Äldsta bussen i linjetrafik

Startat av Stefan P, 25 september 2012, 16:25:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilken buss är nu den äldsta bussen i linje trafik, jag föreslår LLT buss som fyller 25 år?

En annan fråga den bussen som vart ut nämd till äldsta buss förut, hur har det gått för den Staffan var med åkte sista turen och vart såld till brad förtetag och var till salu därifrån?

Hur gick det sen finns bussen kvar, man kan ju hoppas?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 25 september 2012, 16:25:19 PM
Hej

Vilken buss är nu den äldsta bussen i linje trafik, jag föreslår LLT buss som fyller 25 år?

En annan fråga den bussen som vart ut nämd till äldsta buss förut, hur har det gått för den Staffan var med åkte sista turen och vart såld till brad förtetag och var till salu därifrån?

Hur gick det sen finns bussen kvar, man kan ju hoppas?

mvh Stefan P

CJL734 från 1982 gick i linjetrafik i 25,5 år. Dock inte varje dag, i varje fall inte på slutet. Bilden tagen sista trafikdagen efter avslutat uppdrag.


Jag vet att bussen undkom tiden hos Dafo Brand utan skador men inte vart den sedan tog vägen. Det ryktas om att den såldes utomlands. Den avregistrerades i alla fall hos Transportstyrelsen 2011-05-04.

Lule-ledbussarna är alltså på god väg att bli all-time-high när det gäller de bussar som gått längst i linjetrafik, åtminstone de senaste 10 åren.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Vi såg den bussen i Katrineholm stående på en obebyggd industritomt i ganska risigt skick under Katrineholmsträffen för något år sedan. Motorluckan bak hade ramlat av har jag för mig. och rosten tittade fram här och där. Tror snarare att den slutade på skroten. Möjligen kan det ju vara så att den köpts av någon tysk bussentusiast.

j-a

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2012, 20:38:05 PM
Vi såg den bussen i Katrineholm stående på en obebyggd industritomt i ganska risigt skick under Katrineholmsträffen för något år sedan. Motorluckan bak hade ramlat av har jag för mig. och rosten tittade fram här och där. Tror snarare att den slutade på skroten. Möjligen kan det ju vara så att den köpts av någon tysk bussentusiast.
Den stod kvar i Katrineholm i september förra året iallafall.

Björn Forslund

Citat från: j-a skrivet 25 september 2012, 22:50:08 PM
Den stod kvar i Katrineholm i september förra året iallafall.

Det var väl ungefär då jag såg den också. Den var avreggad redan innan dess.

Bussmicke

Jag har fotat bussrn i Katrineholm på den tomten

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Taunusch

Bussen stod kvar på industritomten i Katrineholm när jag åkte förbi idag.

Den har dock flyttats och står med långsidan mot Vingåkersvägen numera till skillnad från när jag såg den sist.