Äldre bussar kan också vara miljövänliga!

Startat av Robert T, 03 december 2011, 20:51:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T



Vad annars kan man säga om en buss där det växer mossa i bakljusen?  ;D



Här diskar Jocke Selling bakljusen i rasande fart. Det märks att han bara har manuell diskmaskin hemma.  ;D

Har tyvärr inga före/efterbilder, men numera kommer ljuset ut genom glasen!  ;D

Bussen i fråga är fd SJ 2845 som jag och Jocke spenderade nästan åtta timmar på idag. Det blev utöver bakljusen en motortvätt, felsökning av trasig varvräknare samt lagning av densamma plus lite övrigt fix.

Det är såna roliga saker man kan göra en lördag när man är medlem i SvOf!  ;D 8)

HB

Tack Jocke för synnerligen goda insatser dag. Dom senaste åtta åren har väl inte baklysenas glödlampor behövts byta så ofta. /Henrik/

Mikael Ringmarck


Jocke Selling

Citat från: HB skrivet 03 december 2011, 21:02:15 PM
Tack Jocke för synnerligen goda insatser dag. Dom senaste åtta åren har väl inte baklysenas glödlampor behövts byta så ofta. /Henrik/
Tycker nog att Robert ska tackas ordentligt. Utan hans goda initiativ hade nog lördagen förflutit i lättja  ;) - iallafall för min del.

För övrigt kan tilläggas att  3747:s motor var jord/lerbemängd, men på 2845:s väntade jag mig nästan att finna potatis i myllan  ;D.

Nåväl motorn är skapligt ren, och underredet är avspolad efter mötet med salt som stackarn utattes för i mitten av november, så för den saken borde herr HB kunna sova lugnt om natten från idag.

I vår får vi lägga lite kraft på att byta kablage från diverse givare på motorn (varvräknare, tempmätare och oljetrycksgivare har vi kommit fram till, och det ska inte behöva vara allt för marigt)

Trevliga bilder Robert.

//Jocke

Robert T

Citat från: Jocke Selling skrivet 03 december 2011, 21:50:17 PM
Tycker nog att Robert ska tackas ordentligt. Utan hans goda initiativ hade nog lördagen förflutit i lättja  ;) - iallafall för min del.


Gud så jag ställer till det för Herr Selling. I stället för en softarlördag tvingades han skura Volvomotor med diskborste.  ;D ;D ;D

HB

Självklart ska Robert med tackas. Bra att han väcker upp sömniga medlemmar på lördagsmorgonen. 2845 har ju inte utsatts för den hårda prövningen såsom övningsbuss där 3747 fått slita, därav kanske att motorn såg renare ut där.

Och tack för att min nattsömn är bättre nu. 2845 och salt kan framkalla allergiska reaktioner då den bussen aldrig behövt uppleva det.

Än en gång, tack Jocke o Robban för era goda insatser idag. Nu är det bara biljettmaskin, en 80-tals FM-radio, några fack på förarplatsen samt en mjölkfri ruta vid förarplatsen så är allt så tipptopp det kan bli.

/Henrik/

Robert T


Jocke Selling

Citat från: HB skrivet 03 december 2011, 22:56:49 PM
Självklart ska Robert med tackas. Bra att han väcker upp sömniga medlemmar på lördagsmorgonen. 2845 har ju inte utsatts för den hårda prövningen såsom övningsbuss där 3747 fått slita, därav kanske att motorn såg renare ut där.

Och tack för att min nattsömn är bättre nu. 2845 och salt kan framkalla allergiska reaktioner då den bussen aldrig behövt uppleva det.

Än en gång, tack Jocke o Robban för era goda insatser idag. Nu är det bara biljettmaskin, en 80-tals FM-radio, några fack på förarplatsen samt en mjölkfri ruta vid förarplatsen så är allt så tipptopp det kan bli.

/Henrik/

Nåja. Det finns hur mycket som helst om man letar, men bussen är i ett sagolikt bruksskick

bjorn_k

Båda dessa står i Uppsaladepån om jag inte fattat fel? Nästa gång kanske jag kan vara med å mecka lite? (att tiden finns är smått otroligt, men man måste ju försöka :))

Jocke Selling

Citat från: bjorn_k skrivet 04 december 2011, 13:22:55 PM
Båda dessa står i Uppsaladepån om jag inte fattat fel? Nästa gång kanske jag kan vara med å mecka lite? (att tiden finns är smått otroligt, men man måste ju försöka :))
Endast 2845 står här nu, 3747 stod i Uppsala före besiktning, och återfinns nu hos nobina i Norrköping.

bjorn_k

"Endast" :) Det är väl bara för att endast det bästa är gott nog! :)

yngrot

Trevligt Jocke , men hur är gummilisten runt glasen ?? De brukar torka ihop så skiten kommer in lättare.  Finns det nya att köpa tro ?? Bytte ni även glödlampor när ni ändå hade isär ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Citat från: yngrot skrivet 04 december 2011, 15:42:07 PM
Trevligt Jocke , men hur är gummilisten runt glasen ?? De brukar torka ihop så skiten kommer in lättare.  Finns det nya att köpa tro ?? Bytte ni även glödlampor när ni ändå hade isär ??

Gummilisterna såg helt ok ut! Var någon insats som var rostskadad och några glas som var spruckna. Ett glas var monterat upp och ner så den avrinningen funkade inte. Men inget allvarligt. Jag tycker inte man behöver kosta på den så mycket mer än en-två insatser och några glas om man vill ha den 100%.
Glödlamporna byttes ej. If it aint broke, don't fix it...

Björn Forslund

Bra jobbat! F ö, att göra rent motorn uppepå är viktigt på mittmotorbussar, för nu lyfter de ibland på luckan o kollar motorns översida.  Potatisland blir det ju om inget görs, och slabbar man sedan med luftning mm blir det en dieselindränkt potentiell brandhärd. 3747 fick godkänt, tur att ni gjorde rent uppepå innan.....