Vid Barkarby handelsplats - 5 januari 2017 (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 05 januari 2017, 17:20:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer två bilder på några linjenyheter i Järfälla sedan december 2016. Linje 567 trafikerar inte längre Barkarby stn och vissa turer från Jakobsbergs stn vänder vid Akalla.



Nya linje 550 trafikerar sträckan Barkarbystaden-Barkarby stn, en sträcka som enligt tidtabellen tar tio minuter att köra.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmax

Fina bilder som vanligt. Det är verkligen något speciellt med vinterbilder. // Max

Nico

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 januari 2017, 17:20:26 PMNya linje 550 trafikerar sträckan Barkarbystaden-Barkarby stn, en sträcka som enligt tidtabellen tar tio minuter att köra.

Undrar om denna nya inkarnation av linje 550 inte även är en av de SL-linjer som nu har färst antal hållplatser?

------------------------
Barkarby station (J)
Stora torget
Herrestavägen
Barkarby handelsplats
------------------------


Rent personligen tycker jag dock (även om det inte är lika mycket tryck här som på södra IKEA) ändå att det är lite konstigt att nya 550 inte täcker västra delen av området, dvs.bortåt IKEA, Elgiganten och Bauhaus.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 05 januari 2017, 20:29:41 PM
Undrar om denna nya inkarnation av linje 550 inte även är en av de SL-linjer som nu har färst antal hållplatser?

------------------------
Barkarby station (J)
Stora torget
Herrestavägen
Barkarby handelsplats
------------------------


Rent personligen tycker jag dock (även om det inte är lika mycket tryck här som på södra IKEA) ändå att det är lite konstigt att nya 550 inte täcker västra delen av området, dvs.bortåt IKEA, Elgiganten och Bauhaus.

Tanken var väl att den skulle gå till IKEA. Bauhaus är det ganska försumbart med resande från och från Elgiganten är det inte mycket längre att gå till Barkarby Handelsplats. Till IKEA:s ingång är det närmare (eller lika nära) från hållplatsen vid Handelsplatsen. Däremot är det förstås närmare från utgången till Ikea-hållplatsen.

Tanken var väl förvisso också från början att gå till IKEA, men problemet är att cirkulationsplatsen där är lite för trång för boggivagnar (någon som är förvånad?), så i sådana fall skulle man få köra bort och vända vid Aspnässkolan (vad nu den cirkulationsplatsen kallas), och då skulle det nog bli dimensionerande för antal fordon.

Nu passar ju också 567 med pendeltåget vid Jakobsberg och eftersom det tar så lång tid att passera Barkarbybron, så är det väl så att restidsmässigt går det på ett ut från Bauhaus och Ikea att åka till Jakobsberg istället för Barkarby, även om det kan kännas lite omvänt att åka mot pendeltågets färdriktning.

Nu har man ju också bra turtäthet på båda linjerna, så det fungerar ju. En turtäthet som förvisso behövs med tanke på den extrema inflyttningshastigheten i Barkarbystaden.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mikael T Nilsson

Hej,

Ja, hög turtäthet kommer behövas eftersom inflyttning sker med hög fart till nya Barkarbystaden.

Ja , det finns nog ingen annan SL-linje med lika få eller färre hållplatser.

Tidigare stäckor med linjenummer 550 har varit:
-Spånga stn-Tensta
-Jakobsbergs stn-Viksjö-Tensta

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars_L

#5
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2017, 17:25:27 PM
Hej,

Ja, hög turtäthet kommer behövas eftersom inflyttning sker med hög fart till nya Barkarbystaden.

Ja , det finns nog ingen annan SL-linje med lika få eller färre hållplatser.


