Äldre Fjällexpresser

Startat av j-a, 05 januari 2011, 22:45:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Här kommer 3 bilder från det nuvarande fjällexpressens första år ca 1999,2000

Swebus 3695 vid garaget i Malung

Swebus 3461 vid garaget i Malung

Swebus 3494 vid Ranchen i Granfjällsstöten

Även Swebus 2775 var märkt Sälenexpressen,3121 Idreexpressen

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

1896

La man ner linje 801, Rörbäcksnäs expressen, när man startade Fjäll expressen ? Ett tag trafikerade ju linje 802, Mora-Malung-Karlstad med godsbuss.

GDG hade ju några Vanhooler märkta med "snö-nånting" express ? Vad var detta för bussar ?

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 januari 2011, 13:33:06 PM
La man ner linje 801, Rörbäcksnäs expressen, när man startade Fjäll expressen ? Ett tag trafikerade ju linje 802, Mora-Malung-Karlstad med godsbuss.

GDG hade ju några Vanhooler märkta med "snö-nånting" express ? Vad var detta för bussar ?
Nja,delvis var det nog så om jag minns rätt,Swebus körde ju Gbg-Rörbäcksnäs några år efter 1990 men då med Malungsförare från Erlandssons trafik som körde en tid hela vägen till Gbg och en Göteborgsförare åkte till Rörbäcksnäs,sedan blev det förarbyte i Kristinehamn.När Rörbäcksnäslinjen lades ner är jag inte säker på,men det måste ha varit omkring 1997-98 då startades ju linje 802 Mora-Malung-Karlstad som också kördes av Erlandssonsförare fram till sommaren 1999 då även den lades ner :'(
De GDG bussar somvar märkta snöexpressen var väl de flesta turist/expressbussarna som var placerade i Borlänge och Malung iallafall 2626,2627,28vagnarna,(en blå plåtskylt på sidan bakom framdörren)
Även 2 st godsbussar var märkta med pulkaexpressen på liknande sätt,3926,3927,användes på helger Stockholm-Ludvika-Sälen

för alla