Åååh vad vi älskar RIKTIGA skyltskåp =)

Startat av virtual1, 02 juli 2010, 17:03:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1



Nån som har nån aning om varför dåvarande Swebus i Kalmar lät den här bli omlackad till den nya Kalmar-lacken då det också var en av de första som försvann ur ordinarie trafik??? Många som levde kvar (o fortfarande lever kvar hos Nobina) fick ju aldrig nåt annat än Swebuslacken istället! Syskonen 4096 o 4097 blev ju inte omlackade för övrigt med!

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 17:08:28 PM
Om jag minns rätt så var orsaken Borgholm en lördagnatt :( med reservation för att det var en annan 409* vagn.

Ööööh, på vilket sätt var Borgholm orsaken till vad? =)

Bernt Talbrant

Citat från: virtual1 skrivet 02 juli 2010, 17:15:18 PM
Ööööh, på vilket sätt var Borgholm orsaken till vad? =)

Man kan väl misstänka att den där fick en annan färgsättning än den skulle ha - för att uttrycka sig milt.

bussfan

vilken typ av skyltningssystem e det på denna buss

Bingoberra

Citat från: bussfan skrivet 03 juli 2010, 09:00:51 AM
vilken typ av skyltningssystem e det på denna buss

Rullband, ganska sällsynt nuförtiden.
Finns dock fortfarande på Citybussarna i Jönköping, och vissa äldre bussar hos Länstrafiken Kronoberg om jag inte missminner mig.

Någon som vet om det finns några rullbandsförsedda bussar kvar inom SL-trafiken?

Siffrorna har en 7-segmentsskylt.

virtual1

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 02 juli 2010, 23:44:40 PM
Man kan väl misstänka att den där fick en annan färgsättning än den skulle ha - för att uttrycka sig milt.

Jag förstår, o då tänkte man vid omlack att den likagärna kunde få den nya lacken helt enkelt...

Ersa

Citat från: Bingoberra skrivet 03 juli 2010, 09:05:18 AM
Någon som vet om det finns några rullbandsförsedda bussar kvar inom SL-trafiken?

Nej, det måste ha varit flera år sedan de sista med rullband försvann. Inte särskilt lång tid efter att BussPC:n gjort sitt intrång 2004 hade de sista bussarna med rullband och främre sjusegmentsskyltar skickats österut eller till Hölö. Jag tror det blev 100% krav på matrisskyltar i och med att PC:n kom. Men hur många äldre bussar med gamla skyltskåp som byggdes om med nya matrisskyltar vet jag inte.

Fridströms EHN096 var nog en av de allra sista, då den med sina rullbandsiffror vid enstaka fall rullade som SL-reservbuss på skollinjerna 646 & 649 fram till sommaren 2006. Och därefter hade alla SL-linjevagnar inkl reservbussar i Roslagen matrisskyltar.

Bussfanatikern

#7
Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2010, 19:39:45 PM
Nej, det måste ha varit flera år sedan de sista med rullband försvann. Inte särskilt lång tid efter att BussPC:n gjort sitt intrång 2004 hade de sista bussarna med rullband och främre sjusegmentsskyltar skickats österut eller till Hölö. Jag tror det blev 100% krav på matrisskyltar i och med att PC:n kom. Men hur många äldre bussar med gamla skyltskåp som byggdes om med nya matrisskyltar vet jag inte.

Fridströms EHN096 var nog en av de allra sista, då den med sina rullbandsiffror vid enstaka fall rullade som SL-reservbuss på skollinjerna 646 & 649 fram till sommaren 2006. Och därefter hade alla SL-linjevagnar inkl reservbussar i Roslagen matrisskyltar.
Jag åkte med en rullbandsskyltad SL-buss så sent som i Mars 2006 och det var Swebus nr. 1542 på linje 568 i Upplands-Väsby. Den hade buss-pc trots rullbandsskyltningen och även dom kvarvarande syskonen i den serien hade samma kombination. Dessa bussar togs dock ur trafik i Juni samma år eftersom dom då hade uppnått maxåldern på 16 år.