Jag tyckedr det är mycket lätt förstå linjenumreringen. Men man måste förstå att Göteborgsregionens Kommunalförbund drev busstrafik under namnet GL. Sedan infördes trafik för länshuvudmän. I P-län körde Älab.
GL införde linjenummer med tresiffriga (treställiga) nummer där 100 var gränsöverskridande,200 Öckerö,300 var Kungälv,400 var Ale,500 Alingsås,600 Härryda och 700 var Kungsbacka. Det som ibland kallas Bohustrafiken fick nummer 800 för linjetrafik och 900 för skoltrafik. Bohustrafiken är populärt namn och egentligen hette det Göteborg och Bohus läns trafik AB GL blev senare GLAB.
Älab införde också linjenummer där 100 var blandat och gränsöverskridande, 200 Ulricehamn,300 Mark, 400 Borås 500 Herrljunga,600 Trollhättan,700 Dalsland och 800 var inte Älab utan förbehållet GDG express som Älab hade avtal med.
Sedan kom Västtrafik. De gamla GL linjenummer följde järnvägarna ganska bra även om det inte fanns järnväg till Öckerö. 300 följde Bohusbanan,400 följde Bergslernas järnväg,500 fd Västgötabanan 600 Boråsbanan och 700 följde Västkustbanan. Så detta är väldigt enkelt.
Älab körde ju till Göteborg med avtal om visst biljettsamarbete. Så 300(310) bussar gick till Göteborg. Sedan fick Älab bussar linjenummer enligt 100 serie eftersom de var gränsöverskridande,men linje 104 var Borås-Horred, 110 Vårgårda med flera. 1995,2001,var det upphandling och 2006 gjordes linjenätet om och då delades linje 300 i linje 300 och 330, som gick över Sätila. Linje 300 och 320 gick till Tranemo och Gislaved. 2011 var det upphandling.Liksom 2020 och årtalen är trafikstart.
Tidtabell har gjorts om. Linje 300 är en expressbuss eller som Älab skrev tidigare Komfortbuss (Kom Fort kan betyda flera saker).
Av olika saker som förbättrad förståelse och att linjenummer inte skall förekomma på olika ställen men nästan på samma ställe (nästan alltså). Linje 330 över Sätila kunde förväxlas i Göteborg med linjen (Göteborg-)Kungälv Stenungsund. Linje 742 delades och 1991 körde Kungsbacka-Fjärås-Öxared. Körde aldrig över gränsen till Mark. Inom Mark körde 742 Kinna-Skene-Tostared. Ursprungliga linje gick Tostared-Kungsbacka och förlängdes någon gång på 40-talet till Hajom. Linje 742 inom Mark kallades senare linje 442. Linjen 104 reserverades för "vanliga bussar" Borås-Horred medan komfortbussen kallades 400. Av vissa skäl delades linje 400 till 400 Skene-Borås och 440 Horred-Kinna. Vissa turer skyltades om på vägen. Sedan hände viss omnumrering då linje 104 som då gick Fritsla-Kinna (vissa turer till Horred) drogs in och ersattes med att linje 400 skulle gå över Fritsla,omnumrering senare till 450,men vissa turer gick dock fortfarande Rv41 över Gullberg. Senare infördes linje 400 med flera turer som användes till turer över Gullberg och turer 450 över Fritsla.
Tyvärr ville Västtrafik köra linje 300 och även 330/430 som expressbussar vilket inte folk och Marks kommun ville. Så linje 330 /430 stannar emellan Sätila och Kinna på flera hållplatser. Linjerna 381/382 skiljer sig också delvis från system med linjenummer. Detta är skolturer som infördes 1995 som 2011 blev "vanliga" linjevagnar. Linje 711 gick fram till juni 1991 från Göteborg över Lindome till Hällingsjö och linjen från Kungsbacka till Hällingsjö gjordes om och fick gå Fjärås-Hällingsjö. Vissa turer körde "som vanligt" men fick då skyltas om på vägen. Numera annonseras tur Kinna-Inseros. Cirka 2006 tomkördes buss från Svenljunga till Hällingsjö för att gå Hällingsjö-Inseros. Några år före 2001 fick linje 711 åter köra Göteborg-Lindome-Hällingsjö men blev sedan avkortad i Inseros och VL körde istället (från år 2004)Hällingsjö-Inseros. Hällingsjö-Ubbhult kördes några turer med Älab linjenummer.
Så det finns en förklaring till de röriga linjenumren i Göteborg. Linje 201,202 och 203 infördes 1990 som expressbuss och annonserades som röd,gul och blå expressbussar och sedan infördes orange och lila expresser. Dessa var regionala expressbussar.
Tack för att Ni orkar läsa och lära Er.