Äldsta bussarna i Stockholm.

Startat av Kubert, 29 april 2015, 11:18:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 juni 2015, 09:25:36 AM
Var ju samma sak med MaxCi 5158.

Kanske lättare att ha en dieselbuss än en Etalnolbuss va?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kubert

Hej!

Idag när jag var där och tittade stod 6702 inte på sin vanliga plats. Flyttad eller ute på äventyr? Däremot stod en blå insatsbuss parkerad nära stängslet med den ironiska texten "Jag är ett pendeltåg" på sidan. Man blev ju tvungen att dra lite på smilbanden.

Finns det inget annat bussgarage som har nån gammal avställd buss?

DEB

Citat från: Kubert skrivet 21 juni 2015, 11:51:42 AM
Hej!

Idag när jag var där och tittade stod 6702 inte på sin vanliga plats. Flyttad eller ute på äventyr? Däremot stod en blå insatsbuss parkerad nära stängslet med den ironiska texten "Jag är ett pendeltåg" på sidan. Man blev ju tvungen att dra lite på smilbanden.

Finns det inget annat bussgarage som har nån gammal avställd buss?

Den blev skriven på Svenska Spårvagnssällskapet i torsdags. Nobina tog över trafiken för Handen dagen därpå, därav står den inte där längre.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Kvarne

Citat från: Kubert skrivet 21 juni 2015, 11:51:42 AM
Hej!

Idag när jag var där och tittade stod 6702 inte på sin vanliga plats. Flyttad eller ute på äventyr? Däremot stod en blå insatsbuss parkerad nära stängslet med den ironiska texten "Jag är ett pendeltåg" på sidan. Man blev ju tvungen att dra lite på smilbanden.

Finns det inget annat bussgarage som har nån gammal avställd buss?


Spårvägsssälskapet har tagit över den iom att Keolis -tyvärr- förlorade Södertörn/Handen till ett annat företag...Finns i Malmköping numera.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 21 juni 2015, 13:52:23 PM
Spårvägsssälskapet har tagit över den iom att Keolis -tyvärr- förlorade Södertörn/Handen till ett annat företag...Finns i Malmköping numera.

6702 hade knappast fått fortsätta rulla i det nya avtalet även om Keolis vunnit anbudet. Samma sak gäller normalgolvarna i Nykvarn; vid nästa trafikstart är de historia - oavsett vem som vinner trafiken.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2015, 15:01:04 PM
6702 hade knappast fått fortsätta rulla i det nya avtalet även om Keolis vunnit anbudet. Samma sak gäller normalgolvarna i Nykvarn; vid nästa trafikstart är de historia - oavsett vem som vinner trafiken.

6702 har inte rullat i planerad avtalstrafik för SL på många år

Matte

Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2015, 15:01:04 PM
6702 hade knappast fått fortsätta rulla i det nya avtalet även om Keolis vunnit anbudet. Samma sak gäller normalgolvarna i Nykvarn; vid nästa trafikstart är de historia - oavsett vem som vinner trafiken.

Sedan Buss-PC vart färdig monterat i hela SL området har den inte rullat på någon linje i gamla trafikområde Södertörn. Däremot har den används som linjeutbildning, övnings körning, verkstads transport mellan garagen, avlösnings fordon, abonnering osv. Den hade nog kunna fylla en funktion om Keolis hade vart kvar men det hade nog inte vart 10år den vart kvar i drift.

Kubert

Om den plockades bort i torsdags, då har ödets ironi spelat mig ett spratt ännu en gång. Jag var nämligen där vid torsdag förmiddag och där stod hon, lika fin som alltid och jag tvekade en stund, men tog ändå lite bilder (på avstånd) innan jag vandrade vidare. Detta är nog typexemplet på att man aldrig ska ta någonting för givet i en föränderlig värld.

Hoppas 6828 finns kvar. Den är nog mitt enda hopp. Annars har vi ju rosatintande gamla bussen som står vid partybussars parkering och sen det klassiska spårvägsmuseet. Får nog ta mig en titt där nästa vecka.

Bussabstinens kallas det.  :P

Kvarne

6828 är kvar än så länge, men dagarna är räknade...!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep