Äldre Säffle B10 i Märsta (Fråga, ej bild)

Startat av Mikey, 31 maj 2011, 15:09:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

När jag hade rast i eftermiddags och var ute en sväng så fick jag se något en bit bort som inte hör till vardagen. En Säfflevagn av äldre modell kämpade sig upp för backen på Valstavägen. Den hade den nyare bakdelen och var SL-lackerad men vit bak. Det enda jag får fram som skulle kunna vara den är fridströms EHN096, trots att jag inte kunde se någon fridströmslogga. Är det någon som vet säkert vilket fordon det var och vad den i så fall gjorde i Märsta?

Andreas91

Hittade ingen egen bra bild på bussen i fråga, så jag tar o länkar till en bild på B-Ms sida:
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/F/Fridstroms_Buss/slides/Fridstroms_Busstrafik_EHN096_Rimbo_station_020927.html
Stiligt fordon. Saknar dessa, det var mycket längesedan jag såg en sådan buss i trafik.

Kvarne

EHN är utlånad till ett företag(tror det var i Märsta) som akut behövde en skolbuss så det kan mkt väl vara den... Ersa kan säkert bekräfta/dementera...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mikey

#3
Tack för svaret! Tidpunkten jag såg bussen skulle i så fall stämma överens med Ellenius skoltur mellan Rosersberg och Märsta. Kommer bussen gå även på torsdag så att jag kan fotografera, eller är den nu tillbaka hos Fridströms?

EDIT: Kom på att Torsdag inte är en skoldag. Denna vagn kommer möjligen inte rulla här i Märsta nästa vecka?

Kvarne

Ellenius ja...så var det..så det stämmer att det var EHN du såg...Hur länge den blir kvar vet nog Ersa....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

#5




Det stämmer att jag idag efter avslutad skolkörning bland rapsfälten i Skederid och Lohärad fick lämna ifrån mig EHN096 vid lunchtid. Dessvärre för fotografer var den dock hemma i Rimbo och parkerad för natten redan vid 19-tiden tidigare ikväll.





Om någon bussförening eller seriös privatperson är intresserad av tre st fina servade och välskötta B10M Säffle mellan 88-92 års modeller så kommer minst två av dem nog att bli övertaliga under sommarlovet och även helt ersatta till hösten. Så går någon här i forumet i köpartankar får ni höra av er till ägaren för en titt. Hade jag inte engagerat mig i H22 6431 hade jag gärna tagit hand om EHN096.

Kvarne

Alla tre ska nu vara sålda som reservdelar till Estland.... :( :'(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#8
Citat från: Bussmicke skrivet 03 juni 2011, 19:49:09 PM
Har man förlorat sina skolkörningar?

Nej, men när normalgolvsförbud inträffar på all SL-trafik* den 27:e blir det rena skolbussar av dagens linjevagnar. Faktum är att dessa tre gamla Säfflebussar levt på övertid länge nog, och det senaste året har alla tre har varit reservbussar och därmed bara behövt rulla när någon annan buss fallit bort.


----
EDIT: Förtydligande
* Här syftade jag på SL-trafiken som Nobina Norrtälje börja köra den 27 juni 2011.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 03 juni 2011, 20:30:45 PM
Nej, men när normalgolvsförbud inträffar på all SL-trafik den 27:e blir det rena skolbussar av dagens linjevagnar. Faktum är att dessa tre gamla Säfflebussar levt på övertid länge nog, och det senaste året har alla tre har varit reservbussar och därmed bara behövt rulla när någon annan buss fallit bort.

Gäller detta hos samtliga bolag? Hur blir det då med de dryga 20st CN-vagnarna samt Säfflevagnarna här i Märsta? Vad jag har hört har man inga nya leveranser planerade förrän i vinter...

Bussmicke

Normalgolvsförbud, har man hört nå´t så dumt. Puckon till Länsbolag som besämmer sånt. Man ser ju aldrig någon med rullator ute...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juni 2011, 01:00:39 AM
Normalgolvsförbud, har man hört nå´t så dumt. Puckon till Länsbolag som besämmer sånt. Man ser ju aldrig någon med rullator ute...

Nu överdriver du i och för sig, en och annan är det allt, men visst är ett förbud mot normalgolv att ta till i överkant. Men det spelar ingen roll, det är en förlorad diskussion redan innan den har startat, Tillgänglighet är den nya religionen i Sverige...  ::)

Ersa

#12
Citat från: Mikey skrivet 04 juni 2011, 00:26:26 AM
Gäller detta hos samtliga bolag? Hur blir det då med de dryga 20st CN-vagnarna samt Säfflevagnarna här i Märsta? Vad jag har hört har man inga nya leveranser planerade förrän i vinter...

Nu var det enbart nya SL-avtalet i Norrtälje jag syftade på tidigare, som drar igång den 27:e juni. (Ber om ursäkt för otydligheten). Lågentré och RME-drift är två av de nya grundkraven i Norrtälje. Sen finns det ju övergångsperioder i alla avtal. I Märsta måste Arriva gissningsvis ersätta alla normalgolvare under en bestämd tidtabell, och till nästa upphandling blir det säkert krav på 100% lågentré, RME-drift och hårdare kvalitetskrav även där ute.

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juni 2011, 01:00:39 AM
Normalgolvsförbud, har man hört nå´t så dumt. Puckon till Länsbolag som besämmer sånt. Man ser ju aldrig någon med rullator ute...

Det finns numera rätt gott om rullatorer och barnvagnar på 648, och dessa ska givetvis få åka med. Däremot blir det ju en försämring för skolbarnen som istället för idag ha varsin sittplats, i höst tvingas att stå i mittgången pga att antalet sittplatser i bussarna minskar. Det är alltid tråkigt när säkerheten åsidosätts till förmån för tillgängligheten. Även tråkigt att SL (till skillnad från bl.a UL) även förbjuder den smidiga kompromissen normalgolvare med rullstolslyft även på de minsta linjerna ute på grusvägarna. Men de politiska reglerna uppifrån är ju inget man kan göra nåt åt. Stockholms län ska väl vara tänkt som en enda stor tätort uteslutande med stadsbussar ända ut till länsgränsen helt enkelt?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

#14
Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2011, 10:00:50 AM
Nu var det enbart nya SL-avtalet i Norrtälje jag syftade på tidigare, som drar igång den 27:e juni. (Ber om ursäkt för otydligheten). Lågentré och RME-drift är två av de nya grundkraven i Norrtälje. Sen finns det ju övergångsperioder i alla avtal. I Märsta måste Arriva gissningsvis ersätta alla normalgolvare under en bestämd tidtabell, och till nästa upphandling blir det säkert krav på 100% lågentré, RME-drift och hårdare kvalitetskrav även där ute.

Tack, då stämmer nog de tidigare uppgifterna jag fått om att normalgolvarna hos Arriva försvinner vid årsskiftet.