Hägglund til Norge i 1949

Startat av Thor Bjerke, 19 januari 2020, 20:30:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thor Bjerke

Denne bussen ble i 1949 solgt fra Sverige til Laurits Eriksen på Hov i Land i Norge. Den kom senere inn i Vestre Toten og Land Bilruter. Det er en Scania-Vabis, antakelig med Hägglund-karosseri. Dessverre er ikke rammenummer kjent. Det var ikke å finne ved registreringen. Bussen kom som ganske ny fra Sverige.

Jeg har to spørsmål:

Hva Hägglund være karosseribyggeren?

Hvilket selskap hadde bussen først? Logoen kan så vidt skimtes på bildet vi har.




Harald Nordius

Det ser inte ut som en Hägglundskaross, snarare en SKV- eller Thorkaross.

S Svensson

Trots allt har jag ju sett en del bussar. Även då jag var ganska ung. Den bussen som finns på bild påminner om en busstyp som jag åkte i till Liseberg 1965. Denna jag åkte med var tillverkad 1951. Alltså en buss som var tillverkad i Katrineholm.
När det gäller Thor har jag försökt sätta mig in i hur dessa byggdes. Under en del år så stod det Thorkarosser avställda ganska nära Sävenäs hållplats. Andra sidan vägen vid bensinstationen. Jag har sett ett antal möbelbussar (dvs godsbussar) med liknande front. Men jag ifrågasätter om Thor karosser byggdes så tidigt som 1949. Sedan skall påpekas att SKV byggde flera typer av karosser.
Däremot har jag inget minne av olika karosser från Örnsköldsvik. 1949-års kaross hade vi två st likadana. När det sedan 1954 kom nytillverkade H&S bussar så liknade de i fronten varandra. Först i slutet av 50 talet kunde det hända att H&S under samma period kunde ha olika typ av kaross.
SJ fick från cirka 1935 en karosstyp som in på mitten av 50 talet tillverkades av olika karossföretag. Jag tror inte det var någon av dessa.
Nu Thor B vet jag inte vart orten ligger som bussen på bild hamnade i. Jag bedömer dock att det fanns försäljning av äldre fordon (alltså begagnade fordon) över gränserna om orterna låg nära varandra. Rent juridiskt så måste dock ett fordon vara betald för att säljas vidare. Kan det röra sig om ett rikt bussföretag  i Värmland eller Dalsland som har överlåtit sin buss ?

Harald Nordius

SJ standardkaross var väl denna: https://digitaltmuseum.se/021018171609/statens-jarnvagar-sj-buss-med-passagerarslap-vid-busstationen-i-visby
Så hittade jag faktiskt en buss som är mycket lik den norska och uppges vara en Hägglundare: https://digitaltmuseum.se/021018171017/statens-jarnvagar-sj-buss-2063-scania-vabis-b63-kaross-hagglund-soner-ornskoldsvi
Fast jag undrar ändå. Man kan inte alltid lita på faktauppgifterna i Järnvägsmuseets bildsamling. Hägglundskarosserna vid den tiden brukade se ut så här: https://digitaltmuseum.se/021018170985/statens-jarnvagar-sj-buss-1930-volvo-kaross-hagglund-och-soner

Tillägg: Det var väl det jag trodde. Här finns en bild på en SJ-buss i samma serie som den påstådda Hägglundaren och den sägs vara en SKV Boxer, vilket är mera trovärdigt: https://digitaltmuseum.se/021018171019/statens-jarnvagar-sj-buss-2067-krockskadad-buss-scania-vabis-b63s-kaross

Thor Bjerke

Mange takk for interessant svar! Det som jeg spesielt så var et bilde i Alla våra bussar, boken fra 1978. Jeg tillater meg å gjengi bildet:


Det var stor mangel på busser i Norge etter 1945 og lang ventetid på karosseribygging. Likevel er det vanskelig å forstå hvorfor et svensk selskap kunne selge en så ny buss til Norge.


Fredrik H

Hej!
Jag vill påstå att karossbyggaren heter Skenningeverken.

Med vänlig hälsning
/Fredrik

S Svensson

#6
Har sett på bilden igen och nog får jag det till en SKV Boxer. Sedan så till om tillverkaren är Skenninge. Är inte helt bekant med karosseritillverkningen. Skenninge skapades av tidigare anställda vid ASJ i Linköping. När SKV och ASJ busstillverkning blev lite mera samordnad vet jag inte.
Vad gäller bussen från Wasatrafik så syns det på denna att den har det speciella H&S emblem och något som liknar en vinge.
Det saknas emblem på den norska bussen.
Sedan kanske det är en gåta i och för sig varför ett svenska företag säljer bussar till Norge. Men motiven är väl att de betalade bra och att bussen var beställd av någon som kunde göra sig av med den. Värmland låg ju nära till hands med det fanns ju ägare till busslinjeföretag som också var bilhandlare. T ex Andersson. Han var verksam huvudsakligen i Skaraborgs län.

Men Thor Bjerke vad finns det för underlag i form av bilregisterkort ?
Skenninge är ju en tillverkare med dålig lönsamhet som fick lägga ned sin tillverkning. Det finns en museivagn som jag tror finns i Inseros eller i Göteborg.En ägare var Alfred W Alfredsson boende i Borås. Men bussen lär tidigare tillhört Kålleredsbussarna och möjligen Valfrid Olsson.
Bengt H kanske har en bild ?
Jag har svårt se loggan!          H Gustafsson/Haraldsson finns troligen med i boken Du refererar till. De hade en SKV Boxer. Är bussen på bild avsedd för vänstertrafik fastän dörren är ombyggd eller är den byggd för högertrafik.

http://k-arv.se/pages/406

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 20 januari 2020, 23:05:38 PM
Har sett på bilden igen och nog får jag det till en SKV Boxer. Sedan så till om tillverkaren är Skenninge. Är inte helt bekant med karosseritillverkningen. Skenninge skapades av tidigare anställda vid ASJ i Linköping. När SKV och ASJ busstillverkning blev lite mera samordnad vet jag inte.

En bra historik för Skeningeverken (obs! stavningen) finns här.

http://turistbussn200.se/historik/sk%C3%A4nningeverken/index.html
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Thor Bjerke

Takk for interessante svar! En venn av meg så på kartotekkortet på Gjøvik trafikkstasjon for noen år siden. Det var notert chassinr. Vdn-142, men visstnok var dette et nummer som var gitt i Norge ved registreringen fordi Scanias nummer ikke var å finne.

Greger Larsson

Emblemen på bussen tillhör Albinssons Omnibus i Trollhättan.

Thor Bjerke

Det var fint å få vite, takk!

Mats Karlsson

Bussen byggdes 1931 på ett Nohab-chassi med chassinr 5003 och med kaross från Svenska Maskinverken i Södertälje. Den levererades som ny till Göteborgs Spårvägar. Där fick den reg.nr O5831 och inv.nr 29. Redan 1934 byggdes den om med Scania-Vabis drivlina och namn. 1946 såldes den till Albinssons Omnibus AB i Trollhättan där den fick reg.nr P273. 1948 erhöll den ny kaross, byggd av Skeningeverken i Skänninge. 1949 såldes den till Norge. Alltså en mycket märklig buss.

Thor Bjerke

Det var litt av en historie. I Norge fortsatte historien slik:

Den ble 24. sept. 1949 registrert som E-15548 tilhørende Lauritz Eriksen, Hov i Land. Ved sammenslutning av mange små selskap kom den 1. febr. 1951 til A/L Vestre Toten og Land Bilruter, Reinsvoll. I febr. 1955 fikk den ny Volvo-dieselmotor. I juni 1957 ble skiltene skrudd av bussen, men den ble solgt til en privatperson i 1959. Antakelig ble den ikke registrert på nytt.

Mange takk for all hjelp!

Mats Karlsson

Med tanke på att chassit härstammade från 1931 så blev det en långlivad buss!