersa

Det går såklart alltid att sänka kraven, och därmed kvaliteten. Anställa förare som varken kan språket eller behöver kunna hantera fordonet på ett fullgott sätt. Vi kan även hålla ner lönerna och göra yrket rent allmänt riktigt oattraktivt för tänkbara seriösa kandidater och aktörer. Vi kan göra så att passagerarna verkligen avskyr hela kollektivtrafiken. Det är fullt genomförbart om branschen bara vill.

Frågan är ändå: Vill vi ha det så?

buskörare

Frågan är hur långt man är villig att gå för billig trafik? Hur många resenärer/mycket intäkter är man villig att tappa? Hur låga NKI är man villig att ta? Självklart vill man ha billig trafik och det får man nu. Och med billig trafik, ingår brist på chaufförer. Kanske får politikerna vänja sig vid tanken att billigt inte alltid är gott?

Och om företagen får problem med att anatälla nya, billigare förare, höjs troligen också buden vilket tvingar politikerna att betala det det kostar. Ju färre förare det finns att tillgå, desto färre bolag kan lägga billiga bud.

Bältes-Assar

Är inte det där lite önsketänkande? Jag har liksom svårt att se en upphandling framför mig där inte åtminstone något bussbolag lägger ett lågt anbud där de har räknat lite optimistiskt på personalkostnaderna. Sen går det säkert lite sådär med produktionen och man får betala viten till huvudmannen = billigare för huvudmannen, dåligt för personalen, klagomålen väller in och huvudmannen samt entreprenören får stå i lokaltidningen och lova bättring men skadan är redan skedd och kontraktet gäller så egentligen blir det ingen bättring, sen hoppas man att allting ska lösa sig vid nästa upphandling vilket givetvis inte hjälper någon de närmaste åtta åren.

buskörare

Även om man räknat lite fel, så kan de lägsta buden bli högre  än om alla bolagen räknar med att bli serverade förare för halva priset. Blir de inte längre serverade billiga förare, får ju bolagen vackert hitta på nått för att lösa situationen. Det är bolagen själva som satt sig i den här sitsen. Nu får de också välja om de vill ta ansvaret. Ingen tvingar dom.

Ersa

Men om det nu blir som du tänker dig, Assar, med fortsatta låga anbud, och missnöje hos personalen, då är ju saken rätt klar: Då kommer yrket aldrig att bli attraktivt för nya tilltänkta förare, som istället kommer söka sig till andra branscher. Bussföraryrket kommer att ha så låg status att inga ungdomar frivilligt kommer att söka sig till utbildningarna, och om de ger sig in i branschen kommer de att säga upp sig efter några få år. Storbolagen kommer heller aldrig med kunna tvinga människor att börja köra buss under dåliga villkor, och bristande förarkvalitet kommer oundvikligen att leda till högre fordonsskador och andra onödiga utgifter. Till slut tröttnar storbolagens ägare förhoppningsvis på underbud och förluster, oavsett om de består av riskkapitalister eller utländska stater. Så roligt att bedriva trafik med förlust kan det inte vara år efter år, för ägarna.

Att detta leder till förbättringar under en överskådlig framtid tror jag inte heller på. Men jag är tämligen övertygad om att nuvarande personalbrist pga alldeles för hög personalomsättning kommer fortsätta årtiondet ut, med fortsatta inställda avgångar som följd. Om färre nya söker sig till yrket än de som lämnar yrket, kommer nedgången dessutom gå fort.

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 15 oktober 2022, 05:18:36 AM
Men om det nu blir som du tänker dig, Assar, med fortsatta låga anbud, och missnöje hos personalen, då är ju saken rätt klar: Då kommer yrket aldrig att bli attraktivt för nya tilltänkta förare, som istället kommer söka sig till andra branscher. Bussföraryrket kommer att ha så låg status att inga ungdomar frivilligt kommer att söka sig till utbildningarna, och om de ger sig in i branschen kommer de att säga upp sig efter några få år.

Jag har i.o.f.s inte skrivit något om att personalen ska bli missnöjd, bara att det blir sämre för personalen. Man kan vara nöjd med något som är lite sämre också. Många lär ju stanna kvar ändå, särskilt när det är lite sådär med andra jobberbjudanden.

Tjatet om att locka ungdomar passar inte riktigt in i ditt övriga resonemang, det låter mer som nåt sånt som bussbolagen har sagt. Klart att det är bra för branschen om man kan få in ungdomar och vänja dem vid att ha en inkomst, innan de hinner börja plugga. Om det är det bästa för ungdomarna själva är jag inte lika säker på...

