Borde äldre än 30 år höjas till 40 år?

Startat av Railmaster, 13 december 2021, 22:31:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Hej!
Vill minnas att man en gång tidigare höjt "åldersgränsen" för denna forumdel från 20 till 30 år.

Är det bara jag som noterat att nästan nya bussar är 30 år gamla nu? (Ja ni förstår vad jag menar ) . Är det dags att höja till 40 år nu eller rent av skriva tex 1980 eller äldre?

Vad är era åsikter?

Bussmicke

15-30 år
30-50 år kanske?

Eller


10-30 år
30-40 år
40 år och äldre.



Den sista röstar jag på. Tänker vi oss att det ska vara fotodatum eller årsmodell på bussen som ska styra oss om platsar?


Rädda att allt för mycket modernt ska börja vandra in bland gamla bilder?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Det är väl enklare att bestämma att ett visst modellår, t.ex 1990, är gränsen i fortsättningen. Då kan alla dom som tillhör den rätta generationen titta där för att få se bussar av rätt generation, och slippa se en massa nya bussar som kanske inte ens fanns när man tog körkort.

Railmaster


roggek

Jag tycker vi skall låta det vara som det är, man blir nästan häpen över att t ex Scania CR112 numera anses som antik.

Var går gränsen mellan en "gammal" och en "modern" buss f ö?

Bara för att en buss byggd 1990 numera faller inom  "bussar äldre än 30 år", tyder ju mest på att det är vi forumiter som blivit "gamla med åren" och inte ser så subjektivt på bussar som yngre kanske gör...

Bussen i t ex. den här tråden:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76035.0
ser inte särskilt "gammal" ut i "våra" ögon, men den är det...

Allt gammalt är inte bara Leyland, Büssing och Scania CF!

pegee

Lugn i stormen! Bussens årsmodell får inte vara styrande. Jag kör buss på dagarna,
är allmänt intresserad av bussar och busstrafik, men min "nördnivå" är låg. Jag
har dåliga kunskaper om vilken årsmodell eller variant en viss buss har. Det får
inte vara så att en bild eller ett inlägg diskvalificeras för att bussens årsmodell
saknas eller är felaktig.
Nej, fotodatum borde vara bestämmande för hur ålder skall räknas. En bild tagen
för tjugo år sedan lär inte visa en tio år gammal buss!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Railmaster

En bild tagen idag kan visa en Scania C50 från 1953.

Ersa

Kategorierna kom till först med samma rullande 30-årsgräns som Transportstyrelsen har för att klassificera vad som idag är ett skattebefriat veteranfordon. Därefter lades 15-30-årsdelen dit efter önskemål, som en plats för bl.a de inte fullt lika gamla fordon, som oftast inte längre rullar i reguljär trafik, men som samtidigt inte blivt veteranfordon officiellt.
Samtidigt gäller bägge dessa forumdelar även för nytagna bilder på bevarade äldre fordon.

Att vi idag anser att en tjugo år gammal buss inte upplevs så gammal, är ju inget nytt, utan det var väl likadant förr. Att åren går, men att man själv inte hinner med.

zjbus

Önskvärt att äldre än 30 år höjs, ett fordon från omkring 1990 ger inget veteranintryck, för att göra det så får man nog gå ner till sent 60-tal/tidigt 70-tal.
Krom och plåt inte ömtålig plast med ett överflöd av elektronik är ett bra riktmärke.

Nico

Vad man uppfattar som gammalt osv. är ganska subjektivt. Generellt gäller ju 30-årsgräns vad gäller lättnader för besiktning, skatt osv. så det är en ganska behändig avgränsning. Sedan kan man som sagt tycka att det som fanns när man var yngre känns mera ålderdomligt just i takt med att var och en själv blir äldre. Att använda sig själv som måttstock är dock inte alltid det bästa.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

marciza

Jag tycker att det är bra som det är i nuläget. Behåll nuvarande indelning.
30 år innebär veteranfordon.
Däremot styr inte på tillverkningsår, vissa har koll på tillverkningsår, jag har det inte och jag tror en hel del andra inte heller har detta.

Sundås

För mig som är lite yngre (född 1989) så tycker jag nuvarande indelning är bra. För mig, rent subjektivt, upplever jag en 20 år gammal buss som gammal - och de som är äldre än 30-40 år är snarast antikviteter :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Det finns även geografiska skillnader. I mer lantliga län är bussarna nyare än i t.ex Stockholms län, och där kan 10-12 år gamla bussar ses som något rätt exotiskt, på gränsen till museimässiga, och 20 år bli mera antikt som man har svaga minnen av från barndomen.
Därför passar det nog rätt bra med nuvarande indelning.

Bussmicke

Varför inte införa en ny kategori som heter bilder från 60 -, 70- och 80-talen?
Eller ännu bättre bilder före 1990.
Det skulle lösa en del för de äldre som gillar de äldre bussarna. Det anser jag vara en bra kompromiss.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Railmaster

Vad blir konsekvenserna på längre sikt om den rullande 30-årsgränsen behålls? Jo att om 30 år så ska alla bussar från bullerbussen 1899 till de som levereras idag samsas i samma forumdel, det blir ett spann på över 150 år!