Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 10
31
Bussnack / SV: SL 639 till Öregrund
« Senaste inlägg av buskörare skrivet 01 juli 2022, 09:01:02 AM »
Det lär väl gå blå ledvagnar på 677? För dubbeldäckarna lär inte räcka till 3 linjer. 130 MAN led är ju inköpta och jag vet inte om det är tänkt att alla ska gå i norrort.
32
Bussnack / SV: SL 639 till Öregrund
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 01 juli 2022, 06:23:38 AM »
Lokala resor inom Uppsala län med denna förlängda 639 är mig veterligen fortfarande inte tillåtet, så därför är antalet resenärer alltid rätt lågt på sträckan. Det är ju inte någon mening att norr om länsgränsen gå ut och vänta på en buss man ändå inte får stiga ombord på.
Jag förstår inte varför man envisas med att ha kvar denna blindtarm som knappt gör någon nytta, men antagligen är detta sista sommaren, då Transdev Norrtälje och Keolis Uppsala förhoppningsvis kan införa en betydligt bättre fördelning med utökad gul trafik på UL 857 istället, kommande tio somrar.

Ledbussarnas tid i Norrtälje trafikområde sägs också ta slut söndagen den 21 augusti, då Transdev inte ska köra några ledvagnar i området. Om detta visar sig stämma blir det ingen utspridning av resenärer på 18 meter, utan man får nöja sig med 12-15.

Det stämmer alldeles riktigt att ingen röd SL-buss haft UL-maskiner sedan augusti 2008. De nuvarande blå B9S:erna på 677 hade de gamla röda Almex-kortläsarna några få år in på nuvarande avtal, men de togs bort då UL fick sitt nuvarande biljettsystem BIMS. Därefter finns bara SL-läsarna, och ingen passagerarräkning kan därför ske i Uppsala län, vare sig på 677 eller sommar-639:an.

För femtielfte gången(?) så finns det ingenting som heter "Hallstaviksbaserad vagn" eller liknande. Alla envåningsbussar i Norrtälje trafikområde skiftas runt hela tiden, och ingen buss tillhör någon depå. De tillhör trafikområdet. Rent teoretiskt tillhör vissa bussar en viss ytterdepå, men det har absolut ingenting med den dagliga verksamheten att göra. En buss som idag är "tillhör Älmsta" kan lika gärna stå på Blidö eller i Hallstavik i flera månader.
De enda röda bussar som varit fast stationerade på en specifik plats, var bussarna i Rimbo som Fridstöms körde sommaren 2011 till februari 2017.
33
Bussnack / SV: 67 förregistrerade 7900EA från SBH?
« Senaste inlägg av Samuel K skrivet 01 juli 2022, 02:07:44 AM »
Västerås ska ha ett gäng 7900EA med 2 + 2 + 2 + 2. Fast det var väl runt ett dussin bara.

Exakt! Totalt är det är 10st 7900EA som ska sättas in i höst men sen finns också option på ytterligare 7st och dom sätts i trafik i början av nästa år.
34
Bussnack / SV: 67 förregistrerade 7900EA från SBH?
« Senaste inlägg av Samuel K skrivet 01 juli 2022, 02:01:05 AM »
DÖRRARRANGEMANG 2+2+2+2

Har Nobina handlat Volvo el-ledbussar tidigare förutom till Malmö? brukar dom inte köpa BYD?



Hittills köpte bara Nobina el-bussar från Volvo till Malmö och Göteborg men förut köpte Nobina också hybridbussar från Volvo till två städer i Västernorrland som då är Sundsvall(31st kortbussar och 11st ledbussar) och Örnsköldsvik(5st kortbussar) så totalt är det 47st både kort och ledbussar som levererats 2014.
35
Vägfordonsmodeller / SV: Brekina Büssing uppmärkt för Stockholms spårvägar
« Senaste inlägg av Nico skrivet 30 juni 2022, 22:38:06 PM »
Fick en snabb och rak respons på mailet jag skickade tidigare till Brekina. Får säga att de blivit trevligare med åren... länge vägrade de t.o.m. att använda email utan hänvisade allt till snigelposten. Svaret i sig är däremot tyvärr inte så upplyftande... klipper in det mesta av det nedan.

Many thanks for your very detailed and informative advice to our recently announced model of Büssing Senator of Stockholm. The models are already completed in production and are on the way to Germany and are expect for delivery to retailers in August.

We know that this particular version is a compromise (as many German versions are too). Büssing city buses were built in a wide range of versions with plenty of specific differences such as doors, wheel base, destination boards and so on. Of course we know that original Stockholm bus was a right hand drive and therefore has got the entry doors on the other side than our model. We also noted that the Stockholm bus had a number board on front only and not a long board with wording.

But in view of the costs is impossible to create a entirely new body (with adjusted glass and seats and chassis) for just a singular city. So we basically followed the colors and decor of Stockholm without changing anything on the shape of body.

Unfortunalty we did not have pictures of Büssing „Stockholm“ bus with the doors on the right side (and with the silver roof). We only had two Büssing photos of the older version with the red roof and the old logo (this means like your first photo below) and we were not aware of the later version.

We hope that many Swedisch collectors will like the model anyway.



Läser man lite mellan raderna så verkar de initialt ha fått sig bilder tillsända från någon i Sverige och sedan inte brytt sig om att luska vidare trots att de verkar ha varit medvetna om att det var fel. Lite trist kan man tycka och vi får väl se hur många som kommer att vilja ha ett exemplar av något som så uppenbart är fel.

Själv kommer jag fundera på om det är värt 35 € för något som bara blir en ploj. Hade då hellre sett Senatorn fuskmålad som en H32, men man får väl se...  :-\
36
Bussnack / SV: 67 förregistrerade 7900EA från SBH?
« Senaste inlägg av Gano skrivet 30 juni 2022, 22:33:03 PM »
Västerås ska ha ett gäng 7900EA med 2 + 2 + 2 + 2. Fast det var väl runt ett dussin bara.
37
Bussnack / SV: 67 förregistrerade 7900EA från SBH?
« Senaste inlägg av homer skrivet 30 juni 2022, 22:07:12 PM »
DÖRRARRANGEMANG 2+2+2+2

Har Nobina handlat Volvo el-ledbussar tidigare förutom till Malmö? brukar dom inte köpa BYD?

38
Bussnack / SV: SL 639 till Öregrund
« Senaste inlägg av Carl skrivet 30 juni 2022, 20:50:55 PM »
Bussarna i Hallstavik har inte haft UL-maskiner sedan augusti 2008, då 639 kortades av till Stockholm-Hallstavik och ULs bussar tog över alla avgångar på 805 och 857.

Sommartidtabellernas enstaka turer med 639 till Öregrund har tidigare haft olika speciallösningar med SL-biljetter för hela resan, och tidvis har lokala resor inom Uppsala län inte varit tillåtet på 639. Vad som gäller den här sommaren vet jag inte. Jag hittar inget om biljettregler för länsöverskridande resor på 639 på sl.se (däremot vad som gäller på 677).
39
Bussnack / SV: SL 639 till Öregrund
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 30 juni 2022, 20:24:46 PM »
Linje 639s sommartidtabell:
https://mitt.sl.se/ficktid/sommar/S639.pdf
Detta är väl en Hallstaviksbaserad vagn och där har väl alla UL maskiner?
I sviterna av corona handlar det knappast om antalet sittplatser som bussarna tar,utan att ge resenärerna utrymme.../Ulf
40
Bussnack / SV: SL 639 till Öregrund
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 30 juni 2022, 20:17:45 PM »
43 sittplatser mot boggivagnarnas 44-51, och ledvagnarnas 53, så det beror väl på hur många resenärer det var. Norr om Hallstavik är det ju knappast någon belastning, så där lär tvåaxling duga alldeles utmärkt.
Däremot sägs det vara huvudmannakrav på tre axlar på linjen, men alternativet att låta bli att sätta ut 6039 här hade gissningsvis varit att ställa in avgången inklusive returen helt.
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 10