Huvudmeny

Ofgrulia EAC 311

Startat av Fredrik Gelin, 12 augusti 2022, 09:11:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag stötte på en Volvo 9900 i Vallentuna för ett tag sedan och blev nyfiken på vad den gjorde här då det inte är så ofta det parkeras turistbussar mitt i centrum.
Det gick att se spår från den tidigare ägaren Öresund Transfer om man tittar lite närmare.

Det visade sig när jag kollade på Transportstyrelsen att Ofgrulia ägt bussen sedan i juni.
Vad de använder bussen till vet jag inte, men de kanske skall köra beställningstrafik de också.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Jo

Utöka till tågersättning även för regional trafik?

S Svensson

#2
Yrkesakademin i Falun har leasat bussen i fråga tidigare. I övrigt har bussen ägts (och troligen ägs fortfarande) av tillverkaren. Öresund har leasat bussen sedan 2017 och återlämnat den 2020.

Buzzlover

Bussen används mestadels för beställning, bland annat har den och deras äldre 9700 Fd Interbus setts hämta gäster vid Jan Stenbecks torg i Kista.
Men det händer även att den hoppar in på deras SL-körningar på ersättningen (förmodligen när det krisar sig med bussar etc.) då jag åkte den på 43S tidigare i sommar på den speciella avgången till Stockholm C som bara gick 1 gång om dagen natt mot vardagar.

För att sammanfatta så ja, Ofgrulia har börjat få mer beställningskörningar på sistone, innan denna fanns såg man deras andra utrangerade linjebussar överallt i Norrort annars så jag tror man skaffade denna då det kanske inte ger bästa intrycket med en något nedgången linjebuss när man beställt en bussresa privat.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!