SJ:s nya snabbtåg

Startat av AO, 11 februari 2010, 00:24:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

I senaste numret av Kupé finns lite intressant läsning om de nya tågen SJ beställt. De ser riktigt snygga ut.

Bläddra till sidan 86-87.
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default_s.aspx?gKey=3rxgkd43&gInitPage=1

Ulf Rådeström

Läste lite om vad som ingår i multimediasystemen man planerar.
Info om tågresan, reklam och e-handel (troligen sponsrad av SJ) är det primära.
Dock ingår inget som helst i din biljett jämförbart med flyget (som man till stor del konkurrerar med) där man kan se ett antal filmer etc ingående i priset - utan här är man noga med att säga att man direkt får betala om man skall kunna se en film.

Bra eller dåligt? Inget framtidstänk precis....

Även om flygets multimediasystem bara finns på längre flygningar, så är et nog ändå en framtid som vi kommer att se på fler och kortare resformer.

Nico


Visst kanske det ser snyggt ut, men jag blir ändå lite frågande. Visst kan det vara intressant med olika sätt att fördriva tiden eller arbeta på, men fortfarande handlar det om restid. Verkar inte stå något alls i artikeln om att det i många fall går bra mycket fortare att flyga till många destinationer i Sydeuropa än vad det tar att bara ta tågen till Sundsvall. Ska tåget bli ett konkurrenskraftigt alternativ till regionalflyget så måste man nog slipa en hel del på restider och komfort för att möta detta...

Men det kräver nog i så fall nysatsningar av en helt annan dimension än vad som görs i Sverige och man måste nog i så fall tänka mera i stil med utvecklade TGV och ICE än i moderniserade varianter av gamla X2000. Visst kan säkert X2 gå betydligt fortare, men inte på dagens banunderbyggnad i många fall. Att sitta kanske en timme eller två i onödan är svårt att bräcka även om man har aldrig så många multimediasystem att erbjuda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 11 februari 2010, 16:05:05 PM
Visst kanske det ser snyggt ut, men jag blir ändå lite frågande. Visst kan det vara intressant med olika sätt att fördriva tiden eller arbeta på, men fortfarande handlar det om restid. Verkar inte stå något alls i artikeln om att det i många fall går bra mycket fortare att flyga till många destinationer i Sydeuropa än vad det tar att bara ta tågen till Sundsvall. Ska tåget bli ett konkurrenskraftigt alternativ till regionalflyget så måste man nog slipa en hel del på restider och komfort för att möta detta...

Men det kräver nog i så fall nysatsningar av en helt annan dimension än vad som görs i Sverige och man måste nog i så fall tänka mera i stil med utvecklade TGV och ICE än i moderniserade varianter av gamla X2000. Visst kan säkert X2 gå betydligt fortare, men inte på dagens banunderbyggnad i många fall. Att sitta kanske en timme eller två i onödan är svårt att bräcka även om man har aldrig så många multimediasystem att erbjuda.


Höghastighetsbanor har utretts och föreslagits men det är inte klubbat i riksdagen än. Frågan är väl om de överhuvudtaget kommer att bli det.
Fram till dess de blir klara om tidigast 15 år lär man få nöja sig med att köra i 200 km/tim (vilket kan komma att höjas till 250 km/tim) och under den tiden måste man naturligtvis satsa på nya moderna fordon som kan utnyttjas på det bannät som finns i dag.
I varje fall till destinationer som Sundsvall och söder därom är tåget från centrum till centrum redan nu konkurrenskraftigt gentemot flyget tidsmässigt.
Restid är bortkastad tid när det gäller flyget med dess uppsplittring på marktransporter, väntetider vid incheckning och säkerhetskntroller samt själva flygresan. På tåg (och buss) kan restiden användas till något meningsfullt.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2010, 16:26:20 PM
Höghastighetsbanor har utretts och föreslagits men det är inte klubbat i riksdagen än. Frågan är väl om de överhuvudtaget kommer att bli det.
I varje fall till destinationer som Sundsvall och söder därom är tåget från centrum till centrum redan nu konkurrenskraftigt gentemot flyget tidsmässigt.

Restid är bortkastad tid när det gäller flyget med dess uppsplittring på marktransporter, väntetider vid incheckning och säkerhetskntroller samt själva flygresan. På tåg (och buss) kan restiden användas till något meningsfullt.

Nej, troligen kommer man att komma fram till att höghastighetsbanor i Sverige kostar mer än det smakar. Sedan misstänker jag nog ändå att break-even för tåg ligger runt 2½ timme för sedan börjar man förlora i effektiv [arbets]tid. Alltså ligger Sundsvall med sina nästan 3½ timme inte så bra till, i synnerhet inte som dessa distanser ofta är dyrare än flyget. Incheckning, säkerhetskontroller mm. går även de att snabba upp och det kommer säkert även att göras.

Redan idag är det faktiskt relativt enkelt att checka in sig elektroniskt och har man bara handbagage är det än enklare. Sen är det även lite beroende på var man bor, men i t.ex. Stockholm är det för många (åtminstone för de som bor på norra, västra och i vissa fall även sydvästra sidan) nästan lika tidsödande eller mer att ta sig in till City för att åka tåg eller buss som att ta sig till Arlanda eller Bromma. Får man dessutom som tänkt upp Pendeln till Arlanda så blir det ännu smidigare.

Fjärrtågets stora dilemma är, som jag ser det, dess relativa inflexibilitet. Visserligen tar även flyget tid ibland, men fastnar man med tåget så sitter man oftast där. Allt är självklart inte bra hos flyget, men det finns ändå en helt annan serviceanda där än vad som finns på tågsidan. Sen tror jag nog att restiden används ungefär lika meningsfullt i de flesta fall... då det ändå bara handlar om att på minimala utrymmen försöka få plats med benen och en laptop på samma gång.  ;)








»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman