Huvudmeny

Äldst först...

Startat av Brollan, 25 september 2010, 11:48:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Hagglunds

Hade passat bra i Övik - om inte annat för att marknadsföra Hägglunds...förlåt BAE Systems senaste projekt som fick stryka på foten.  :(

Nupski

Fordonsår 2001 med miljöklass Euro 2 innebär väl att bussen inte får gå i miljözon eller kör de på dispens eller kunde man montera filter efter 2000?

Calle

Hette det inte att "man skulle köra med nya bussar" när Veolia tog över? De senaste dagarna har gamla vrak synts till på linje 58, fordon som Veolia kört med tidigare.

Ingemar

Citat från: Tomas skrivet 26 september 2010, 21:42:00 PM
Fordonsår 2001 med miljöklass Euro 2 innebär väl att bussen inte får gå i miljözon eller kör de på dispens eller kunde man montera filter efter 2000?
Enligt transportstyrelsen är det miljöklass 3, vilket ger 8 år i miljözon från reg år -> 2009. Ett monterat CRT-filter som är anmält inna utgången av 2007 (tror jag att det var som undantagsregeln försvann) ger ytterligare 4 år vilket ger att den antagligen får gå där till 2013, så det kan nog vara lagligt...
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Johan B

Citat från: Calle skrivet 28 september 2010, 18:01:22 PM
Hette det inte att "man skulle köra med nya bussar" när Veolia tog över? De senaste dagarna har gamla vrak synts till på linje 58, fordon som Veolia kört med tidigare.

Var det någon som litade på Veolia när man lovade nytt och hög kvalitet? ::)

Nupski

Citat från: Calle skrivet 28 september 2010, 18:01:22 PM
Hette det inte att "man skulle köra med nya bussar" när Veolia tog över? De senaste dagarna har gamla vrak synts till på linje 58, fordon som Veolia kört med tidigare.

Någon saknar visst Den Oudsten  ;D ;D ;D eller möjligtvis en Bova på linje 58  ;D ;D ;D

Bussmicke

Citat från: Johan B skrivet 28 september 2010, 20:18:20 PM
Var det någon som litade på Veolia när man lovade nytt och hög kvalitet? ::)

Ooo jah, fick vi inte det? ;)  :-X
Vi tuffar ju runt halva stan och snackar polska (Pchipp pchipp)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Citat från: Tomas skrivet 28 september 2010, 23:16:02 PM
Någon saknar visst Den Oudsten  ;D ;D ;D eller möjligtvis en Bova på linje 58  ;D ;D ;D

Jag som ofta pendlar med linje 80 saknar t o m Neoplanerna.... Say no more ::). Bova, ja tack!

Calle

Citat från: Tomas skrivet 28 september 2010, 23:16:02 PM
Någon saknar visst Den Oudsten  ;D ;D ;D eller möjligtvis en Bova på linje 58  ;D ;D ;D

Nää du Tomas, det saknar jag verkligen inte, jag har firat att Den Oudsten gick i graven i Göteborg med omnejd... Men Bovan; den gillade jag!  ;D

Bussfanatikern

#10
Jag tycker inte bara att det är den höga åldern som gör att bussarna 2577-2584 är olämpliga i stadstrafiken utan att deras dörrarrangemang 1+1+0 är otillräckligt för detta ändamål. Däremot så kan dom med fördel användas på linje 24 och 200-linjerna. Jag förstår inte varför man inte istället har placerat bussarna 4967 och 4969-4975 i Frölundatrafiken om man nu är tvungna att använda så många gamla bussar. Dessa har ju åtmindstone det mera stadstrafiksvänliga dörrarrangemanget 1+2+1 och är dessutom två år yngre, alltså från 2003.

Johan B

Citat från: Bussfanatikern skrivet 30 september 2010, 00:53:03 AM
Jag tycker inte bara att det är den höga åldern som gör att bussarna 2577-2584 är olämpliga i stadstrafiken utan att deras dörrarrangemang 1+1+0 är otillräckligt för detta ändamål. Däremot så kan dom med fördel användas på linje 24 och 200-linjerna. Jag förstår inte varför man inte istället har placerat bussarna 4967 och 4969-4975 i Frölundatrafiken om man nu är tvungna att använda så många gamla bussar. Dessa har ju åtmindstone det mera stadstrafiksvänliga dörrarrangemanget 1+2+1 och är dessutom två år yngre, alltså från 2003.

Beror ju mycket på vilka linjer de kör på. 58 är kanske inte mest optimal för dessa pga ganska stor genomströmning av pax men på ex 158 är det inget större problem med 1-1, då är nästan de extra stolarna man tjänar mer välkommet än bakdörr. Hade gärna sett dessa på 80 istället för några Solaris.

Bussfanatikern

Citat från: Johan B skrivet 30 september 2010, 22:08:54 PM
Beror ju mycket på vilka linjer de kör på. 58 är kanske inte mest optimal för dessa pga ganska stor genomströmning av pax men på ex 158 är det inget större problem med 1-1, då är nästan de extra stolarna man tjänar mer välkommet än bakdörr. Hade gärna sett dessa på 80 istället för några Solaris.
Problemet är inte bara avsaknaden av en bakdörr utan att det bara är en dörr i mitten på dessa bussar. Med två dörrar i mitten så kan man åtmindstone komma in och ut med en syskon/tvillingvagn utan att behöva fälla ihop den först. Dessutom går av- och påstigning lättare med två dörrar i mitten.

forthemoment

Jag kör hellre dom gamla Volvo än våra Solaris som bara krånglar och e jobbiga. Men hade en sån Volvo på 58:an och dörrarna gör ju att det tar lite längre tid på hållplatserna men inte så mycket. Igår körde jag 2572 det var också en lite äldre buss på 50:an
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal