SL H32 4144

Startat av Hasse L, 21 januari 2022, 16:58:37 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hasse L


Ulf Berlin

Trevlig miljöbild.
3an fram är uppenbarligen utbytt?
Ser konstigt ut med ett helrött dörrblad bak.../Ulf

Leyland

Trevligt,

4144 har ju förflutet i både Hornsberg och Söderhallen innan hon slutade sina dagar i Nyboda.


Gunnar D

Minnen! Sista gången jag körde 130:an var Annandag Påsk 3 apr 1972...

/Gunnar

Peter Rost

Underbar bild, stort tack för den!

Årsta Södra var "min" hållplats under min uppväxt i Årsta mellan 1967-76.

//Peter

Railmaster

Högra bakdörren är utbytt och i sann etablerad låt gå anda så är den helröd och saknar texten Ej Ingång.

Peter Rost

Var höger bakdörr utbytt? Jag vill få det till att den "bara" var lackerad.

zjbus

Hur kan man på en sådan liten bild, endast 900 x 600 avgöra om dörren är omlackerad eller utbytt?

JAB

Nedre fästet för dörrarmen sprack när dörrarna slog upp mot dörrsidan om dämpningen i cylindrarna var slut. Det var enklare att byta dörrbladet än att reparera dörren på plats

zjbus

Ok men det säger inget om dörren på denna buss var utbytt eller lackerad.

roggek

Troligtvis det förstnämda, att dörrbladet är utbytt.
Tror inte man lade ner så mycket själ på reservdelarna (d v s dörrbladslackering i oxblod/vitt och textschablonmålning) under H32:ornmas sista levnadsår...
Huvudsaken att dörren fyllde sin funktion, trafik och klimatsäkert.

Spårvägsmuseets H32 saknar ju t ex texten "Ej ingång" på dörrbladen helt.

Finns väl f ö någon bild med helröda framdörrar på någon H32 som har visats på forumet, eller?

JAB

Jag vill minnas att det visades en bild på en H32 som fått en bakdörr från en annan bussmodell (kanske en dubbeldäckare (H33) de dörrbladen hade större fönster

christian berg

4144 är blank i fronten efter att 1982 tillsammans med ett gäng av Nybodas bättre H32 fått en viss uppfräschning med rödfärg i fronten. Andra var bl.a. 4139, 4149, 4189, 4225, 4235, 4238, 4241, 4249 och 4264.

Hasse L

Hade glömt bort detta. Tack för påminnelsen! /H