Vilka är förresten de där ungdomarna som du tjatar om att man borde locka? Studenter som kör extra och kommer efter med studierna så att de snart tackar ja till fast jobb? Bilintresserade ungdomar från radhusområden? Eller ungdomar från betongförorter med ambition att skaffa familj när de är 25? När jag sitter här och tittar på bussarna som kör förbi så ser det ut att till väldigt stor del vara killar mellan 20 och 30 som kör. Duger inte det? Är det fel ungdomar? Fler tjejer vore ju bra förstås. Men de verkar av någon anledning föredra underbetalda café- och vårdjobb. Borde inte nån locka dom? Eller är det möjligen så att det inte alls handlar om att locka folk, utan mera att ta vad man kan få?

Sen det där att folk bara stannar "några få år". Är det något stort problem egentligen? En bussförarutbildning är inte gratis men det är ändå ganska lätt att fylla på med nya, och många huvudmän bryr sig ju inte om att kräva verksamhetsövergång vid entreprenörsbyten, d.v.s de har inget problem med att hela personalstyrkan byts ut med några års mellanrum.

Resten av ditt inlägg har jag inte tänkt ut några kommentarer på än så länge  :-)

Ersa

De flesta branscher ser hög personalomsättning som ett problem. Märkligt att samma ska ska vara normalt i just bussbranschen. Är det vettigt att hela tiden utbilda nytt folk som slutar i branschen redan efter ett par år?
Dock trevligt att just du ur din synvinkel anser att det inte finns någrs direkta problem med yrket, samtidigt som det är inställda avgångar pga personalbrist på flera håll i landet.

Bältes-Assar

Hög personalomsättning behöver inte vara ett problem.  Det som är problem är när det är FÖR hög personalomsättning. Vad som är det är olika i olika branscher, det beror ju bl.a på hur lång utbildningstid det behövs för ny personal. Bussbranschen tål ganska hög personalomsättning eftersom det finns en standardiserad utbildning som inte är särskilt lång, sen om man håller den i egen regi, köper in den från trafikskolor eller får det sponsrat av myndigheterna spelar egentligen ingen roll. Om inte statens arbetslöshetsmyndigheter vill bekosta utbildningen får ju trafikhuvudmännen göra det, någon annan finns det inte för bussbolagen att skicka fakturorna till. Och trafikhuvudmännen är som sagt måttligt entusiastiska till prishöjningar, så de kommer nog knappast att passa på att höja kraven i det här läget liksom...

yngrot

Sorlig utveckling .. BBA går ut 2023 och kan inte Kommunal få till någon förbättring är det kört. Ännu fler lär gå ur och facket får i princip omöjligt att förbättra avtal.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mussebuss

Citat från: yngrot skrivet 15 oktober 2022, 16:38:01 PM
Sorlig utveckling .. BBA går ut 2023 och kan inte Kommunal få till någon förbättring är det kört. Ännu fler lär gå ur och facket får i princip omöjligt att förbättra avtal.
Hmm.. Verkar vara lite av den ständiga frågan "Hönan eller ägget?"
Förmodligen kommer Kommunal inte lyckas med någon häpnadsväckande förändring så länge man inte vill vara med som medlem och verka för att den ena parten i ett avtal blir starkt i förhandlingarna. Den andra sidan av avtalet har närmare 100% anslutningsgrad.
Men erfarenheten säger mig att "expertisen" som vet allting och ser sanningarna i sin kristallkula oftast inte är en medlem. Det skulle kunna vara en energi att dra nytta av istället för predikandet om "kärringförbund" och andra smidigheter som jag hört genom åren i fikarummen.
Vill samtidigt passa på att påminna om att MEDLEMMAR I KOMMUNAL, fram till den 30:e November kan passa på att bidra med avtalsförslag till nya BBA-avtalet, vilket görs genom Mina Sidor på https://www.kommunal.se/

Nico

Citat från: Mussebuss skrivet 15 oktober 2022, 18:55:40 PMFörmodligen kommer Kommunal inte lyckas med någon häpnadsväckande förändring så länge man inte vill vara med som medlem och verka för att den ena parten i ett avtal blir starkt i förhandlingarna. Den andra sidan av avtalet har närmare 100% anslutningsgrad.

Men erfarenheten säger mig att "expertisen" som vet allting och ser sanningarna i sin kristallkula oftast inte är en medlem. Det skulle kunna vara en energi att dra nytta av istället för predikandet om "kärringförbund" och andra smidigheter som jag hört genom åren i fikarummen.

Rent generellt så förekommer ju medlemstapp inom flera fackförbund. Det här börjar sedan tangera till att vara OT, men här har nog Kommunal (och LO) lite sig själva att skylla vad gäller det att de lockar allt färre medlemmar. Att de därmed tappar i betydelse och inte kan fungera som en övertygande förhandlingsmotpart är alltså ganska självförvållat.

