Finska VR förvärvar Arriva Sverige

Startat av Tanum97, 24 mars 2022, 11:22:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Detta med att ha ett känt varumärke handlar inte bara att vara känd mot allmänheten utan även mot framtida arbetstagare.

Fredrik Gelin

Hur mycket bryr sig arbetstagarna i gemen om vilket bolag de kör för?

I Stockholmsområdet är det ju oftast övertagande av befintliga förare vid entreprenörsbyten och för övriga områden i Sverige gissar jag att avstånd till arbetsplatsen väger tyngre än vem man på papperet arbetar för.

Sedan kan det så klart vara skillnader mellan hur olika arbetsgivare väljer att leda och fördela arbetet, exempelvis schemasystem och utformning av tjänster.
Dock måste ju alla i branschen förhålla sig till kollektivavtalet (oftast BBA) som ju reglerar det viktigaste som arbetstider, hur mycket man får jobba under en period osv.

Kontentan är alltså att de flesta förare nog inte bryr sig jättemycket om vilken uniform man har så länge schemat och tjänsterna är bra konstruerade.

I just detta fall tror jag inte att det blir några dramatiska skillnader beroende på VRs köp av Arriva.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Bältes-Assar

Jag antar att SBS101 menade folk som inte jobbar på bolaget idag men som kanske är intresserade av att söka jobb där. Då är ett inarbetat varumärke antagligen bättre än ett okänt, åt.m så länge inte det är ett belastat namn som man redan har...

Ersa

Gällande majoriteten är det "storbolag som storbolag" för de flesta förare som arbetar i SL-trafiken. Vissa storbolag har iofs lite bättre rykte än andra, och det finns viss små skillnader i ledarskap gällande t.ex centralisering eller decentralisering på olika företag.
Några inarbetade varumärken i positiv anda gällande trafik med storbolag i storstadsregionerna vet jag inte ens om man kan tala om. Det finns för allmänheten i stort sett antingen utkällda ökända, eller i princip helt okända företagsnamn.

Ersa

Dessutom har det ju varit lagom många namnbyten gällande storbolagen under de senaste två decennierna, så de inarbetade namnen försvinner ju ändå regelbundet. När Transdev kommer på tal, får man ofta nämna både Veolia och Connex för att alla ska förstå vad det är för (för många helt okänt) företag man talar om.

igel

Skulle man fråga om Connex, och någon kommer ihåg dem, så säger de tunnelbanan. Kommer de mot förmodan ihåg att de körde buss så säger de bråken i Råsta garaget.

Ersa

I Stockholms län, ja. I övriga Sverige har man andra referenser och minnen knutna till alla olika namn som storbolagen haft genom åren. Även ett bolag som kört i ett visst område i många år, men som inte hade verksamhet där just under tidpunkten då ett namnbyte skedde, kan vara totalt okänt för folk där, om de återkommer under sitt nya namn.

BSB101

Att vara känd bland framtida arbetstagare spelar roll, visst i upphandlad trafik där flertalet anställda följer med så spelar det givetvis mindre roll. Men alla bolag behöver rekrytera folk och det finns en värld utanför storstäderna.

I exempelvis Stockholm finns det även flera bolag att välja på och då är det inte alltid avståndet som är den avgörande faktorn. Sedan finns alltid möjligheten för flertalet att välja att arbeta med något helt annat än att köra buss och då kan ett bra varumärke spela roll.

Bältes-Assar

Brukar det verkligen vara några större problem att rekrytera personal på landsbygden?

Problemet med rekryteringen är väl i storstäderna, och där ser jag inte direkt varför man skulle få flera eller bättre kandidater bara för att man har ett namn som är mer välkänt. Som nån skrev här, så blir ju trafikföretag i storstäderna knappast kända i något positivt kontext, det som blir känt är när det är negativt som t.ex olyckor, rättsfall och skandaler.

buskörare

Arriva tappade många förare efter åtminstone övertagandet av norrort och flera av dessa väljer nu att söka sig tillbaka när Transdev tar över. Så stora misslyckanden, kostar såklart förtroende och ger negativt rykte. Jag hör både resenärer och förare hänvisa till det som hände, fortfarande.
Vissa är långsinta.

Ersa

#25
Att hoppa över en avstalsperiod geom att i sisådär tio år undvika en specifik arbetsgivare som gjort bort sig, eller hel bransch med dåligt rykte, skulle jag räkna som mitt i skalan och rätt mainstream gällande folk rent generellt i Roslagen och övriga Uppland.

Att Arriva Sverige får nya ägare och ett nytt namn, kan nog enbart vara positivt på längre sikt.

B10M

I själva verket är det väl Arriva som har de bästa villkoren bland företagen som kör SL-trafik? Hörde av en förare i Märsta att de hade fått sämre scheman när Transdev tog över. Fast de har väl fortfarande kvar att man börjar och slutar på samma ställe tror jag, till skillnad från Nobina och Keolis.

buskörare

Arriva hade bra tjänster, tills man började med tidssökning och allmän röra i tjänsterna.

Bussmicke

Arriva Sverige blir VR Sverige, Trodde man skulle komma på något annat man men tydligen inte.
Tur att jag gjorde SL och Skåneresorna under våren och fick all jag saknade.

https://www.bussmagasinet.se/2022/07/nu-ar-arriva-sverige-finskt/
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Vad står egentligen VR för?
Har Googlat för att hitta svaret utan resultat...