Äldsta bussarna i UL-trafik hos Kristian Larsson & Nobina?

Startat av Mikael T Nilsson, 30 juli 2010, 08:02:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Efter ett besök i Uppsala härom dagen funderade jag på vilka bussar som är äldst i linjetrafik hos olika bolag som kör för UL. Kristian Larsson 59 är möjligtvis den äldsta bussen KL kör för UL-trafiken. Bussen är dock endast 12 år gammal.



Förmodligen är Nobina 3815 idag den äldsta Nobinabussen i UL-trafik. Den levererades till Swebus (Göteborgsregionen) 1995. Från början hade den sjusegmentsskyltning (för linjenummer) och rullband för destination.

Vi får se om denna buss är kvar i UL-trafiken fram till dess att KR-Trafik blir entreprenör för hela UL-trafiken nästa år.

Apropå entreprenörsbytet så är det historiskt eftersom Nobina med rötter i Swebus/SJ-Buss försvinner från UL-trafiken. Bolaget/bolagen har varit entreprenör sedan UL bildades. Detsamma gäller Kristian Larsson.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

KG


Mikael T Nilsson

Citat från: KG skrivet 30 juli 2010, 10:28:00 AM
Äldsta hos Kristian Larsson torde vara:
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/Kristian_Larsson_Busstrafik/slides/51_kristian_larsson_busstrafik_bjorkvallsskolan_bjorklinge_2510_2007.htm

Den går vad jag vet inte i reguljär UL trafik längre utan bara skoltrafik.


En buss som däremot ofta går i reguljär trafik är Nobina 1813 (Är dock primärt en skolbuss):
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1800/slides/Swebus_1813_HCR248_Uppsala_070817b.html

Tack för uppgifterna och länkarna. Kul att Kristian Larssons gamla Volvo B10M/Säffle fortfarande går i trafik, om än inte i reguljär UL-trafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 juli 2010, 08:02:14 AM
Vi får se om denna buss är kvar i UL-trafiken fram till dess att KR-Trafik blir entreprenör för hela UL-trafiken nästa år.

Det vore högst orealistiskt att en enda linjevagn tas ur trafik och ersätts under detta år, om det inte sker någon tråkig olycka eller brand vill säga. De bussar UL-operatörerna har idag lär alla rulla fram till avtalets sista dag, när nu detta blir pga överklagningen och anmälningen av UL.

KG

Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2010, 13:50:08 PM
Det vore högst orealistiskt att en enda linjevagn tas ur trafik och ersätts under detta år, om det inte sker någon tråkig olycka eller brand vill säga. De bussar UL-operatörerna har idag lär alla rulla fram till avtalets sista dag, när nu detta blir pga överklagningen och anmälningen av UL.

Nobina har ju redan flyttat runt lite bussar, 5754 är enligt uppgift flyttad till Sörmland.

Ersa

Citat från: KG skrivet 30 juli 2010, 13:52:39 PM
Nobina har ju redan flyttat runt lite bussar, 5754 är enligt uppgift flyttad till Sörmland.

Förvisso. Det jag menade var att man inte kommer att köpa bussar för att ersätta de äldsta. De stora företagen som t.ex Nobina kan ju "stuva om" lite, men inga av smååkarna lär investera i något nyare begagnat i onödan.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2010, 13:50:08 PM
Det vore högst orealistiskt att en enda linjevagn tas ur trafik och ersätts under detta år, om det inte sker någon tråkig olycka eller brand vill säga. De bussar UL-operatörerna har idag lär alla rulla fram till avtalets sista dag, när nu detta blir pga överklagningen och anmälningen av UL.

Det tror jag också. Förmodligen kommer inga nya vagnar att köpas in för att sättas in i UL-trafiken före den nya trafikstarten.

Citat från: KG skrivet 30 juli 2010, 13:52:39 PM
Nobina har ju redan flyttat runt lite bussar, 5754 är enligt uppgift flyttad till Sörmland.

Tack för uppgiften! Nobina Upplands 8700-vagnar i 57xx-serien har sedan tidigare brutits. 5752 flyttades till Katrineholm/Flen redan för några år sedan. 5753 är dock kvar i Uppland, tror att stationering är Österbybruk.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 juli 2010, 08:02:14 AM

Apropå entreprenörsbytet så är det historiskt eftersom Nobina med rötter i Swebus/SJ-Buss försvinner från UL-trafiken. Bolaget/bolagen har varit entreprenör sedan UL bildades. Detsamma gäller Kristian Larsson.

Det stämmer! Och det enda som från början visade att det var en buss i UL-trafik var en liten diskret dekal i frontrutan. I övrigt såg de ut som vilka SJ-bussar som helst. Länslack i Uppland var ett helt främmande begrepp på den tiden. Tiderna har verkligen förändrats
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 juli 2010, 20:36:18 PM
Det stämmer! Och det enda som från början visade att det var en buss i UL-trafik var en liten diskret dekal i frontrutan. I övrigt såg de ut som vilka SJ-bussar som helst. Länslack i Uppland var ett helt främmande begrepp på den tiden. Tiderna har verkligen förändrats



Ja, UL-dekalen i frontrutan var verkligen diskret, se bilden på 2876. Nu är bilden i och för sig lite oskarp.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 31 juli 2010, 12:26:12 PM


Ja, UL-dekalen i frontrutan var verkligen diskret, se bilden på 2876. Nu är bilden i och för sig lite oskarp.

Fast den här bussen har Uppsala läns första version av länslack. Alltså i huvudsak grått med entreprenörens färger i ett brett banden under fönsterlinjen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 juli 2010, 19:46:06 PM
Tack för uppgiften! Nobina Upplands 8700-vagnar i 57xx-serien har sedan tidigare brutits. 5752 flyttades till Katrineholm/Flen redan för några år sedan. 5753 är dock kvar i Uppland, tror att stationering är Österbybruk.

Stämmer att 5753 står i Österbybruk, den går som personlig vagn åt en av förarna. 53 ska även ha sällskap av 58 och 59 på samma garageplan.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2010, 12:34:54 PM
Fast den här bussen har Uppsala läns första version av länslack. Alltså i huvudsak grått med entreprenörens färger i ett brett banden under fönsterlinjen.

Helt riktigt. Jag ville bara visa den lilla UL-dekalen. EB-Trafik hade t ex blå och röda ränder mot grå botten.

Citat från: KG skrivet 31 juli 2010, 13:34:24 PM
Stämmer att 5753 står i Österbybruk, den går som personlig vagn åt en av förarna. 53 ska även ha sällskap av 58 och 59 på samma garageplan.

Tack för uppgifterna. Enligt mina anteckningar ska 5753 vara kvar i förförra UL-färgsättningen, medan 5758 och 5759 är UL-gula.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

KG

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 31 juli 2010, 17:42:35 PM
Tack för uppgifterna. Enligt mina anteckningar ska 5753 vara kvar i förförra UL-färgsättningen, medan 5758 och 5759 är UL-gula.

Korrekt