Man kan iofs. även rent konkret konstatera att dels är ju Kommunal ett väldigt diversifierat fackförbund, som företräder allt från personal inom förskolan, hälso- och sjukvården vidare till restauranger, räddningstjänsten, fastighetsunderhåll, viss yrkestrafik etc. så att de haltar i sina prioriteringar redan från början är ganska förståeligt. Att sedan företräda hela detta mischmasch av olika yrkesinriktningar, ofta då kanske även med folk som inte har sakkunskap, måste vara svårt.

Sedan försvann visserligen den kollektiva tvångsanslutningen till SAP från 1991, men LO-förbunden är fortfarande inte ens i närheten av att vara partipolitisk obundna (vilket jag personligen anser att ett fackförbund ska vara då fokus ska vara på dess medlemmar). Det kan sannolikt medföra att många inte vill vara medlemmar då de helt enkelt inte håller med om den politiska inriktningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mussebuss

Citat från: Nico skrivet 15 oktober 2022, 20:11:22 PM
Rent generellt så förekommer ju medlemstapp inom flera fackförbund. Det här börjar sedan tangera till att vara OT, men här har nog Kommunal (och LO) lite sig själva att skylla vad gäller det att de lockar allt färre medlemmar. Att de därmed tappar i betydelse och inte kan fungera som en övertygande förhandlingsmotpart är alltså ganska självförvållat.

Man kan iofs. även rent konkret konstatera att dels är ju Kommunal ett väldigt diversifierat fackförbund, som företräder allt från personal inom förskolan, hälso- och sjukvården vidare till restauranger, räddningstjänsten, fastighetsunderhåll, viss yrkestrafik etc. så att de haltar i sina prioriteringar redan från början är ganska förståeligt. Att sedan företräda hela detta mischmasch av olika yrkesinriktningar, ofta då kanske även med folk som inte har sakkunskap, måste vara svårt.

Sedan försvann visserligen den kollektiva tvångsanslutningen till SAP från 1991, men LO-förbunden är fortfarande inte ens i närheten av att vara partipolitisk obundna (vilket jag personligen anser att ett fackförbund ska vara då fokus ska vara på dess medlemmar). Det kan sannolikt medföra att många inte vill vara medlemmar då de helt enkelt inte håller med om den politiska inriktningen.

Jag håller med dig i princip allt du nämner, tyvärr. Men jag tillhör nog en lite naiv skara individer som trots allt försöker kämpa på i den förtroendevalda roll jag innehar. Att bara sitta utanför, högljutt tyckande och samtidigt vara helt oengagerad i det vi KAN påverka löser ju defacto ingenting. Det är ju faktiskt två parter i ett avtal och att den ena parten i avtalet skiter i eller ger upp redan innan kanske inte är en framgångsfaktor. Så fram tills alternativ erbjuds som lyfter problematiken på ett bättre sätt än som sker idag (annan arbetstagarorganisation), så väljer jag denna väg att försöka påverka för att kunna se mina kollegor i ögonen med ett leende.
Vad gäller den politiska inriktningen så har jag gjort klart för mig att mitt engagemang sträcker sig till att göra detta helt utan politiskt intresse. Facket är och förblir för mig ett stöd för kollegor i en yrkesroll, i hela spannet från V till SD. När någon ber mig tänka partipolitiskt i mina insatser så kastar jag in handduken, direkt. Försöker helt enkelt bortse från bakgrund, även om jag vet att du har rätt när du nämner detta.

För att inte bli helt OT efter mitt svar, så ser inte jag att lösningen är att sänka språkkraven eller på annat sätt sänka ribban för att öka intresset för yrket. Arbetsförhållandena måste helt enkelt bli bättre för att fler ska bli intresserade oavsett ålder eller härkomst.
Det är enligt mig ett säkerhetsyrke där du åläggs ett stort ansvar både på arbetstid och fritid så att resenärer kan känna sig trygga att färdas kollektivt oavsett årstid eller tidpunkt på dygnet. Trots detta kan olika incidenter ske i yrkesrollen, från allvarliga till bagatellartade, och då är det oftast av yttersta vikt att man kan göra sig förstådd och förstår vad som sägs. Redan nu utan att utbildningarna har lagts ner kommer signaler om att det är svårt att förstå en körorder, klockan är en sekundär detalj som man inte kan hantera, tala i kommunikationsradio blir i princip en omöjlighet för andra att förstå, därtill en del andra faktorer som spelar in. Detta sammantaget kommer leda till en dålig social och organisatorisk arbetsmiljö, samt ökade kostnader både för entreprenören och samhället, samt inte minst kommer tredje part att drabbas värst.. Dvs resenären/kunden.

BSB101

Detta med hög personalomsättning innebär inte bara en kostnad för utbildning utan även en kostnad för att rekrytera personal. Att rekrytera personal kostar pengar speciellt om man jämför med att lyckas behålla den man har.

buskörare

Kostnaden för skador på bussar är troligen också högre för företag med hög personalomsättning. Tror jag i alla fall.