Åtvidaberg i september 2001

Startat av Ebermark, 05 juli 2011, 22:26:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Den 7 september 2001 hade jag kvällskörning ner till "Sockna" på linje 530 från Linköping. Uppenbarligen var det viss reglertid eftersom jag hann med att dokumentera vad som stod på rampen i Linjebuss depå. I Åtvidaberg vill jag minnas att 13 bussar var stationerade vid fototillfället. Alla bussar förutom 0335 kom till Linjebuss i juni 1998.

Först ut den enda DAB-en som trafikerat Östergötland. Bussen fanns kvar ända fram till och med 18 juni i år, sista åren dock i Finspång.


1819 är fd SJ/Swebus 2792.


1836 är fd Näckrosbuss 5286.


1851 är fd Näckrosbuss 5293.


1942 är fd Lita/Näckrosbuss 5221


1944 är fd Näckrosbuss 5224


1945 är fd Näckrosbuss 5225


Stadsbussen i Åtvidaberg var en liten problemtyngd Neoplan som hade ett förflutet som Näckrosbuss 5414. I bakgrunden skymtar den buss jag körde, Linjebuss 1845.


Till sist en bild bakifrån på några av bussarna. Här finns även 1903 med som jag inte tog något kort på framifrån.


Hoppas bilderna glädjer någon.

Möllers


Jacob

Alltid trevligt att se en Neoplan :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Lasse S


Jag har parkerat vid Löwenströmska där vi övernattade.
Beställningsresa med orienterare till 25-manna okt. 2003.

Tommy H

Nä nu blir jag ju helt salig! Bilder från min hemort och dessutom både Neoplanen och DABen på bild, helt otroligt trevligt!  :D
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Lasse S


PJN 008 på utflykt till Kolmården 2005 08 27.

OSkar000

Ytterligare en fullpoängare från dig :)

DABen vetefasen om jag har sett här nere någon gång.. Resten var dock välkända bussar för min del. Skulle tro att jag har åkt med dig ett antal gånger också under den tiden som jag studerade i Linköping.

Tommy H

Citat från: OSkar000 skrivet 06 juli 2011, 16:53:56 PM
Ytterligare en fullpoängare från dig :)
DABen vetefasen om jag har sett här nere någon gång.. Resten var dock välkända bussar för min del. Skulle tro att jag har åkt med dig ett antal gånger också under den tiden som jag studerade i Linköping.

DABen måste du åkt i även om du glömt det nu. Den var stationerad i Åtvid ganska många år, kom våren/försommaren 1998 om jag minns rätt. En mycket mjuk och skön buss att åka i utan en massa skrammel och gnissel.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ebermark

Citat från: Tommy P skrivet 06 juli 2011, 20:26:29 PM
DABen måste du åkt i även om du glömt det nu. Den var stationerad i Åtvid ganska många år, kom våren/försommaren 1998 om jag minns rätt. En mycket mjuk och skön buss att åka i utan en massa skrammel och gnissel.

Enligt mina noteringar var den kvar i Åtvid fram till sommaren 2002, då den flyttades till Ulrika.

Tommy H

Citat från: Hakasi skrivet 06 juli 2011, 20:44:50 PM
Enligt mina noteringar var den kvar i Åtvid fram till sommaren 2002, då den flyttades till Ulrika.

Hmm, var det inte längre...? Rent spontant skulle jag sagt 05/06, men jag kan ha helt fel.
Jag måste erkänna att efter några års busspendlande från 96 och framåt blev jag lite lat och tog ofta bilen istället...  :P
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ebermark

Citat från: Tommy P skrivet 06 juli 2011, 21:00:43 PM
Hmm, var det inte längre...? Rent spontant skulle jag sagt 05/06, men jag kan ha helt fel.
Jag måste erkänna att efter några års busspendlande från 96 och framåt blev jag lite lat och tog ofta bilen istället...  :P

2004 placerades den i Finspång i samband med de nya avtalens start och innan dess hann den vara några år i Ulrika.

OSkar000

Citat från: Tommy P skrivet 06 juli 2011, 20:26:29 PM
DABen måste du åkt i även om du glömt det nu. Den var stationerad i Åtvid ganska många år, kom våren/försommaren 1998 om jag minns rätt. En mycket mjuk och skön buss att åka i utan en massa skrammel och gnissel.

Jag började pendla Augusti 2002 och höll på till Juni 2007 så därav missade jag att åka med den. Tidigare tänkte jag inte mycket på busstrafiken som gick här.. även om jag tyckte att van Hool-lederna som gick här i slutet på 80-talet(?) var grymt snygga.

Ytterligare en notering fritt från minnet, Carrus Expresserna måste ju varit splitt nya när vi hade dem som skolbuss läsåret 1993-1994 när Centralskolan renoverades och eleverna skickades ut över halva Åtvidaberg vilket ledde till att de flesta fick åka buss även inom Åtvid.

starbrelleboy

Dab har man åkt i några gånger och lastat gods i med när man jobba på bussgods i linköping2002/2004