Återresa genom nya Keolislandet (del 1) (Obs! 22 bilder!)

Startat av Andreas91, 23 augusti 2011, 21:55:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Japp, nämnde tidigare kopplat till gårdagens bilder, att jag hade några mål som jag skulle vilja beta av innan jag slutar upp med bussfotograferande. En av bitarna var att få en ny MAN-boggi på bild och där vart det check!  ;) Dessutom var det att få bilder på bussarna med åter fungerande destinationer i skyltskåpen och där vart det också check! Passade även på att försöka få lite bilder på bussar jag inte hann plåta igår och det vart en hel del att lägga till i min lilla lista...  ;D Först blev det en hel del bilder från Na/Vä (endast från Slussen denna gång), Farsta Strand, Huddinge station och Årstabergs station. Utöver dessa, så kommer det lite bonusbilder från gårdagen och denna dag, som dock inte har någon koppling till Keolis vunna trafikavtal i Na/Vä och Sydväst. Hoppas det uppskattas! :)

Vi startar med f.d. Nobina 1875 (dessförinnan Busslink 5670) och nu åter i tillfällig trafik hos Keolis i form av Keolis 9611 (tror att det numret bör stämma iaf). Här har den strax ankommit slutdestination Slussen efter en tur på 445:an. Bakom kom 5504 efter en tur på linje 413:  



Positionsförflyttning och det började med en MAN, 7047, efter en tur på 444:


Sedan ramlade det på med 5539, 6040, 7041, 6456, 5542 och 5609:







5566:


Sedan ramlade det på igen, med Keolis 5554 och 5512, Nobina 1869, samt Keolis 7041:





Keolis 7040:


Keolis 5507 och så var f.d. 1875 på väg igen, denna gång på linje 428X mot Björkviks brygga. Innan jag lämnade denna fotoplats, så kom även 7091 och 6448:





Snabb förflyttning till andra sidan av bussterminalen, där dessa bilder togs. Fordonen som syns på bilderna är 5533, 7055, 6449, 6430, 5503 och 5564 (ursäktar för fläcken till vänster, men B9S:en ville tydligen prompt med på bilden...  ::))






Resan fortsätter, likt igår, vidare sydväst! Mer är på gång! :)

Jonas Gustafsson

Fina bilder. Och än en gång: varför ska du sluta med bussfoto? Du säger att det inte roar dig lika mycket som förut och att du vill syssla med annat. Men en person som verkligen börjar tycka det är tråkigt med bussfoto gör inte flera fototurer i veckan och lägger upp massvis av bilder på nätet, även om det är trafikstart på nya avtal. Jag blir förbryllad...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Numera är det ju väldigt många skribenter som genom åren öppet proklamerat att de ska sluta fota, och sen fortsatt ändå. Vissa upprepar även detta 2-3 gånger. Andra skribenter slutar att fota och skriva utan att de berättar om utträdet med ett enda ord.

Nej, Andreas91. Jag syftar inte på dig nu, utan ett rent generellt beteende från flera skribenter under flera års tid.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 augusti 2011, 22:47:31 PM
Fina bilder. Och än en gång: varför ska du sluta med bussfoto? Du säger att det inte roar dig lika mycket som förut och att du vill syssla med annat. Men en person som verkligen börjar tycka det är tråkigt med bussfoto gör inte flera fototurer i veckan och lägger upp massvis av bilder på nätet, även om det är trafikstart på nya avtal. Jag blir förbryllad...

//Jonas G

Skall försöka förklara i den mån jag kan.  :)
Jag vet egentligen inte varför jag började fotografera bussar från första början, men det var förmodligen något som triggade igång det hela och då var man där.  :P
Ett tag fotade jag väldigt mycket och drygt hälften av bilderna var gissningsvis inget vidare, men jag körde på ändå. Jag mådde väldigt dåligt - inte p.g.a. sjukdom, men av andra skäl - och jag fotade på, dels för att kanske spara lite bilder på gamla bussar från barndomen, men även för att glömma bort det andra ett tag...

Nu har jag dock piggat på mig, ställt mig på benen och börjat träna på gym, cykla långa sträckor, rasa i vikt, pluggar, träffar vänner, skriver o spelar in musik igen... ja, allt möjligt smått o gott helt enkelt.  :) Jag har jobbat på att hålla bussfotandet hemligt från min familj och vänners vetskap, vilket har fungerat bra. Jag skall aldrig svära på att jag inte fotar en buss igen och publicerar på forumet, men en längre tids paus är åtminstone min tanke. Längre tids paus vet jag dock inte hur lång den kan tänkas bli... Jag kommer med stor sannolikhet vara kvar på forumet på andra håll, men sannolikt inte med bussbilder. Lite gammalt material kommer jag dock att släppa, samt att det kanske poppar upp en av Norrorts gamlingar, innan dom sista ryker...  :-\

Nu i sommar, så visste jag ju att saker och ting skulle ske i Stockholmsområdet med Keolis och Nobina, så jag kände att dessa händelser skulle kunna markera slutet för mitt bussfotograferande. M.a.o., så tänkte jag på något sätt sluta med flaggan i topp, om jag lyckades alltså...  ;D

Tack förresten, det var roligt att höra att du tyckte om bilderna!  :)


Ersa: Jag tar inte illa upp eller något sådant, utan jag känner rent av igen mig i det du skrev.  :) Jag har ju också pratat om att sluta att fota bussar både en och två gånger, men har av någon anledning hela tiden fastnat och fortsatt.  ;D

Möllers

Varför ha hemligt från din familj bussfotandet ? ingenting skämas för om du gör det.

Camilla


Mikael T Nilsson

Tack för detta bildsvep! Tur att man fick igång ordentlig skyltning relativt snabbt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.