SL buss 178 och 541 åter via Veddesta centrum - när?

Startat av Jimmy, 26 oktober 2021, 15:01:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Veddestavägen stängdes av 2020-12-14 i höjd med Veddesta centrum pga gatuarbete.
Det påverkade linje 178 och 541 som fick köra en annan tillfällig väg via Äggelundavägen.

Idag såg jag att linjerna åter kör via Veddestavägen och inte Äggelundavägen.

Vilket datum öppnades Veddestavägen igen på sträckan via Veddesta centrum (vilkens hpl fortfarande verkar avstängd)?

Jimmy


igel


Maven

Jag instämmer. 10:e oktober var den i alla fall omlagd, och 12:e oktober var Veddestavägen öppnad.
Att hållplatsen är indragen är helt korrekt. Hela centrumhuset är ju jämnat med marken, och ska bli bostäder och modernare kontor. Det ser inte så troligt ut att hållplatsen kommer att återuppstå på nyårsdagen år 2022, som trafikstörningen på sl.se anger. I så fall kunde det vara läge att se över vilka hållplatser 178 stannar på i Veddesta.
Hållplats Nettovägen har fått en ny bättre hållplats, närmare HC-huset och de stora affärerna. Den kunde därför ersätta Kontovägen, som inte längre är någon knutpunkt i Veddesta sedan linje 551 och 552 lades ner. Samtidigt kan Veddesta gård ersätta Veddesta centrum, så att industriområdet runt Veddestavallen får behålla något stopp tills Veddesta centrum återkommer.

Jimmy

Stort tack till er bägge!
Då kan jag uppdatera min linjehistorik för 178an.

Jimmy