Finns några linjer till, men detta är nog den heldagslinje med minst hållplatser. Men exempelvis 443C är nog den som har minst antal hållplatser (om man räknar den som en egen linje). Men 550 borde nog garanterat vara den linje som har kortast total körsträcka sett till antal kilometer/hållplatser. Det finns dock några linjer som nog kan konkurrera om man bara ser till linjesträcka (ex.vis 159 och 651).  I många andra städer/länder är det ju inte ovanligt med linjer som bara går en kort sträcka till ett shoppingcentrum/arbetsplatsområde eller bostadsområde som ligger aningen för långt för att kunna gå dit. Arriva försökte ju med 103 till Arenastaden, men den lades ju ner ganska raskt.

Här är ju som sagt ett ganska rejält tryck på linjen redan idag - på eftermiddagarna från Barkarbystaden och handelsplatsen kan det ju lätt vara 20-30 påstigande per hållplats redan i dagsläget mot Barkarby. Får se hur många som hittar till den snabbare varianten på 567 och åker till/från Akalla istället. Går ju nästan fortare till många målpunkter, än att åka till Barkarby och ta pendeltåget. 



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Citat från: Lars_L skrivet 05 januari 2017, 21:09:05 PM
Citat från: Nico skrivet 05 januari 2017, 20:29:41 PMUndrar om denna nya inkarnation av linje 550 inte även är en av de SL-linjer som nu har färst antal hållplatser?

------------------------
Barkarby station (J)
Stora torget
Herrestavägen
Barkarby handelsplats
------------------------


Rent personligen tycker jag dock (även om det inte är lika mycket tryck här som på södra IKEA) ändå att det är lite konstigt att nya 550 inte täcker västra delen av området, dvs.bortåt IKEA, Elgiganten och Bauhaus.





Tanken var väl att den skulle gå till IKEA. Bauhaus är det ganska försumbart med resande från och från Elgiganten är det inte mycket längre att gå till Barkarby Handelsplats. Till IKEA:s ingång är det närmare (eller lika nära) från hållplatsen vid Handelsplatsen. Däremot är det förstås närmare från utgången till Ikea-hållplatsen.

Tanken var väl förvisso också från början att gå till IKEA, men problemet är att cirkulationsplatsen där är lite för trång för boggivagnar (någon som är förvånad?), så i sådana fall skulle man få köra bort och vända vid Aspnässkolan (vad nu den cirkulationsplatsen kallas), och då skulle det nog bli dimensionerande för antal fordon.

Nu passar ju också 567 med pendeltåget vid Jakobsberg och eftersom det tar så lång tid att passera Barkarbybron, så är det väl så att restidsmässigt går det på ett ut från Bauhaus och Ikea att åka till Jakobsberg istället för Barkarby, även om det kan kännas lite omvänt att åka mot pendeltågets färdriktning.

Nu har man ju också bra turtäthet på båda linjerna, så det fungerar ju. En turtäthet som förvisso behövs med tanke på den extrema inflyttningshastigheten i Barkarbystaden.


Nu är ju 550 egentligen bara en kortvariant på 567 med syfte att avlasta densamma och jag uttryckte mig även lite luddigt i övrigt. Som linjen går nu så måste t.ex. folk som kommer från Skälby/Vällingby byta buss två gånger för att komma till IKEA Barkarby. Syftade då sedan mera på hållplatserna Säby kulle (som inte har så många resenärer) och just IKEA Barkarby (som ju ligger nära både Bauhaus och Elgiganten) snarare än på de aktuella butikerna i sig. Det är även en hel del längre (samt sämre gångväg överlag) att gå från hållplatsen Barkarby handelsplats till IKEA Barkarby än vad det är från hållplatsen med samma namn på Folkungavägen. Det lilla runda som finns i gatan utanför IKEA Barkarby är sedan inte så mycket en cirkulationsplats som en hastighetsdämpande åtgärd.

