Äldsta bussarna i Stockholm.

Startat av Kubert, 29 april 2015, 11:18:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kubert

Hej på er alla bussfantaster!

Som den nostalgiker jag är har jag på senare år blivit lite intresserad av de gamla bussarna jag åkte i som liten grabb. Jag har bott i Haninge i nästan hela mitt liv, så att åka bussen till och från skolan var vardagsmat, likaså att ta bussen in till stan. Därför vill jag veta om det finns några riktigt gamla bussar kvar i Stockholm och på vilka linjer man hittar dessa. Jag såg en annan tråd här för något år sedan att de riktigt gamla Maxci-bussarna skulle skrotas, men jag såg minst ett par sådanna bussar i September 2014, så de kanske finns kvar. Jag vet också att det fanns någon Volvobuss från 1995 i trafik, men jag minns inte vad de heter. Det var alltså en med högt golv och höga röda säten med blå kudde på och gråa gardiner. Ledbussar.

Jag kan verkligen inte alla dessa namnen på de olika modellerna, men jag vet att när jag var liten åkte jag i någon sån här variant:

Vissa hade inte heller stoppknapp, utan man drog i ett snöre. Tror de ordinära bussarna hade blåa och röda skinnsäten, medan "snörplingen" hade bruna tygsäten. Men jag kanske minns fel. Jag saknar dessa bussar då de var en stor del av min uppväxt. Detta var under 90-talet.

Så om ni känner till några gamla bussar och vet var man kan finna dem - Tack! Jag kommer ta bilder på dem och försöka ta mig en "sista åktur" innan de försvinner helt.

Björn Forslund

Tyvärr finns gamlingarna från 1900-talet bara kvar i form av bevarade veteranbussar på Spårvägsmuseum, hos föreningar och privat.

Mikey

I SL-trafiken är det vanligtvis en åldersgräns på 16 år, så de äldsta bussarna som finns kvar i passagerartrafik idag är från 1999. Den äldsta bussmodellen som du kan hitta i trafik idag är nog denna, och de rullar främst i Tyresö:



De sista Maxcibussarna togs ur trafik i september 2014, och de sista bussarna med högt golv försvann 2012. Dock med undantag för två moderna bussar med högt golv som fortfarande finns i Nykvarn.

Kubert

Tack för så snabba svar. Mikey, lustigt nog såg jag faktiskt en såndär för ett par dagar sedan, den var tydligen under förarintroduktion, för den hade skylten "övningskör" uppe, så det finns antagligen ett par ståendes  i Haninges bussgarage.

Jättetråkigt med Maxci bussarna dock. Synd att man aldrig hann ta några bilder. Vet ni om det finns några man kan abonnera, eller om det kanske annordnas enstaka event med gamla bussar, etc?

Kvarne

Citat från: Kubert skrivet 29 april 2015, 11:50:24 AM
Tack för så snabba svar. Mikey, lustigt nog såg jag faktiskt en såndär för ett par dagar sedan, den var tydligen under förarintroduktion, för den hade skylten "övningskör" uppe, så det finns antagligen ett par ståendes  i Haninges bussgarage.

Jättetråkigt med Maxci bussarna dock. Synd att man aldrig hann ta några bilder. Vet ni om det finns några man kan abonnera, eller om det kanske annordnas enstaka event med gamla bussar, etc?

Den du såg tillhör Nobina och är placerad i Tyresögaraget....
Gällande Maxci så har Spårvägssälskapet en och Spårvägsmuseet en bevarad. Tag kontakt med dem isåfall.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kubert

Citat från: Kvarne skrivet 29 april 2015, 19:32:53 PM
Den du såg tillhör Nobina och är placerad i Tyresögaraget....
Gällande Maxci så har Spårvägssälskapet en och Spårvägsmuseet en bevarad. Tag kontakt med dem isåfall.

Ok, ska ta mig en titt på spårvägsmuseet. Nobinabussen hade iallafall nummer 4151.. eller 5141 kanske det var.

Matte

Citat från: Kubert skrivet 29 april 2015, 11:50:24 AM
så det finns antagligen ett par ståendes  i Haninges bussgarage.


Det du såg ståendes i Handen garaget är antagligen 6702. Det är den enda gamla bussen som står där.

Den ser ut såhär länkad från Buss Mickes sida.
http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/B/Busslink/6700/Busslink%206702%20NMN497%20Handen%20000124a.jpg?img=img1280

Bussmicke

Undrar vad som händer med 6702 i sommar.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Citat från: Kvarne skrivet 29 april 2015, 19:32:53 PM
Den du såg tillhör Nobina och är placerad i Tyresögaraget....
Gällande Maxci så har Spårvägssälskapet en och Spårvägsmuseet en bevarad. Tag kontakt med dem isåfall.

Den Maxci som är hos Spårvägssällskapet, stod för ett tag sedan kvar uppe i Söderhallen. Tror nog man vill renovera upp den först innan det blir aktuellt med utflykt eller att den ställs ut.

//R

Matte

Citat från: Bussmicke skrivet 30 april 2015, 02:24:44 AM
Undrar vad som händer med 6702 i sommar.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Jag har inte hört nått speciellt om den. Frågat och det lät som jag inte skulle vara orolig iallafall.

Peter Rost

6702 kommer att bevaras efter vad jag hört.

//Peter

Matte

Citat från: Peter Rost skrivet 01 maj 2015, 02:12:06 AM
6702 kommer att bevaras efter vad jag hört.

//Peter

Det va ungefär så den personen sa till mig som jag frågade. Men det va inte rakt ut vad som skulle hände med den.

Kubert

Citat från: Matte skrivet 01 maj 2015, 09:21:05 AM
Det va ungefär så den personen sa till mig som jag frågade. Men det va inte rakt ut vad som skulle hände med den.

Hej Matte! Har du kanske lite nyheter om 6702an? Hur ofta är ni ute och kör med den och brukar det vara aktuellt under sommaren? Det skulle vara kul om man fick se den ute i rullning nån dag och kunna ta några foton. Bara om så att den svissar förbi vore ändå kul så man åtminstone fick se den. Gäller att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt.  ;)

Om den ska skrotas hoppas jag verkligen att någon vänlig själ i omnibuss-föreningen köper in den.

Niclas Wennerlid

6702 kommer att tas över av Svenska Spårvägssällskapet.

// Niclas

Adrian Langemar

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 06 juni 2015, 08:06:52 AM
6702 kommer att tas över av Svenska Spårvägssällskapet.

// Niclas
Typiskt SSS att välja de udda bussarna istället för att bevara mer representativa bussar. Var ju samma sak med MaxCi 5158.