Någon som kan vidarebefordra till berörd Trafikledning?

Startat av Trucken, 24 augusti 2021, 17:15:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trucken

Idag vid ca 16:45 passerade en blå ledvagn Kville godsbangård. Bussen har ett inventarienummer som är något i stil med 7146. Linjen var 18 eller 16. Tror destination var Backa.

Bussen har troligen en trasig bromsklocka i bakändan.

Försökte diskutera med Västtrafik men fick bara dösvar.

Erling.L

Föraren verkar ha märkt det o rapporterat det så den e inbytt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Trucken

Tack. Kan få trafiksäkerhetsmässiga konsekvenser om den går i trafik. Inte alltid man hör från förarplats.

Ulf Berlin


toddetoddelito

Har samma fråga som Ulf, och undrar också hur du kunde höra att den var trasig. Kan kanske vara nyttig kunskap att ha med sig även som lekman :)

roggek


Bältes-Assar

Bromsklockor är helt enkelt vad man brukar kalla bromscylindrarna för på tunga fordon. Vet inte varför du drar in dörrbromsen i sammanhanget, den verkar ju vanligtvis via samma cylindrar som fotbromsen.

zjbus

Ingenting som den stora allmänheten ute i trafiken varken är insatt i eller ska engagera sig i, ansvaret ligger helt hos föraren och fordonsägaren. Skulle trafikanter försöka få en förare av ett tungt fordons uppmärksamhet så fort något kring fordonet låter/verkar fel för en okunnig så skulle det kunna ställa till med både incidenter och olyckor, en annan sak förstås om det är något helt uppenbart som t.ex. en fordonsbrand.

buskörare

Jag tycker tvärtom att det är bra när folk engagerar sig. Alla som kört buss ett tag, vet att man som förare inte hör eller ser allt.

zjbus

Men folks engagemang i trafiken bör koncentreras på sitt egna fordon och trafiken i dess omgivning sen har de allra flesta i trafiken varken kört buss eller några kunskaper om tunga fordon.

jocke

Fast nu försökte ju inte TS stoppa fordonet, utan bad någon vidarebefodra till berörd trafikavdelning / kontakta västtrafik.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nico

Instämmer här med busförare och jocke. Även hur mitt perspektiv tycker jag att Trucken agerade helt korrekt. Det är sedan märkligt att Västtrafik (då jag uppfattade det som att han försökte få deras kundtjänst att vidareförmedla info till berörd trafikentreprenör) inte hanterade det bättre.

Nu har det varit en del år sedan jag var trafikledare, men det var inte helt ovanligt att det kom info från allmänheten via kundtjänst i det område jag arbetade i. Det kunde då vara så att någon sett en buss som gjorde si eller så. Typ, rykte, läckte, hade punktering, gick konstigt, var på fel plats osv. Ofta är den typen av info guld värd då det inte är alltid som en förare [direkt] uppfattar allt och all info som kommer in kan innebära att man kan lyckas avstyra en händelse från att utvecklas till något värre.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Vi får nog enas om att vara oense. De flesta som har nån form av fordonsintresse, kan avgöra om nått är fel. Och är det nått som inte räknas som fel, så kan förare eller trafikledare avgöra det efter att ha fått informationen. Jag förstår inte hur man kan se sån information som trafikfarlig? Det är ju snarare tvärtom. Som ovan skriver, det handlar ju inte om att stoppa nån på ett olämpligt sätt.