Däremot hade man vid en längre linje 550 inte sedan ha behövt åka ända bort och vända vid Aspnäs skola (i cirkulationen vid Hästskovägen) utan det hade efter hållplats IKEA Barkarby räckt att svänga vänster in på Gamla Enköpingsvägen. I höjd med MAX så finns ju de gamla hållplatslägena kvar (är inte helt hundra, men vill minnas att det var den dåvarande 683 som använde dessa) och där kunde man ha gått ur trafik, vänt i cirkulationen vid Flygplatsinfarten och sedan startat returen. Har däremot inte kollat körtider så det är möjligt att även detta skulle krävt ytterligare dimensionerande fordon och då hade ju det hela fallit ändå.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 08 januari 2017, 20:10:34 PM




Nu är ju 550 egentligen bara en kortvariant på 567 med syfte att avlasta densamma och jag uttryckte mig även lite luddigt i övrigt. Som linjen går nu så måste t.ex. folk som kommer från Skälby/Vällingby byta buss två gånger för att komma till IKEA Barkarby. Syftade då sedan mera på hållplatserna Säby kulle (som inte har så många resenärer) och just IKEA Barkarby (som ju ligger nära både Bauhaus och Elgiganten) snarare än på de aktuella butikerna i sig. Det är även en hel del längre (samt sämre gångväg överlag) att gå från hållplatsen Barkarby handelsplats till IKEA Barkarby än vad det är från hållplatsen med samma namn på Folkungavägen. Det lilla runda som finns i gatan utanför IKEA Barkarby är sedan inte så mycket en cirkulationsplats som en hastighetsdämpande åtgärd.

Däremot hade man vid en längre linje 550 inte sedan ha behövt åka ända bort och vända vid Aspnäs skola (i cirkulationen vid Hästskovägen) utan det hade efter hållplats IKEA Barkarby räckt att svänga vänster in på Gamla Enköpingsvägen. I höjd med MAX så finns ju de gamla hållplatslägena kvar (är inte helt hundra, men vill minnas att det var den dåvarande 683 som använde dessa) och där kunde man ha gått ur trafik, vänt i cirkulationen vid Flygplatsinfarten och sedan startat returen. Har däremot inte kollat körtider så det är möjligt att även detta skulle krävt ytterligare dimensionerande fordon och då hade ju det hela fallit ändå.

Nja, 567 stannar inte längre vid Barkarby station - så det är ju inte en avlastningslinje. Både 550 och 567 är ju heldagslinjer (om än 567 har lite längre nattrafik). Tvärtom är det väl då en smartare lösning än den tidigare (före sparpaketet), då man körde med tidtabellslagda extraturer på 567 från/till Handelsplatsen några minuter före ordinarie avgångstid. Än så länge (om än väldigt kortsiktigt) skulle det väl dock ha räckt att förlängt turerna som vände vid Barkarby station till Akalla. Fast då har ju problemet varit att turen via Barkarbystation har tagit så mycket extratid (närmare 10-minuter p.g.a att det bara är en fil över Barkarbybron) att det nog uppfattas som ett stort lyft att slippa åka förbi Barkarby stn på 567.

Nackdelen är väl då att det nu i gengäld inte finns någon busslinje mellan Barkarby stn och Akalla utanför dagtid på vardagar. Här skulle det ju dock vara smart som även kommunen föreslår att byta ut 178:ans stopp från Veddesta centrum till stationen - eller om man vill Barkarby skola som det var från början. Veddesta centrum används ju idag nästan enbart för att byta mellan 541/552/553 och 178:an. Däremot är det ju smart om inte 178:an åker in i terminalen i Barkarby då det tar för mycket extratid. SL:s tidigare svar om att man inte skulle ha det för att man inte skulle kunna passa med pendeltågen, har ju bara visat på att man inte haft någon bra koll på hur resandet ser ut vid platsen.

Men visst skulle man kunna använda de gamla hållplatslägena, som ju var de som ursprungligen användes för 541X. Med nuvarande pendeltågstidtabell är det nog ändå klokt att vända vid Handelsplatsen. De flesta med IKEA-kassar som man ser har ju redan tidigare gått dit, trots möjligheten att gå på vid IKEA Barkarby. Och de som inte vill gå, kan ju ändå nyttja 567







Inlägget är signerat Lars Lundqvist