Volvo B58 och THD-motorer?

Startat av Anders C, 26 oktober 2021, 15:40:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders C



Vad betyder bokstaven T efter chassibeteckningen? T.ex. Volvo B58-60T.

THD-motorn finns av varianterna THD100 till THD104 med prefixbokstäver, och några HD-varianter (utan turbo). Följande lista hittade jag hos en reservdelsleverantör. Vad kan man utläsa av beteckningarna och när tillverkades de olika motorerna. Finns fler varianter?

HD100A, HD100D,
THD100A, THD100D, THD100DA, THD100DB, THD100DC, THD100DD,THD100EA, THD100EB, THD100EC, THD100ED, THD100EE, THD100EK,
THD101GB, THD101GC, THD101GD, THD101GK, THD101KA, THD101KB, THD101KC, THD101KD, THD101KE, THD101KF,
THD102KA, THD102KB, THD102KD, THD102KF,
THD103KB, THD103KD, THD103KF,
THD104KB, THD104KF

Lars-Håkan_E

T:et på slutet betyder "Turbo" användes inte konsekvent på B58.

I princip bara 100A som fanns i B58, övriga i B10

Kjell Niklasson

Angående motorerna, fritt ur minnet (dvs hyfsat säker!):

I exemplet THD102KB: T=turbo, H=horisontell (liggande motor), D=diesel, 10=volym i liter, och resten tror jag är olika varianter/generationer.

Lars-Håkan_E

THD100 D t.om GD är B10 fram till ca 1986, sedan kommer 101 serien

101KC är första motorn med Intercooler, 310 hk
KB är en miljöoptimerad motor med runt 285 hk
KD är en effektoptimerad motor med 340-355-360 hk beroende på generation

Detta gäller mittmontage, motorerna avsedda för B10R/B10B har oftast beteckningen KF