SL H66 7752

Startat av Gunnar D, 02 december 2021, 15:13:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Så länge AGA fungerade som eget garage var detta utgångsplatsen för alla som körde därute och flera hade även spårvagnsutbildning.
Det fanns säkerligen ett"inlåningssystem"som hanterade "SL-förare" från de andra garagen som körde på ön.
(Jämför t ex MOAB på Mälaröarna)/Ulf

roggek

De flesta hade väl lokförarutbildning, eftesom Lidingöbanan klassades som "järnväg" på den tiden???
Och vad jag minns så var det inte många som körde både buss kontra tåg...
Undrar egentligen om det ö h t förekom?


Bältes-Assar

Motorvagnsförare hette de som körde spårvagnarna. Men de som körde godståget kallades nog för lokförare.

Ulf Berlin

Det förekom definitivt ;)
Det var inte allt för länge som 1(Käppalaboende)av dessa gick hem.../Ulf

Lars-Håkan_E

I första hand fram till 1993 (då Swebus tog över bussarna) fanns det ett antal anställda med dubbel/trippel behörighet (Buss/Spårvagn-förare/Spårvagn-Konduktör) som också använde detta.

Railmaster

Lokförare och motorvagnsförare var olika lönegrader förr i tiden och det hade i grunden inte så mycket att göra med vad för fordon vederbörande framförde. Lokförare som körde motorvagnar var ändå lokförare.

Sedan spårar diskussionerna alltid ur när frågorna formuleras med en salig blandning och felanvändning av orden tåg, spårväg, spårvagn och järnväg.

För övrigt kröns tråden av en toppenbild! Blir ånyo sugen att måla en Tekno Scania CR 76 i den målningen!

S Svensson

Ursprungligen fanns det rälsbussförare som körde B rälsbuss (=träbyggd i Umeå i regel). Dessa tillhörde trafikavdelningen. Sedan kom det motorvagnsförare som ursprungligen kan ha hetat en del annat. Men de framförde de nya YCo6 och motsvarande. Lokförare hos SJ hade en högre löän. Sedan blev det en utjämning. Befordringsgången blev lokbiträde/eldare>motorvagnsförare> lokförare. På 80 talet blev det så att det blev utjämning så att lokförarare även kunde köra motorvagn.Olika arbetsuppgifter, ja de kan variera. Lokförare i Bohuslän kunde ha biljettjänst också och då körde man i en ljus kavaj med ett vingehjul påsydd.  Sedan är gången den att de som var anställda som bussförare oftast hade två lönegrader lägre än lokförare.
Vi är då inne i en tid med löneförhandlingar och upphandling. När Swebus tog över från SJ 1 nov 1990 (avtalstid) förändrades lönesättningen. Vi skall komma ihåg att på SJ tiden var det så att bussföraren körde buss. Men alla som körde buss behövde inte vara bussförarare.  En förste reparatör som körde buss hade kvar sin gamla lön. En lokförare som körde buss hade också kvar sin lön. Sedan uppstod det också individuella löner så alla behövde inte alltid ha samma löner. Jag vet inte hur det är i dag.Jag hör olika saker om löner men trots allt är det nog välbetalt. Jag vet inte om 27000 kr per månad är högt eller lågt. Utbildningsmässigt har de flesta personer gått gymnasium och ganska många har läst på högskola. Det är inte ovanligt med öarare som gått högskola. Jag tror inte detta innebär automatisk högre lön. Vad säger läsarna om detta ? Skall man ha kvartstid eller fulltid vid arbetsuppehåll ?.